نقاط قوت و ضعف هیوندای پالیسید لیمیتد 2020
هیوندای پالیسید همهی تکههای درست پازل را کنار هم قرار داده است. پیشرانهای عالی، کابینی سطح بالا و پلتفرم سه ردیفه کامل باعث شدهاند این کراس اوور در کلاس خود بدرخشد؛ اما خب یک نکته مهم وجود دارد: هیچ خودرویی عالی و عاری از نقص نیست!
طرفداران کراس اوورهای سه ردیفه با استایل سنتی شاید ظاهر دوقطبی این خودرو و برخی ویژگیهای غیرعادی کابینش را دوست نداشته باشند؛ و اگرچه جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی هیوندای به همراه پشت آمپرهای دیجیتال آن باعث تمایز پالیسید از رقبا میشود اما این جفت باهم همکاری بسیار خوبی ندارند.
در این نوشتار میخواهیم نقاط قوت و ضعف شاسیبلند جدید هیوندای را باهم بررسی کنیم. همراه ما باشید.
- نقاط قوت
کابین سطح بالا
با اینکه پالیسید نشان هیوندای را بر پیشانی دارد اما تریم فول لیمیتد همانند یک خودروی لوکس حس میشود. خطوط چرمی دوخته شده روی پانل دربها، پوششهای نرم داشبورد، پوشش جیر سقف و پلاستیکهای باکیفیت در جایجای کابین به چشم میخورند. دکمهها، سوئیچها و نشانگرها از نوع فلزی یا پلاستیکی بوده اما کیفیت بالایی دارند.
هر سه ردیف صندلی پالیسید لیمیتد از همان چرم باکیفیت دوخته شده استفاده کردهاند. صندلی راننده و سرنشین جلو قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت را داشته و از نوع گرم و سرد شونده هستند.
تنها گلایه ما از نظر طراحی که اهمیت چندانی هم ندارد به صفحه لمسی 10.3 اینچی مدل لیمیتد مربوط میشود که از داشبورد بالا آمده و استایل آیپد مانند دارد. این صفحهنمایش قاب پلاستیکی ارزانقیمتی داشته و با کلیت کابین همخوانی ندارد؛ اما این یک انتقاد کوچک بوده و نباید ماهیت لوکس کابین را نادیده گرفت.
فضای زیاد
پالیسید سه ردیف صندلی بهدردبخور داشته و صندلیهای ردیف سوم آن بهصورت برقی خم و تا میشوند. فضای این صندلیها برای نشستن افراد بالغ هم کافی است. اگرچه فضای پا و سر این صندلیها جزو بهترینهای کلاس نیست اما نباید از این نظر انتقادی داشت مخصوصاً اینکه به احتمال زیاد کودکان در این صندلیها خواهند نشست.
صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم که در خودروی تست نصب شده بودند بسیار راحت هستند. این صندلیها نرم بوده و بدن را به خوبی در برمیگیرند. فضای سر و شانهی صندلیهای ردیف دوم پالیسید بیشتر از رقبایی همچون فورد اکسپلورر، سوبارو ایسنت و هوندا پایلوت میباشد.
سواری خوب
نیروبخش تمامی تریم های این خودرو پیشرانه 6 سیلندر 3.8 لیتری با قدرت 291 اسبی است که با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک همکاری میکند. حتی در کراس اووری که وزن نسبتاً بالایی دارد، قوای محرکه اصلاً کم نیاورده و به خوبی آن را به جلو میراند. در حالت اسپورت شاهد پاسخ تیزتر پدال گاز و تعویضهای تیزتر گیربکس خواهید بود.
فرمان پالیسید احساس بهتری نسبت به فرمان کیا تلوراید داشته و سواری خودرو نیز نرم است. تکان های زیادی در بدنه وجود دارد که از کراس اووری با این ابعاد قابلانتظار است اما پالیسید هرگز احساس غیر ایمن حتی در سرعتهای بالا را ندارد. سیستم تعلیق نیز بهتر از تلوراید حس میشود. بههرحال این یک کراس اوور برای ترددهای بزرگراهی است و انتظارات در این بخش را برآورده کرده است.
- نقاط ضعف
استایل بحثبرانگیز
ظاهر پالیسید منحصربهفرد است و در این شکی نیست. شما این خودرو را با هیچ شاسیبلند دیگری اشتباه نخواهید گرفت. با این وجود پالیسید زیباترین و جذابترین خودروی کلاس نیست مخصوصاً وقتیکه آن را با کیا تلوراید عضلانی و جعبهای مقایسه کنید. عناصر کرومی روی جلوپنجره بیش از حد بکار رفتهاند و چراغهای چشم کروکدیل نیز اگرچه جذاب به نظر میرسند اما با کلیت نمای جلو همخوانی ندارند. رینگهای 20 اینچی بکار رفته در مدلهای لیمیتد نیز خیلی شلوغ به نظر میرسند.
سیستم اطلاعات سرگرمی نه چندان خوب
صفحهنمایش 10.3 اینچی پالیسید لیمیتد ظاهر خوبی داشته و به سرعت پاسخ میدهد. صفحه اصلی طراحی واضح و سادهای داشته و سه بخش آن مواردی همچون ناوبری، سیستم صوتی و آبوهوا را نشان میدهند؛ اما زمانی که شروع به بررسی منوها میکنید حس ناخوشایندی از سخت بودن این فرایند به شما دست خواهد داد.
استفاده از ارتباط سادهای همچون بلوتوث نیازمند چند مرحله خواهد بود. استفاده از ناوبری هم فرایندی استرسزا بوده و سیستم صوتی هم خیلی عالی نیست و خبری از دکمه خانه نیز روی داشبورد نمیباشد. بهتر است از اپل کارپلی یا اندروید اتو استفاده کنید که بهصورت استاندارد روی تمامی تریم ها وجود دارد.
محدودیتهای پشت آمپرهای دیجیتالی
اینجا کمی سختگیری کردهایم... اما درحالیکه صفحهنمایش مرکزی پالیسید روی سفارشیسازی تأکید دارد، پشت آمپرهای دیجیتالی چنین کاری را انجام نمیدهند. رنگ صفحهنمایش 12.3 اینچی پشت آمپرها با انتخاب حالتهای رانندگی تغییر میکند و از سبز (اکو) تا آبی (نرمال) و قرمز (اسپورت) عوض میشود اما فقط همین وجود دارد و بس! تنها میتوان اطلاعاتی همچون میزان مصرف سوخت، اطلاعات رانندگی و فشار باد لاستیکها را در مرکز پشت آمپرها دید.
بله پالیسید با دوربینهای دیجیتال هیوندای عرضه میشود که خطوط رانندگی و هدآپ دیسپلی را نشان میدهند اما خبری از نماش چیزهایی مثل سیستم صوتی یا ناوبری در پشت آمپرها نیست.
مشخصات هیوندای پالیسید لیمیتد 2020
- پیشرانه: 6 سیلندر 3.8 لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 291 اسب بخار/355 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- مصرف سوخت: 11.2 لیتر در هر صد کیلومتر
- وزن: 1990 کیلوگرم
- قیمت پایه: 31550 دلار
- قیمت مدل تست شده: 47605 دلار