معرفی کامیون هیدروژنی و جذاب هیوندای
نیاز به وسایل حملونقل کممصرف و با راندمان بالا از حملونقل شخصی فراتر رفته است. کامیونهایی که همهروزه مسافتهای زیادی را طی میکنند هم باید حداکثر راندمان را داشته باشند اینطور نیست؟ البته که اینگونه بوده و هیوندای نیز جدیدترین خودروسازی است که وارد این کلاس بسیار سودده شده است.
شما را با هیوندای XCIENT سلول سوختی آشنا میکنیم که اولین کامیون هوی دیوتی سلول سوختی و تولید انبوه دنیاست. نیروبخش این کامیون سیستم سلول سوختی هیدروژنی 255 اسب بخاری است. 7 تانک هیدروژنی بزرگ باعث ارائه ظرفیت ذخیره هیدروژن حدود 32 کیلوگرمی میشوند. این کامیون هیدروژنی با یکبار شارژ مسافت 400 کیلومتری را طی میکند و سوختگیری دوباره آن تنها 8 تا 20 دقیقه طول میکشد.
10 نمونه اول این کامیون هماکنون به سوئیس فرستاده شدهاند و فروش ناوگانی آن نیز در ماه سپتامبر کلید خواهد خورد. در کل 50 دستگاه از کامیون جدید هیوندای به سوئیس فرستاده میشود و این برند امیدوار است تا 2025 به فروش 1600 دستگاهی از XCIENT در این کشور و سایر بازارها دست یابد.
هیوندای میگوید تکنولوژی سلول سوختی به خاطر شعاع حرکتی بالا و زمان سوختگیری کم گزینهای ایده آل برای کاربریهای تجاری است. این کمپانی برای بازار آمریکا نیز یک تراکتور با مسافت بالا را تدارک دیده که میتواند با یکبار شارژ مسافت 1000 کیلومتری را طی کند. در مقام مقایسه باید گفت کامیون خبرساز تسلا برد بین 480 تا 800 کیلومتری خواهد داشت. در حال حاضر هیوندای نکسو سلول سوختی تنها خودروی سواری این برند با تکنولوژی هیدروژنی است هرچند خود این خودرو نیز رکورددار بوده و توانسته عنوان اولین خودروی سلول سوختی تولید انبوه را به خود اختصاص دهد.
اما چرا هیوندای اول از همه این کامیون را در سوئیس عرضه کرده است؟ زیرا مالیات جادهای این کشور برای خودروهای تجاری بدون آلایندگی اعمال نمیشود. همچنین سوئیس یکی از بهترین کشورها در زمینه نیروگاههای برقآبی در دنیا میباشد.
معاون اجرایی هیوندای موتور میگوید:
کامیون سلول سوختی XCIENT یک پروژه برای آینده نیست بلکه به واقعیت پیوسته است. با عرضه این خودروی ساختارشکن هیوندای برگ زرینی در تاریخچه خودروهای تجاری به ثبت رسانده است. با معرفی اولین خودروی سلول سوختی تولید انبوه و دومین نسل چنین خودرویی هیوندای چندین سال تجربه را وارد بخش خودروهای تجاری کرده است.