واکسهال ویوا در مقایسه با هیوندای i10 و سوزوکی سلریو

دوشنبه 16 آذر 1394 - 10:50
مطالعه 12 دقیقه
celerio-22
تاریخ معمولاً عادت دارد که خودش را تکرار کند و این اتفاق برای مدل مشهور واکسهال ویوا پس از ۳۶ سال اتفاق افتاده است. نام «ویوا» دوباره زینت‌بخش درب...

تاریخ معمولاً عادت دارد که خودش را تکرار کند و این اتفاق برای مدل مشهور واکسهال ویوا پس از ۳۶ سال اتفاق افتاده است. نام «ویوا» دوباره زینت‌بخش درب صندوق عقب آخرین مدل شهری خودروساز بریتانیایی شده است. همانند مینی و فیات با مدل 500، واکسهال نیز امیدوار است تا با استفاده از جذابیت نام «ویوا»، مدل جدید کامپکت ۵ در خود را به بخش خودروهای ارزشمند شهری بازار منتقل کند. ویوا یا همان اوپل کارل با رویکردی اقتصادی، کمابیش به ریشه‌های خود بازگشته است و این در حالی است که هنوز هم در تریم سطح بالای SL (خودروی تست‌شده در اینجا)، تجهیزات زیادی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. بنابراین ارزش مناسبی را در مقایسه با مقدار پولی که برای آن هزینه می‌شود، نشان می‌دهد. ولی باید دید که این میزان ارزشمندی کافی خواهد بود یا خیر.

این بخش از بازار اتومبیل، با ازدحامی باورنکردنی از مدل‌ها مواجه است. ویوا در رقابت سختی با خودروهایی مجهز، ارزان و صرفه‌جو مانند سوزوکی سلریو و همین‌طور، یکی از خودروهای دوست‌داشتنی، کاربردی و پرمیوم هیوندای i10 گرفتار است. در اینجا قصد داریم وضعیت واکسهال ویوا را در مقایسه با این دو مدل سوزوکی و هیوندای بررسی کنیم.

هر سه مدل با پیشرانه یک لیتری غیر توربو، قیمتی زیر ۱۰ هزار پوند دارند و در حالی که شاید نتوانند در یک مسابقه سرعت حرف چندانی برای گفتن داشته باشند، ولی حتماً عملکرد خوبی از نظر اقتصادی دارند. ولی اینکه کدامیک از آنها، چه واکسهال، سوزوکی یا هیوندای، پکیج بهتری ارائه داده‌اند، چیزی است که در ادامه این بررسی مشخص می‌شود.

تکنولوژی

ویوا به عنوان یک تازه‌وارد به این کلاس، از پیشرفته‌ترین قابلیت‌های ارتباطی برخوردار است. در این مدل، امکان ارتباط بلوتوث وجود دارد و با پرداخت ۴۲۵ دلار اضافی می‌توان از سیستم اطلاعات و سرگرمی IntelliLink استفاده کرد. همچنین یک سیستم راهبری ماهواره‌ای نیز در دسترس است.

تنظیمات خودرو از برنامه BringGo با قیمت ۹۹ پنی برای آیفون و اندروید استفاده می‌کند. این یک راه‌حال ارزان‌قیمت است که کارآیی نسبتاً خوبی نیز دارد، ولی واکنش رابط کاربری آن کُند است.

انطباق‌پذیری

این خودروها بیشتر وقت خود را در شهر سپری خواهند کرد، ولی بهتر است توانایی‌ آنها در هنگام عبور از مرزهای شهری نیز مورد بررسی قرار گیرد.

هر سه شرکت‌کننده در این مقایسه، پتانسیل‌هایی گسترده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، در خود دارند؛ ولی i10 از این لحاظ با رفتار بالغانه در جاده، یک کابین هوشمند و جادار و ظرفیت مناسب برای حمل وسایل در صندوق عقب، در رده‌ای بالاتر قرار می‌گیرد.

چهره ظاهری

هر سه خودرو، ارزش بالایی را در خود نشان می‌دهند، ولی در کلاس خودرویی که از مدل‌های گوناگون انباشته شده، «استایل» موضوعی بسیار تعیین کننده است. طراحی ویوا، درخشندگی بیشتری نسبت به بقیه دارد و i10 نیز سطح بالایی از طراحی را در ظاهر و داخل کابین به نمایش می‌گذارد. در همین حال، سوزوکی بیشتر سودمندگرایانه عمل کرده است.

رأی نهایی

کپی لینک

جایگاه اول: هیوندای i10

i10 گران‌قیمت‌ترین مدل در اینجا محسوب می‌شود، ولی این موضوع با قدرت بیشتر در زمینه‌های دیگر، خدمات و بیمه ارزان جبران می‌شود. این خودرو با عملکرد مناسب، قابلیت‌های کاربردی فراوان و حسّ اعتماد به نفس بالایی که برای راننده ایجاد می‌کند، توانسته شایستگی کسب این جایگاه را از آنِ خود کند. در همین حال، سطح آلودگی بیشتر CO₂ احتمالاً موجب می‌شود که کاربران تجاری در کشورهایی مانند بریتانیا، با هزینه بیشتری برای رانندگی با آن مواجه شوند که این موضوع، با صرفه‌جویی‌هایی که در زمینه‌های دیگر دارد، حتماً جبران می‌گردد. هیوندای i10 بهترین خودرو در این سه‌گانه برای رانندگی است و بهترین گزینه نیز محسوب می‌شود.

کپی لینک

جایگاه دوم: واکسهال ویوا (اوپل کارل)

ایمنی خارق‌العاده، خدمات مقرون‌به‌صرفه و استهلاک کم در ویوا باعث شده‌اند که این مدل بتواند سلریو را به مکان سوم بفرستد. با این حال اگر هزینه‌های مالکیت برای شما اهمیت دارند و می‌خواهید مالیات کمتری برای خودرویتان بپردازید، شاید بهتر است به سراغ تریم ارزان‌تر SE بروید که با موتور «اکو فلکس» واکسهال در هر کیلومتر تنها ۹۹ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و صرفه‌جویی زیادی برای شما در بر خواهد داشت. در این حالت، واکسهال ویوا با داشتن قیمتی از کمتر سوزوکی، با راندمان آن مطابقت خواهد کرد. البته در این تریم سیستم کنترل هوا را از دست می‌دهید، ولی حتماً با پرداخت پول بیشتر، آپشن سیستم IntelliLink را اضافه کنید.

کپی لینک

جایگاه سوم: سوزوکی سِلِریو

سلریو واقعاً خودرویی ارزان و با طراوت است. صداقت الهام‌بخشی در نحوه سواری‌اش وجود دارد و عملکرد خوبی را در آن نشان می‌دهد. ولی با داشتن این قیمت فریبنده، نتوانسته ۳ ستاره ایمنی از تست تصادف کسب کند و اعتماد به نفس پایین‌تری را برای راننده به همراه دارد. در کلاس خودروهایی که هزینه‌های مالکیت یکی از ویژگی‌های کلیدی هر مدلی محسوب می‌شود، مبالغ بالای مربوط به بیمه و سرویس، نشان می‌دهند که قیمت سلریو آن‌چنان هم که در ابتدا به نظر می‌رسد، جذابیتی ندارد.

کپی لینک

گزینه‌های دیگر در این کلاس

اشکودا سیتی‌گو SE 5dr 1.0 60

قیمت: 9,485 پوند

موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۵۹ اسب‌بخار

برند اقتصادی گروه فولکس‌‌واگن، اشکودا یک مدل ۵ در به نام «سیتی‌گو» دارد که از بیشترین تطبیق با خودروهای مقایسه‌شده در اینجا برخوردار است. مدل SE از نظر امکانات و از جمله «سیستم کولر» در پشت‌سر i10 قرار می‌گیرد، ولی از نظر استایل و کیفیت با این مدل هیوندای برابری می‌کند. همچنین اشکودا سیتی‌گو قابلیت‌های کاربردی بالا و عملکرد مناسبی نیز دارد.

رنو توینگو پلی SCe 70

قیمت: 9,995 پوند

موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۶۹ اسب‌بخار

علی‌رغم قرار گرفتن موتور در عقب توینگو، این خودرو صندوق‌عقب بزرگتری نسبت به ویوا و با گنجایش ۲۱۹ لیتر دارد. البته فضای داخل کابین محدودتر است، ولی دسترسی آسانی برای آن درنظر گرفته شده است. گرافیک‌ها خاص، جذابیت بیشتری برای آن ایجاد کرده‌اند و در همین حال، شعاع گردش کم باعث شده تا رانندگی در شهر با رنو توینگو بسیار ساده شود.

سوزوکی سلریو SZ4

واکسهال ویوا SL

هیوندای i10 1.0 SE

مدل

8,999

9,495

9,975

قیمت مدل اولیه (پوند)

9,414

10,040

10,665

قیمت مدل تست (پوند)

2425

2385

2385

فاصله محوری (میلی‌متر)

3600

3675

3665

طول (میلی‌متر)

1600

1595

1660

عرض (میلی‌متر)

1540

1485

1500

ارتفاع (میلی‌متر)

سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۸ سی‌سی

سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۹ سی‌سی

سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۸ سی‌سی

نوع موتور

۶۷ در ۶۰۰۰

۷۴ در ۶۵۰۰

۶۵ در ۵۵۰۰

پیک قدرت (اسب‌بخار در دور بر دقیقه)

۹۰ در ۳۵۰۰

۹۵ در ۴۵۰۰

۹۵ در ۳۵۰۰

پیک گشتاور (نیوتن‌متر در دور بر دقیقه)

۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو

۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو

۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو

انتقال قدرت

35

32

40

ظرفیت باک بنزین (لیتر)

254

206

252

ظرفیت صندوق عقب (لیتر)

726

1013

1046

ظرفیت صندوق عقب با جمع‌شدن صندلی‌ها (لیتر)

835

939

933

وزن کلی (کیلوگرم)

425

489

487

ظرفیت حمل بار (کیلوگرم)

400

اعلام نشده

اعلام نشده

ظرفیت یدک‌کشی (کیلوگرم)

9.4

10.4

9.6

شعاع گردش (متر)

اعلام نشده

0.33

0.31

ضریب دراگ

۳ سال (۶۰ هزار مایل)

۳ سال (۶۰ هزار مایل)

۵ سال (بدون محدودیت)

گارانتی اصلی

عملکرد

11.9

13.5

13.9

صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

154.57

170.59

154.57

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

2800

3400

3400

دور موتور در 112.65 کیلومتر بر ساعت

53.7

53.5

53

فاصله ترمز از 112.65 کیلومتر بر ساعت (متر)

7.4

6.26

5.87

مصرف سوخت مشاهداتی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

4.25

4.67

4.99

تخمین مصرف سوخت در شهر (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

3.08

3.25

3.33

تخمین مصرف سوخت در جاده (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

3.58

3.75

3.91

تخمین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

227

201

189

آلودگی کربنی واقعی (گرم در هر کیلومتر)

99

104

108

آلودگی کربنی اعلام‌شده (گرم در هر کیلومتر)

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.