بهروزرسانی کامیون هیدروژنی هیوندای Xcient برای سال 2021
هیوندای با معرفی خودروی جدید آیونیک 5 سبد محصولات خود را گستردهتر از هر زمان دیگری کرده است. این خودرو با زیر برند ویژه خودروهای الکتریکی هیوندای یعنی آیونیک به فروش خواهد رسید؛ اما درحالیکه اکثر خودروسازان روی محصولات الکتریکی تمرکز کردهاند کرهایها جزو معدود برندهای رده میانی هستند که خودروهای هیدروژن سلول سوختی نیز عرضه میکنند. نکسو تنها خودروی هیدروژنی هیوندای بوده اما این شرکت کامیونهای سلول سوختی تجاری همچون Xcient را نیز به فروش میرساند. هیوندای از این کامیون به عنوان اولین کامیون تولید انبوه و هوی دیوتی مجهز به قوای محرکه هیدروژنی نام میبرد.
اما درحالیکه کامیون الکتریکی تسلا با تأخیر تولید روبرو شده و مرسدس نیز هنوز در حال تست کامیونهای سلول سوختی خود است، هیوندای کامیون Xcient را برای مدل 2021 بهروز کرده و استایل برجستهتر و پرفورمنس بهتری را برای آن در نظر گرفته است.
جلوپنجره Xcient هماکنون دارای جزئیات کرومی جدید، الگوهای چندبعدی و عناصر آبیرنگ است که بر ابهت این کامیون افزودهاند. نیروبخش کامیون هیوندای پیشرانه الکتریکی با قدرت 469 اسب بخار و گشتاور 2337 نیوتون متر میباشد. این کامیون همچنین به سیستم هیدروژن سلول سوختی بادوامتر و کاراتر 180 کیلوواتی و دو بسته سلول سوخت 90 کیلوواتی مجهز شده است.
هفت تانک بزرگ هیدروژن هم ظرفیت ذخیره ترکیبی مناسبی را تأمین کرده و سه باتری 72 کیلووات ساعتی نیز به عنوان منبع اضافی قدرت عمل میکنند. هیوندای Xcient 2021 با این مجموعه شعاع حرکتی حدود 402 کیلومتری دارد. پر کردن تانکهای هیدروژن نیز بین 8 تا 20 دقیقه طول میکشد.
هیوندای از زمان عرضه تاکنون توانسته 45 دستگاه از کامیون هیدروژنی خود را به سوئیس صادر کند. این کامیونها توانستهاند به شعاع حرکتی ترکیبی 750 هزار کیلومتری دست یافته و میزان انتشار آلایندگی کربن را حدود 585 تن کاهش دهند. هیوندای تا پایان سال 140 دستگاه دیگر از کامیون Xcient را به سوئیس صادر خواهد کرد. هدف این شرکت صادرات 1600 کامیون هوی دیوتی سلول سوختی به اروپا تا سال 2025 است.
مدیرعامل بخش حملونقل هیدروژنی هیوندای میگوید:
مشتریان از کیفیت و راحتی سواری کامیون ما بسیار راضی هستند. توجه و علاقه زیادی به کامیون ما در خارج از سوئیس نیز وجود دارد. ما کاملاً مطمئنیم که کامیونهای Xcient را سال آینده در دیگر کشورهای اروپایی نیز خواهیم دید.
هیوندای همچنین در حال گفتوگو با مقامات و شرکتهای محلی برای عرضه این کامیون در آمریکای شمالی است. به این ترتیب این کامیون طی سال جاری و یک سال زودتر از کامیون الکتریکی تسلا روانه جادههای آمریکا خواهد شد.