اکوئوس (سنتنیال)، حمله مناسب هیوندای به قلمرو لوکسها
پس از انتشار ویدئویی از بررسی رولزرویس فانتوم 2004 در اینترنت ما هم جستوجوی سریعی در دنیای مجازی برای پیدا کردن نمونههای کارکرده این سدان فوق لوکس داشتیم اما متأسفانه هر چه بیشتر گشتیم نتوانستیم مدلهایی با بهای مناسب پیدا کنیم.
جستوجو در eBay نشان داد که ارزانترین نسخههای فانتوم بهای حدود 90 هزار دلاری دارند که در حقیقت خیلی ارزان نیستند. همچنین وقتی مالک یک رولزرویس باشید خواه ناخواه هزینههای جانبی خودرو افزایش خواهد یافت. اگرچه که دوست داریم هر روز پشت فرمان یک فانتوم قرار بگیریم اما خرید از خودرو از عهده بسیاری خارج است؛ اما آیا میتوان به گزینه دیگر هم فکر کرد؟
خرج کردن 90 هزار دلار برای یک خودرو چندان واقعبینانه نیست بنابراین یک فکر به ذهن ما رسید. چه خودروی لوکسی را میتوان خرید که هم ارزان باشد و هم از مالکیت آن لذت برد؟ درحالیکه مدلهای قدیمیتر مرسدس بنز، ب ام و یا جگوار گزینههای واضحی هستند اما این خودروها در صورت انتخابی اشتباه نه قابلاعتماد هستند و نه ارزانقیمت.
با در نظر گرفتن این موضوعات، جستوجوی ما به یک گزینه واضحتر رسید: هیوندای اکوئوس (سنتنیال). درحالیکه این سدان لوکس کرهای شاید از نظر طرفداران سرسخت صنعت خودرو چندان جالب نباشد اما نمونههای تقریباً دستنخورده و کم کارکرد را میتوان با بهای فوقالعادهای خرید.
نمونههای صفرکیلومتر اکوئوس در آن زمان حدود 10 هزار دلار ارزانتر از نمونههای آلمانی، ژاپنی و بریتانیایی بودند. با وجود چنین تفاوت قیمتی، اکوئوس یک معامله باورنکردنی است؛ اما هماکنون این خودرو در بازار دستدومها حتی شرایط بهتری دارد.
میدانیم که هرگز نمیتوان هیوندای اکوئوس را با مرسدس S کلاس مقایسه کرد. هیوندای، جنسیس و کیا هنوز در حال کار بر روی محصولات خود هستند و اکوئوس از نظر طراحی و کیفیت به پای S کلاس نمیرسد؛ اما قیمت آن فوقالعاده است.
ما این نسخه حاضر در تصاویر را تنها با قیمت 20700 دلار پیدا کردیم. این سدان کارکرد حدود 76 هزار کیلومتری داشته و نسخه Signature اکوئوس است. این نسخه دارای سیستم صوتی با 17 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیهای، کروز کنترل تطبیقی، صندلیهای گرم و سرد شونده و پوشش چرم روی هر چیزی است. البته هر چیز دیگری را که فکر بکنید روی این خودرو وجود دارد.
تریم Signature نسخه پایه اکوئوس است. تریم Ultimate این خودرو واقعاً یک سدان لوکس بوده و این نسخه هم کارکرد 27 هزار کیلومتری داشته و با بهای زیر 30 هزار دلار فروخته میشود. درحالیکه نسخه Signature دارای هرگونه تجهیزاتی است اما مدل Ultimate یک پله بالاتر قرار میگیرد. چیزهایی همچون دو مانیتور پشتی، دربهایی با بسته شدن خودکار، صندلیهای عقب خنک شونده، دوربین دید جلو و هدآپ دیسپلی در این نسخه دیده میشوند.
هر دو نسخه اکوئوس از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری با قدرت 429 اسب بخار بهره میبرند. اکثر خودروسازان این روزها از پیشرانههای کمحجمتر استفاده میکنند و پیشرانههای 8 سیلندر جای خود را به نمونههای 6 سیلندر توربو دادهاند اما سدان لوکس هیوندای هنوز هم یک لیموزین 8 سیلندر است.
نه اکوئوس یک رولزرویس نیست. البته مرسدس S کلاس و ب ام و سری 7 هم نیست؛ اما یک سدان لوکس ارزانقیمت بوده که برای رانندگی روزمره فوقالعاده است؛ و اگر دنبال نمونههای کارکرد بالا باشید حتی با بهای کمتر از 15 هزار دلار نیز میتوانید پشت فرمان این خودرو قرار بگیرید.
فکر نمیکنیم که بهای این خودرو دیگر بیش از اینها پایین بیاید بنابراین اگر به دنبال اشرافیت بیشتر در زندگی خود بوده و نمیتوانید خودرویی آلمانی یا بریتانیایی بخرید، اکوئوس یک گزینه عالی است.