هوندا

عقب‌نشینی هوندا از برنامه‌های هیدروژنی به خاطر نبود تقاضا

هوندا که از پیشگامان خودروهای سلول سوختی است، به دلیل کاهش تقاضای جهانی، برنامه تولید کارخانه جدید خود در ژاپن را کوچک‌تر کرده و افتتاح آن را به تعویق انداخته است.

درحالی‌که بسیاری از خودروسازان بر خودروهای الکتریکی تمرکز کرده‌اند، چند شرکت همچنان به خودروهای سلول سوختی هیدروژنی اعتقاد دارند. هوندا یکی از حامیان اصلی این فناوری است اما این شرکت تصمیم گرفته بخشی از برنامه خود را محدود کند. هوندا قصد داشت طی چند سال آینده کارخانه‌ای در ژاپن برای تولید واحدهای سلول سوختی راه‌اندازی کند اما این پروژه با سرعت و مقیاس برنامه‌ریزی‌شده پیش نخواهد رفت. هوندا ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود که تا پایان مارس ۲۰۲۸ کارخانه‌ای جدید در شهر موکا ژاپن افتتاح کند. این کارخانه قرار بود سالانه ۳۰ هزار واحد سلول سوختی تولید کند و در محل یک کارخانه قدیمی تولید موتور هوندا ساخته شود اما این برنامه‌ها کنار گذاشته شده‌اند. هوندا اعلام کرد که افتتاح کارخانه با تأخیر انجام خواهد شد و تعداد واحدهای تولیدی بسیار کمتر از برنامه اولیه خواهد بود، هرچند عدد دقیقی ارائه نشده است.

دلیل هوندا برای این تصمیم، تغییرات اخیر در بازار جهانی هیدروژن عنوان شده است. به نظر می‌رسد هوندا تقاضای کافی برای تولید این تعداد واحد سلول سوختی نمی‌بیند. همچنین، به دلیل این تغییرات، هوندا دیگر مشمول دریافت یارانه‌های دولتی برای این کارخانه نخواهد بود زیرا این یارانه‌ها مستلزم بهره‌برداری از کارخانه تا پایان مارس ۲۰۲۸ و تولید حداقل ۲۰ هزار واحد پیشرانه بود. بااین‌حال، هوندا همچنان قصد دارد این کارخانه را درنهایت افتتاح کند و پروژه را به‌طور کامل لغو نکرده است. این کارخانه واحدهای سلول سوختی نسل بعدی هوندا را تولید خواهد کرد که مزایای قابل‌توجهی نسبت به واحدهای فعلی و قبلی این شرکت دارند. سلول‌های سوختی جدید قادر به تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت هستند. هوندا ادعا می‌کند این واحدها سه برابر کوچک‌تر از واحدی هستند که در شاسی‌بلند هیدروژنی CR-V استفاده خواهد شد، هزینه تولید آن‌ها نصف است و دو برابر دوام بیشتری دارند.

ازآنجاکه این کارخانه در ژاپن قرار بود واحدهای سلول سوختی نسل بعدی هوندا را تولید کند، این تغییر برنامه تأثیری بر جدیدترین محصول هیدروژنی هوندا، یعنی CR-V e:FCEV ندارد. این شاسی‌بلند از سلول سوختی فعلی که هوندا با همکاری جنرال موتورز توسعه داده استفاده می‌کند. هوندا تولید CR-V هیدروژنی را به ۳۰۰ دستگاه در سال محدود کرده است. این خودرو به یک موتور الکتریکی ۱۷۴ اسب بخاری مجهز است که می‌تواند برق را از سلول سوختی یا یک باتری نسبتاً بزرگ دریافت کند. مالک می‌تواند CR-V را به برق متصل کند تا باتری را شارژ کرده و تا ۴۶.۷ کیلومتر مسافت را بدون استفاده از هیدروژن طی کند. این قابلیت در شرایطی که جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن محدود است، می‌تواند مصرف هیدروژن را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. هوندا این شاسی‌بلند هیدروژنی را فقط به‌صورت لیزینگ عرضه می‌کند و قیمت لیزینگ بر اساس قیمت پایه ۵۰ هزار دلار تعیین شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. elijah 2001

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    خوب کاری کرده، بهترین چیز برای ماشین همون هیبریده
    ولی باز بنزین یه چیز دیگس…

    موافقم 2
    مخالفم 6
  2. B

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    واضح بود

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. Suge knight

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    هوندا بهتره روی پیشرانه های هیدروژنی درون سوز کار کنه تا هم تو nsx بعدی استفاده کنه هم سوپربایک های نسل بعدی

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. 2646.1

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (139 ديدگاه)

    یادش بخیر 6-5 سال پیش …
    جوون تر که بودم، در پدال کامنت های بلند زیادی می نوشتم. امشب نگاهی به گذشته داشتم و بعضی هاشون رو پیدا کردم. دوران خوبی بود و بحث های خوبی داشتیم.
    چند تایی رو که خودم دوست دارم، به مرور کپی می کنم …

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا