هونگچی E-QM5 با قابلیت تعویض باتری و قیمت ۱۲,۶۰۰ دلاری معرفی شد
شرکت خودروسازی FAW رسماً از نسخه تعویض باتری سدان اندازه متوسط خود، هونگچی E-QM5، رونمایی کرد. این مدل جدید در یک تیپ واحد و با قیمت ۸۹,۸۰۰ یوان (معادل ۱۲,۶۰۰ دلار) به بازار عرضه میشود.
هونگچی E-QM5 پیش از این توسط بهمن موتور وارد کشور شده اما متاسفانه به دلیل ناآشنایی اکثر مردم با این خودرو و ظرفیت پایین باتری مدل وارداتی و نبود زیرساخت در ابتدای عرضه نتوانست فروش مناسبی در ایران داشته باشد.
طراحی نسخه تعویض باتری E-QM5 تا حد زیادی به مدلهای پیشین خود وفادار مانده است. جلوپنجره بسته و چراغهای جلو با طراحی منحصربهفرد، چهرهای متمایز به این خودرو بخشیدهاند. لوگوی نمادین هونگچی نیز بهوضوح در قسمت جلو دیده میشود. در نمای عقب، خطوط افقی متعدد و چراغهای L شکل، طراحی این بخش را تکمیل میکنند.
در داخل کابین، با طراحی مینیمالیستی روبرو هستیم. یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۱ اینچی شناور، امکانات جامعی از جمله تشخیص صدا و دوربین دید عقب را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. از نظر ابعاد، E-QM5 دارای طول ۵۰۴۰ میلیمتر، عرض ۱۹۱۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۶۹ میلیمتر است و فاصله محوری آن به ۲۹۹۰ میلیمتر میرسد. بنابراین کابین این خودرو بسیار بزرگ و جادار و راحت خواهد بود.
در بخش فنی، نسخه تعویض باتری E-QM5 به یک موتور سنکرون آهنربای دائم با مدل CAM190PT4 مجهز شده است که توسط شرکت فناوری رانش الکتریکی هونان CRRC تایمز تولید میشود. این موتور قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور بیشینه ۲۰۵ نیوتنمتر است. وظیفه تأمین انرژی این مجموعه بر عهده یک پک باتری لیتیوم آهن فسفات ۵۶ کیلوواتساعتی از شرکت CATL است که بر اساس استاندارد CLTC، برد حرکتی ۵۰۰ کیلومتر را برای این خودرو فراهم میکند.
با وجود اینکه نسخه تعویض باتری هونگچی E-QM5 از باتریهای CATL استفاده میکند، به نظر میرسد که به شبکه تعویض باتری «شکلاتی» این شرکت متصل نیست. در نمایشگاه خودرو شانگهای در آوریل امسال، CATL از ده مدل مجهز به این سیستم با همکاری پنج خودروساز رونمایی کرد که شامل مدل EH7 از هونگچی نیز میشد، اما نامی از E-QM5 در میان آنها نبود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این مدل از ایستگاههای تعویض باتری اختصاصی خود هونگچی استفاده خواهد کرد.
از آنجایی که هونگچی E-QM5 عمدتاً در بازار تاکسیهای اینترنتی به کار گرفته میشود، قابلیت تعویض باتری میتواند بهطور چشمگیری در زمان شارژ رانندگان صرفهجویی کند. با این حال، ساخت ایستگاههای اختصاصی برای هونگچی هزینهبر است و هنوز مشخص نیست تجربه کاربری آن چگونه خواهد بود.