شاسی بلند هیدروژنی هوندا CR-V هیبرید به زودی معرفی میشود
بخش آمریکای شمالی هوندا اعلام کرده است که در حال توسعهٔ یک نسخهٔ سلول سوختی هیدروژنی از نسل جدید CR-V برای بازار ایالاتمتحده است. این خودرو که به یک سیستم هیبریدی هیدروژنی انقلابی مجهز خواهد شد، قرار است در سال 2024 به بازار عرضه شود. در خودروهای پیل سوختی، هیدروژنی که در مخازن پرفشار ذخیره میشود به برق تبدیل شده و اقدام به شارژ باطریها میکند. این باطریها نیز انرژی موتور الکتریکی را تأمین میکنند که به چرخها نیرو میدهد؛ اما هوندا ادعا میکند CR-V هیدروژنی اولین خودروی پیل سوختی خواهد بود امکان شارژ از طریق منبع خارجی را هم خواهد داشت.
این یعنی خریداران میتوانند باطریهای خودرو را هم از طریق جایگاههای شارژ و هم از طریق هیدروژن شارژ کنند. جزئیات بیشتر در مورد سیستم پیل سوختی CR-V قرار است در زمانی نزدیک به عرضهٔ آن در سال 2024 اعلام شود. به گفتهٔ هوندا، این خودرو در کارخانهٔ اوهایو تولید خواهد شد یعنی جایی که از سال 2016 تا ماه گذشته اقدام به ساخت نسل دوم سوپرکار NSX میکرد. این شرکت ژاپنی حدود 15 سال پیش مدل کلاریتی را بهعنوان اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه جهان به بازار فرستاد و حالا CR-V هیدروژنی قرار است این راه را ادامه دهد.
نسل اول کلاریتی از سال 2008 تا 2014 تولید شد و سپس در سال 2016 نسل دوم آن به بازار آمد که علاوه بر هیدروژنی، در نسخههای الکتریکی و پلاگینهیبریدی هم تولید میشد. البته این نسل فروش پایینی داشت تا جایی که در سال 2019 تنها 2,089 دستگاه از نسخهٔ هیدروژنی آن در ایالاتمتحده فروخته شد. به همین دلیل، عمر نسل دوم کلاریتی کوتاه بود و سال گذشته از روی خط تولید کنار رفت. بااینحال، ساخت نسخهٔ هیدروژنی CR-V نشان میدهد که هوندا هنوز از این تکنولوژی ناامید نشده است. نسل ششم این کراساوور کامپکت در جولای امسال معرفی شد و هماکنون با پیشرانههای 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو و 2 لیتری تنفس طبیعی هیبریدی در آمریکا عرضه میشود.
هوندا قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2040 در سراسر جهان صرفاً اقدام به عرضهٔ خودروهای الکتریکی و هیدروژنی کند که این نشاندهندهٔ پایان عمر پیشرانههای درونسوز ابن شرکت بزرگ ژاپنی است.