رانندگی با جنسیس GV70 مدل 2022، کرهایها آقایی میکنند!
کرهایها دقیقاً 12 ماه پیش از GV70 2022 به عنوان جایگزین کوچکتر و جذابتر برادر بزرگتر یعنی GV80 رونمایی کردند. جنسیس احتمالاً میبایست GV70 را قبل از عرضه سدان اسپورت G70 تولید میکرد زیرا مشتریان بیش از پیش به شاسی بلندها و کراس اوورها علاقه نشان میدهند اما همانگونه که اخیراً فهمیدهایم، کراس اوور پایه این شرکت ارزش منتظر ماندن را داشته و میتواند بهترین خودرو در سبد محصولات جنسیس لقب گیرد.
همان پیشرانههای بکار رفته در سایر محصولات جنسیس برای GV70 نیز قابل انتخاب هستند. به این ترتیب خودروی موردبحث با پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری توربویی که قدرت 300 اسبی و گشتاور 422 نیوتون متری دارد در دسترس میباشد. گزینه دیگر از نوع 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل با خروجی 206 اسبی و گشتاور 440 نیوتون متری بوده و پیشرانه پرچمدار هم از نوع 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربو با قدرت 374 اسب بخار و گشتاور 530 نیوتون متری میباشد. خودرویی که ما تست کردیم از پیشرانه دیزلی استفاده میکرد.
صرفنظر از پیشرانه انتخابی، تمامی مدلهای GV70 با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و همان نسبتهای دنده یکسان بین سه پیشرانه عرضه میشوند. موضوع جالب اینکه مدل 2.5 لیتری توربوی بنزینی بهصورت استاندارد با طراحی دیفرانسیل عقب عرضه شده و بهصورت سفارشی میتوان سیستم چهار چرخ محرک را انتخاب کرد؛ اما هر دو پیشرانه 2.2 لیتری توربودیزل و 3.5 لیتری توئین توربو بهصورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک همراه میشوند.
پرفورمنس این خودرو کاملاً به پیشرانه انتخابی بستگی دارد. برای مثال GV70 مجهز به پیشرانه 2.5 لیتری شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.1 ثانیهای داشته و مسافت 400 متر را در 14.2 ثانیه طی میکند. در مقابل باید گفت مدل 3.5 لیتری شتاب 5.1 ثانیهای دارد و مسافت 400 متر را در 13.4 ثانیه طی میکند. مدل دیزلی کندترین عضو خانواده بوده و شتاب 7.9 ثانیهای و زمان طی مسافت 400 متر 15.6 ثانیهای دارد.
جنسیس استرالیا این خودرو را با تریم های متنوعی عرضه میکند. نسخههای دیزلی در تریم های استاندارد، لاکچری، اسپورت لاین و لاکچری اسپورت لاین عرضه میشوند که این مدل آخری ترکیبی از تریم های اسپورت لاین و لاکچری میباشد.
برخی از ویژگیهای متمایز باعث تمایز GV70 لاکچری اسپورت لاین از سایر نسخهها میشوند. از جمله این موارد میتوان به رینگهای 21 اینچی 5 پره با دو نوع طراحی، صندلیهای چرمی با دوخت های ویژه، سیستم صوتی Lexicon هارمن با 16 بلندگو، صندلی راننده با عملکرد ماساژ، پشت آمپرهای سهبعدی 12.3 اینچی، هدآپ دیسپلی 12 اینچی، سپرهای جلو و عقب اسپورت، جلوپنجره با تریم کروم تیره و... اشاره کرد. مدلهای اسپورت لاین و لاکچری اسپورت نیز دارای ترمزهای قویتر هستند.
درحالیکه کابین مدلهای GV80 و G80 تشابه زیادی به یکدیگر دارند اما کابین GV70 مشابه دیگر محصولات جنسیس نیست.
آنچه در کابین GV70 حرف اول را میزند اشکال بیضیشکل است. این اشکال در همهجا به ویژه داشبورد، پانل دربها، بلندگوها، دکمههای حافظه صندلی و حتی طرفین کنسول مرکزی دیده میشوند.
نسخههای استاندارد این شاسیبلند از فرمان دو پره مشابه دیگر محصولات جنسیس استفاده میکنند اما در تریم اسپورت لاین یا لاکچری اسپورت لاین از فرمان سه پره استفاده شده است. همچنین باید به پشت آمپرهای زیبای 12.3 اینچی و نمایشگر مرکزی بزرگ 14.5 اینچی با ویژگی اپل کارپلی و اندروید اتو هم اشاره کنیم.
در طرفین فرمان دستههای راهنما و برفپاککن قرار داشته و تریم فلز باعث شده این قطعات حس لوکستری داشته باشند. مورد بعدی داشبورد است. در جایی که سدان G70 از دکمههای نسبتاً سنتی برای تهویه مطبوع استفاده کرده اما GV70 از نمایشگر لمسی کوچک سود برده و با این نمایشگر شما میتوانید مواردی همچون سرعت فن، جهت وزش هوا و تنظیمات صندلیهای گرمکن و سردکن دار را انتخاب کنید. این نمایشگر حس بسیار خوبی داشته و فشردن دکمههای فیزیکی را تداعی میکند.
دیگر ویژگی جالب این خودرو محفظه ذخیرهای کوچک در جلوی نگهدارندههای فنجان است. با فشار لبه این بخش نیز شارژر بیسیم گوشی را خواهید دید که کاملاً از دید شما خارج است و بنابراین نمیتوانید به صفحه موبایل نگاه کنید که این امر باعث جلوگیری از حواسپرتی راننده میشود. یک کلید چرخشی نیز به عنوان انتخابگر دنده عمل کرده و بالای آن نیز کلید چرخشی دوم برای کامل کردن عملکرد نمایشگر مرکزی لمسی قرار دارد.
باقی بخشهای کابین فوقالعاده لوکس بوده و از جمله این موارد میتوان به صندلیهای ردیف دوم اشاره کرد که فضای سر، پا و شانه به ترتیب 972، 945 و 1444 میلیمتری دارند. حتی با وجود سانروف پانورامیک نیز فضای سر زیادی برای افراد قدبلند وجود دارد. سرنشینان عقب نیز به کنترلهای سیستم تهویه و دو پورت USB دسترسی خواهند داشت. یکی از موارد برجسته کابین نیز سیستم نورپردازی جذاب آن است.
تمامی نسخههای جنسیس GV70 فضای بار 542 لیتری دارند که با خواباندن صندلیها این فضا به 1678 لیتر میرسد و پاسخگوی نیازهای یک خانواده است.
اگر بخواهیم از یک واژه برای توصیف سواری GV70 استفاده کنیم آن واژه "نرم" خواهد بود. ما با یک خودروی فوقالعاده نرم و راحت روبرو هستیم که هر سفری را لذتبخش میکند.
همانگونه که گفتیم مدل تست شده از پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل استفاده کرده است. این پیشرانه در چندین محصول از کیا و هیوندای نیز بکار رفته و شاید کمترین لذت را بین پیشرانههای GV70 داشته باشد اما نمیتوان آن را ناامید کننده دانست و برعکس، باید آن را تحسین کرد.
این پیشرانه فوقالعاده آرام بوده و تنها زمانی صدای آن را میشنوید که پدال گاز را تا ته فشار داده و پیشرانه را تحتفشار قرار دهید. در تمامی زمانهای دیگر، به سختی خواهید توانست دیزلی بودن این پیشرانه را تشخیص دهید.
GV70 با پیشرانه دیزلی تأکید چندانی روی پرفورمنس نداشته و همانگونه که ذکر شد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو در 7.9 ثانیه ثبت میشود اما خودرو کندتر از این عدد حس میشود. آیا این یک مشکل برای اکثر خریداران خواهد بود؟ قطعاً خیر. در کل افرادی که به دنبال پرفورمنس بهتر بوده و اهمیتی به مصرف سوخت بالاتر نمیدهند پیشرانههای 2.5 یا 3.5 لیتری را انتخاب خواهند کرد.
شاید نام GV70 شما را به این فکر بیندازد که با نسخه شاسیبلند از سدان اسپورت G70 طرف هستید و سواری هر دو خودرو مشابه خواهد بود و این موضوع خیلی واقعی نیست. درحالیکه تمامی نسخههای G70 از جمله مدل 2 لیتری حس بسیار اسپورتی دارند اما ابعاد بزرگتر GV70 سریعاً در زمان عبور پرفشار از یک پیچ خود را نشان میدهد. سیستم تعلیق این خودرو نرمتر بوده و فرمان هم دقت کمتری دارد. اولویت GV70 راحتی و لوکس بودن است و سرعت و پرفورمنس در مرحله بعدی قرار دارد.
ما در زمان تست از عملکرد ماساژ عالی صندلیهای GV70 به همراه هدآپ دیسپلی پیشرفته آن استفاده کردیم. در کابین حداقل صدای جاده به گوش رسیده و واقعاً این خودرو راحتی بالایی دارد. متریال نرم زیادی هم در جایجای کابین به کار رفته و بر حس لوکس این قدبلند کرهای تأکید دارند.
اما انتقاد اصلی ما به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک GV70 وارد است که اگرچه خوب بوده اما بهترین گیربکس بازار نبوده و در سرعتهای پایین کمی ناهنجار عمل میکند. جنسیس به راحتی میتوانست از گیربکس دوکلاچه جدید محصولات هیوندای و کیا روی این خودرو استفاده کند. این گیربکس که در سانتافه و سورنتو هم بکار رفته بهتر از گیربکس کنونی GV70 بوده و از تعویضهای دقیقتر و تیزتری سود میبرد.
شاید هم برخی مشتریان با انتخابگر دنده این خودرو مشکل داشته باشند. شما با چرخاندن کلید چرخان بزرگ در کنسول مرکزی کار تعویض دنده را انجام میدهید اما یک کلید چرخان هم برای سیستم اطلاعات سرگرمی وجود داشته و شاید گاهی اوقات این دو کلید چرخان را با یکدیگر اشتباه بگیرید.
مزیت اصلی مدل دیزلی نسبت به برادران بنزینی خود مصرف سوخت کم است. جنسیس میگوید این خودرو در سیکل ترکیبی مصرف 7.8 لیتری در هر صد کیلومتر داشته درحالیکه مصرف مدلهای 2.5 لیتری دیفرانسیل عقب، 2.5 لیتری چهار چرخ محرک و 3.5 لیتری به ترتیب برابر با 9.8، 10.3 و 11.3 لیتر میباشد. ما بهصورت متوسط مصرف سوخت 8.4 لیتری را تجربه کردیم که با توجه به مسیرهای تردد شهری بد نبود.
ما در طول چند سال اخیر محصولات متنوعی از جنسیس را تست کردهایم اما هیچیک ما را همچون GV70 تحت تأثیر قرار ندادهاند. این خودرو درست به اندازه رقبای آلمانی لوکس بوده و بیشتر از آنها در خیابان جلبتوجه میکند. از نظر ما کابین این خودرو نقطه تمایز اصلی GV7 آن نسبت به سایر محصولات این برند میباشد.
قیمت این خودرو در نسخه پایه 2.5 لیتری دیفرانسیل عقب از 74917 دلار استرالیا شروع شده و به 98793 دلار برای مدل فول 3.5 لیتری چهار چرخ محرک میرسد. پکیج لاکچری اسپورت لاین و رنگ سبز خاص بدنه نیز باعث شده بودند که قیمت خودرو به 97390 دلار برسد. مدل 3.5 لیتری با تجهیزات مشابه و پکیج لوکس و همان رنگ سبز هم قیمت 102952 دلاری داشته و با توجه به پرفورمنسی که ارائه میکند احتمالاً گزینه بهتری خواهد بود.
اما قیمت مدل 2.5 لیتری دیفرانسیل عقب در آمریکا از 41 هزار دلار شروع شده و به 62500 دلار برای نسخه 3.5 لیتری چهار چرخ محرک با تریم اسپورت پرستیژ میرسد.
جنسیس GV70 مهمترین محصول این خودروساز بوده و باید فروش خوبی داشته باشد تا به حضور پررنگتر جنسیس در بازار لوکسها کمک کند. این خودرو تمامی موارد لازم برای تحقق چنین هدفی را داشته اما زمان نشان خواهد داد که در مأموریت خود موفق شده یا خیر...