دوئل مزدا 3 و هیوندای الانترا

پنج‌شنبه 29 تیر 1396 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Mazda-3-VS-Elantra
قطار رقابت‌های خودرویی پدال امروز به ایستگاه سدان‌های کامپکت رسیده است. کلاسی که در دوئل قبلی آن میتسوبیشی لنسر و کیا سراتو رودرروی یکدیگر قرار...
تبلیغات

قطار رقابت‌های خودرویی پدال امروز به ایستگاه سدان‌های کامپکت رسیده است. کلاسی که در دوئل قبلی آن میتسوبیشی لنسر و کیا سراتو رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این نبرد مجموعاً طی هردو نظرسنجی تعداد 2343 رأی به ثبت رسید که لنسر توانست با کسب 1752 عدد از آن‌ها یا به عبارتی 74 درصد از کل آرا، با قاطعیت بر رقیب کره‌ای پیروز شده و راهی مرحلۀ بعد گردد. این در حالی است که سهم سراتو از این آرا تنها 591 رأی بوده است. امروز نیز در سومین دوئل گروه سدان‌های کامپکت، دو سدان ژاپنی و کره‌ای به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو در سابقه‌ای طولانی در کشورمان برخوردارند و برای ما ایرانیان کاملاً شناخته‌شده هستند. این دو رقیب عبارت‌اند از مزدا 3 و هیوندای الانترا.

مزدا 3

هیوندای الانترا

میتسوبیشی لنسر

کیا سراتو

؟

میتسوبیشی لنسر

رنو مگان

تویوتا کرولا

سوبارو ایمپرزا

فولکس‌واگن جتا

؟

؟

شورلت کروز

نیسان سنترا

پژو 408

ام‌جی GT

شورلت کروز

؟

سئات تولدو

فیات تیپو

اشکودا اکتاویا

هوندا سیویک

؟

؟

مزدا 3

شاید مزدا 3 خود به‌تنهایی سابقهٔ چندانی نداشته باشد اما این خودرو در اصل جایگزین مدل 323 (با نام دیگر فامیلیا) محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال 1963 بازمی‌گردد؛ اما پس از تغییر شیوهٔ نام‌گذاری مزدا، در اکتبر سال 2003 اولین نسل مدل 3 به‌عنوان جایگزین یا نسل جدید 323 در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودروی کامپکت ژاپنی در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک توسط مزدا تا ژانویهٔ سال 2009 به تولید رسید اما تولید آن تا سال 2010 در ایران، تا 2013 در چین و تا 2014 در کلمبیا ادامه داشت. این در حالی بود که نسل دوم مزدا 3 در اکتبر سال 2008 رونمایی شد. این نسل نیز تا سال 2013 به تولید رسید تا اینکه در ژوئن همین سال نوبت به نسل کنونی یا سوم رسید که این نسل هم مانند قبل در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان تولید می‌شود. طراحی این نسل طبق زبان طراحی جدید مزدا شکل گرفته که Kodo نام داشته و برای اولین بار در نسل سوم مدل 6 و نسل اول کراس‌اوور CX-5 معرفی شد. همچنین نسل سوم مزدا 3 به‌تازگی برای سال 2017 فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است. این خودرو و سلفش 323 در کشورمان هم پیشینهٔ قابل‌توجهی دارند به‌گونه‌ای که نسل‌های هفتم و هشتم 323 و اول و دوم 3 توسط گروه بهمن در ایران تولید شدند و حتی علیرغم معرفی نسل سوم مزدا 3، تولید نسل قبلی آن همچنان در کشورمان ادامه دارد. نسل سوم مزدا 3 اما با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌گردد که همگی از سری موتورهای اسکای‌اکتیو مزدا هستند. این خودرو در دوئل ما با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است که 155 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو نیز دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

هیوندای الانترا

الانترا به‌عنوان سدان کامپکت هیوندای برای اولین بار در اکتبر سال 1990 معرفی شد. این خودرو که روی پلت‌فرم میتسوبیشی ساخته شده بود تا سال 1995 به تولید رسید و سپس با نسل دوم جایگزین شد. از این نسل به بعد، الانترا در برخی بازارها با نام آوانته هم عرضه گردید. بدین ترتیب طی سال‌های بعد نسل‌های مختلف الانترا یکی پس از دیگری به تولید رسیدند تا اینکه سرانجام نوبت به نسل کنونی یا ششم رسید که برای اولین بار در سال 2015 در خانه‌اش کرهٔ جنوبی رونمایی شد. البته تولید نسل قبلی این سدان کره‌ای همچنین در چین ادامه دارد درحالی‌که نسل چهارم آن نیز تا همین امسال در این کشور تولید می‌شد. همچنین در نسل پنجم، برای اولین بار نسخهٔ کوپهٔ الانترا هم تولید شد ولی در نسل فعلی خبری از آن نیست و فقط به‌صورت سدان تولید می‌شود. هیوندای الانترا نیز مانند مزدا 3، از سابقه‌ای طولانی در کشورمان برخوردار است به‌گونه‌ای که از نسل اول در ایران حضور داشته و تقریباً تمامی نسل‌های آن (به‌جز نسل چهارم) در کشورمان عرضه شده‌اند. پس اینکه نسل‌های اول و دوم این خودرو به‌صورت وارداتی در تعدادی محدود در ایران عرضه شدند، کرمان‌خودرو اقدام به مونتاژ نسل سوم آن با نام آوانته نمود. سپس بعد از قطع همکاری کرمان‌خودرو با هیوندای و ایجاد وقفه‌ای چندساله در حضور این خودرو در ایران، نسل پنجم آن به‌صورت وارداتی توسط آسان ‌موتور راهی کشورمان شد و به‌تازگی پس از برقراری دوبارهٔ رابطهٔ کرمان‌خودرو با هیوندای، نسل ششم این سدان کره‌ای نیز فعلاً به‌صورت وارداتی در کشور عرضه می‌گردد. الانترا نیز مانند رقیب ژاپنی در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌گردد که ما برای این رقابت موتور 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم؛ یعنی همان نمونه‌ای که در کشورمان هم حضور دارد. البته مشخصات فنی این ماشین از سایت کارانددرایور گرفته شده که تفاوتی جزئی با مشخصات اعلامی کرمان‌خودرو دارد. درهرحال این موتور طبق اعلام کارانددرایور 147 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مشخصات فنی

مزدا 3

هیوندای الانترا

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر

2 لیتری 4 سیلندر

تنفس

طبیعی

طبیعی

قدرت

155 اسب بخار

147 اسب بخار

گشتاور

203 نیوتن متر

180 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

8 ثانیه

8.3 ثانیه

مسافت 400 متر

16.2 ثانیه

16.4 ثانیه

حداکثر سرعت

212 کیلومتر/ساعت

196 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

6.9 لیتر (ترکیبی)

7.3 (ترکیبی)

وزن

1331 کیلوگرم

1321 کیلوگرم

طول

4.58 متر

4.57 متر

فاصلهٔ محوری

2.70 متر

2.70 متر

حجم صندوق بار

340 لیتر

395 لیتر

قیمت پایه

18,720 دلار

17,985

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9792455]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.