نبرد سدانهای لوکس برقی، مرسدس EQE350 با جنسیس G80 الکتریکی
سال گذشته، جنسیس G80 را با یکی از سدانهای لوکس میان سایز باسابقهٔ بازار یعنی مرسدس بنز E کلاس مقایسه کردیم. هماکنون، نسخهٔ الکتریکی هردو خودرو به بازار آمده و رقابت بسیار متفاوتی را بین مرسدس بنز EQE و جنسیس G80 الکتریکی شاهد هستیم. هرچند E کلاس دههها است که در بازار حضور دارد اما مرسدس بهتازگی زیربرند الکتریکی EQ خود را راهاندازی کرده و EQE یکی از اولین مدلهای این سری محسوب میشود که در بازار ایالاتمتحده عرضه شده است؛ بنابراین، در این زمینه مرسدس هم بهاندازهٔ جنسیس کمسابقه است.
این دو شرکت رویکردهای متفاوتی را برای خودروهای الکتریکی خود در پیش گرفتهاند زیرا درحالیکه G80 الکتریکی صرفاً یک G80 استاندارد با پکیج باطری و موتورهای الکتریکی بجای پیشرانهٔ بنزینی است، EQE کاملاً از E کلاس درونسوز متفاوت است. این سدان آلمانی از بدنهای آئرودینامیک، پلتفرم الکتریکی اختصاصی و کابین بسیار آیندهنگرتر از هم همتای بنزینی خود و هم G80 بهره میبرد. سدان الکتریکی جنسیس فقط در یک نسخه با قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه میشود که 365 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد.
EQE اما خانوادهٔ گستردهتری دارد که از مدل پایهٔ محرک عقب تا نسخهٔ پرفورمنس AMG با 625 اسب بخار قدرت را شامل میشود. برای این رقابت، ما مدل میانی EQE350 4Matic را انتخاب کردهایم که چهارچرخ محرک است و از موتورهای الکتریکی در جلو و عقب با مجموع خروجی 288 اسب بخار قدرت و 765 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. هرچند G80 به میزان قابلتوجهی از E کلاس بزرگتر است اما EQE به دلیل فاصلهٔ محوری کشیدهتر، اندازهٔ نزدیکتری به جنسیس دارد. طبق معمول برای خودروهای برقی این روزها، دو ماشین وزن سنگینی دارند. جنسیس 2290 کیلوگرم وزن دارد درحالیکه مرسدس با 2490 کیلوگرم، حتی سنگینتر است. این در حالی است که معادلهای بنزینی دو خودرو زیر 2 تن وزن دارند.
این وزن اضافی تأثیر محسوسی در پرفورمنس خودروها گذاشته اما مرسدس بیشتر از جنسیس لطمه دیده است زیرا در تمام آزمونهای شتاب کندتر عمل کرد. درحالیکه G80 ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد، سدان آلمانی برای انجام این کار به 5.2 ثانیه زمان نیاز دارد و در پایان مسافت 400 متر هم بیش از یک ثانیه از رقیب کرهای عقب میافتد.
روی جاده، G80 بهمراتب خودروی بااحساستری است. فرمان EQE احساس خیلی خوبی ندارد و پدال ترمز آن چوبی است. البته در این خودروها خیلی از پدال ترمز استفاده نمیشود زیرا هردو مدل سطوح مختلفی از احیای انرژی ترمزها را ارائه میکنند که در بالاترین سطح، امکان رانندگی با یک پدال را فراهم میسازد. بااینحال، بهطورکلی، جنسیس بازخورد بهتری دارد و تجربهٔ رانندگی جذابتری را فراهم میکند.
این احساس بهتر به داخل خودرو هم منتقل شده است زیرا سدان جنسیس از دکمههای متعدد و متریال خوش لمس بهره میبرد. ما این رویکرد را به کابین مرسدس ترجیح میدهیم که تقریباً از دکمههای فیزیکی خالی است. هرچند EQE ما به هایپراسکرین عظیم که کل داشبورد را پوشش میدهد مجهز نبود اما حتی در نسخهٔ پایه هم اکثر کنترلها در نمایشگر مرکزی 12.8 اینچی تعبیه شدهاند. کنترلهای روی غربیلک فرمان نیز لمسی هستند که استفاده از آنها خستهکننده خواهد بود. بااینحال، EQE حداقل از کیفیت ساخت خوبی که از مرسدس انتظار داریم برخوردار است و صندلیهای عقب آن جادار هستند. در مرسدس سرنشینان در ارتفاع پایینتری نسبت به جنسیس مینشینند اما هردو خودرو برای سرنشینان جلو و عقب راحت هستند.
هرچند G80 در ظاهر ماهیت الکتریکی خود را نشان نمیدهد ولی ما تناسبات سنتی آن را به شکل حباب مانند EQE ترجیح میدهیم. مرسدس در بیرون بیشتر شبیه خودروهایی به نظر میرسد که در فیلمهای علمی تخیلی بهعنوان تصویری از آینده نشان داده میشوند. هرچند همین طراحی، ضریب درگ بسیار پایین 0.20 را برای سدان ژرمنها به همراه داشته اما به نظر میرسد روی برد خودرو تأثیر چندان مثبتی نگذاشته است زیرا EQE با باطریهای بزرگتر 90.6 کیلووات ساعتی، در آزمایش بزرگراهی ما برد 420 کیلومتری را ارائه کرد درحالیکه این رقم برای جنسیس با باطریهای 87.2 کیلووات ساعتی 450 کیلومتر بود.
مثل تمام محصولات جنسیس از زمان تأسیس این برند لوکس، قیمت بزرگترین برتری G80 نسبت به رقبا است. G80 الکتریکی که فقط در یک تیپ فول با آپشنهای سفارشی کمی عرضه میشود، در نمونهٔ آزمایشی ما با فقط یک آپشن (رنگ سبز 575 دلاری) 81,495 دلار قیمت دارد که این رقم فقط کمی از قیمت پایهٔ 78,950 دلاری EQE950 بیشتر است. مثل اکثر خودروهای آلمانی، آپشنها میتوانند این رقم را بسیار افزایش دهند و به همین دلیل، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با سیستم فرمان گیری چرخهای عقب 1,300 دلاری، چرم ناپای قهوهای 2,990 دلاری و پکیج کمکرانندهٔ 1,250 دلاری، به 93,240 دلار رسیده است.
با توجه به برتریهای واضح G80 در پرفورمنس، احساس رانندگی، طراحی و ارزش در برابر قیمت، پیروز این رقابت کاملاً مشخص است. درواقع، فاصلهٔ بین این دو خودروی الکتریکی بهمراتب بیشتر از همتایان بنزینی آنها است. به همین دلیل، آیندهٔ الکتریکی جنسیس روشن به نظر میرسد درحالیکه مرسدس اگر بخواهد جایگاه خود را در عصر الکتریکی حفظ کند باید طراحان و مهندسانش را دوباره به پشت میزهایشان بازگرداند.
مقام اول: جنسیس G80 الکتریکی
نقاط قوت: پرفورمنس قدرتمند، برد خوب در دنیای واقعی، کابین مجلل
نقاط ضعف: در ظاهر الکتریکی بودن خود را نشان نمیدهد، عرضهٔ محدودی دارد
مقام دوم: مرسدس بنز EQE
نقاط قوت: سواری راحت، کابین ساکت، تکنولوژیهای فراوان
نقاظ ضعف: شتابی که میتوانست سریعتر باشد، ظاهر نهچندان جالب، تکیهٔ بیش از حد به نمایشگرها
مشخصات فنی
جنسیس G80 الکتریکی | مرسدس EQE350 4Matic | |
قوای محرکه | دو موتوره | دو موتوره |
قدرت | 365 اسب بخار | 288 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر | 765 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 4.1 ثانیه | 5.2 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 11.3 ثانیه | 15.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.8 ثانیه | 13.9 ثانیه |
توقف از 110 کیلومتر | 56.1 متر | 54.2 متر |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر/ساعت | 210 کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | 0.90 جی | 0.86 جی |
وزن خالص | 2290 کیلوگرم | 2490 کیلوگرم |
فاصلهٔ محوری | 3,010 میلیمتر | 3,119 میلیمتر |
طول | 5,004 میلیمتر | 4,993 میلیمتر |
عرض | 1,925 میلیمتر | 1,935 میلیمتر |
ارتفاع | 1,470 میلیمتر | 1,511 میلیمتر |
باطری | 87.2 کیلووات ساعت | 90.6 کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | 20.9 کیلووات | 21.5 کیلووات |
برد | 470 کیلومتر | 485 کیلومتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر | 5 نفر |
حجم صندوق بار | 310 لیتر | 425 لیتر |
قیمت پایه | 80,920 دلار | 78,950 دلار |
قیمت تستشده | 81,495 دلار | 93,240 دلار |