تجربه و آزمایشهیوندای

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید جنسیس G90، خودرویی شایسته توجه

جنسیس در عرصه خودروهای لوکس به‌عنوان برندی نسبتاً نوپا، با طراحی‌های جسورانه و برداشتی تازه از تجمل، خود را مطرح کرده است. بازوی لوکس هیوندای اولین سدان فول سایز خود را در سال ۲۰۱۷ با نام G90 به بازار فرستاد و ما را با تجهیزات فراوان و تکنولوژی‌های پیشرفته تحت تأثیر قرار دارد. از آن زمان، جنسیس با عرضهٔ سدان‌ها و کراس‌اوورهای جدید، سبد محصولاتش را تقویت کرده و فروش خود را افزایش داده است.

این شرکت سال گذشته موفق به فروش نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه خودرو شد که بیش از دو برابر نسبت به فروش سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و بیش از یک‌سومِ فروش کادیلاک با سابقهٔ بیش از یک قرنی است. بااین‌حال، G90 که در طول عمر خود یک فیس‌لیفت بزرگ را هم تجربه کرد، هرچند از لحاظ تجهیزات و راحتی ارزش بالایی داشت اما فاقد شکوه نسخه‌های جدیدتر سدان‌های لوکس باسابقه بود. حال اما جنسیس نسل کاملاً جدید G90 را با طراحی بیرونی تازه، کابین زیبا و پیشرانهٔ هیبریدی خفیف جدید معرفی کرده است تا یک بار دیگر سدان‌های لوکس فول سایز بازار را به چالش بکشد.

طراحی بیرونی

G90 مدل ۲۰۲۳ از طراحی چشمگیری بهره می‌برد که البته به لطف چراغ‌های دوخطی جلو و نوارهای دوتایی عقب هنوز هم به‌عنوان یک جنسیس قابل‌تشخیص است. یکی از ویژگی‌های طراحی جالب این خودرو نیز چراغ‌های راهنمای جانبی است که به‌موازات چراغ‌های جلو بین گلگیرها و درهای جلو کشیده شده است. امضای جنسیس یعنی جلوپنجرهٔ تاجی شکل در G90 جدید هم دیده می‌شود و همین فرم در سر اگزوزها هم منعکس شده است. برای این سدان پرچم‌دار همچنین رینگ‌های منحصربه‌فردی با طراحی لایه‌لایه در نظر گرفته شده است. درنتیجه، حالا شاهد خودرویی بسیار زیباتر از نسل قبلی هستیم که ابهت لازم برای قرار گرفتن در صدر سبد محصولات جنسیس را دارد.

کابین درجه‌یک

پیشرفت‌های این سدان لوکس کره‌ای در داخل آن‌هم ادامه پیدا کرده و در اینجا نیز حالا شاهد طراحی و احساسی شایستهٔ یک سدان پرچم‌دار مدرن هستیم. در کابین خودرو چرم، فلز و دیگر متریال تزئینی باکیفیت، زیاد دیده می‌شود درحالی‌که پلاستیک‌های قابل‌مشاهده خیلی اندک هستند. مقابل راننده دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی تعبیه شده که شامل یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی قابل تنظیم و صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی با گرافیک فوق‌العاده و پاسخ سریع به درخواست‌ها می‌شود. بااین‌حال، متأسفانه، خریدارانی که خودشان با G90 رانندگی می‌کنند یکی از بهترین ویژگی‌های آن یعنی صندلی‌های عقب باورنکردنی را تجربه نخواهند کرد.

جنسیس مثل دیگر سدان‌های مجلل از برندهای باسابقهٔ آلمانی و ژاپنی، عقب G90 را سخاوتمندانه مجهز کرده است. در این قسمت، صندلی‌ها از گرم‌کن، ماساژور و تهویه بهره می‌برند اما بهترین نقطه در کل خودرو صندلی عقب سمت شاگرد است زیرا صندلی جلو در این قسمت می‌تواند جمع شود تا فضای پای فراوانی را برای عقب فراهم کند. همهٔ این ویژگی‌ها را می‌توان از طریق نمایشگری روی کنسول مرکزی کنترل کرد درحالی‌که بسته شدن برقی درها نیز احساس تجمل کلی خودرو را بیشتر کرده‌اند. G90 جدید همچنین از حالتی بنام شوفر بهره می‌برد که سیستم تعلیق را به منظور فراهم کردن حداکثر راحتی برای سرنشینان عقب تنظیم می‌کند.

رانندگی

به گفتهٔ جنسیس، برخلاف خریداران کره‌ای، بیشتر آمریکایی‌های ثروتمند ترجیح می‌دهند خودشان با خودرو رانندگی کنند؛ بنابراین، رفتار جاده‌ای G90 واقعاً اهمیت خواهد داشت. خوشبختانه، برند لوکس هیوندای دو پیشرانهٔ قدرتمند را برای این خودرو در نظر گرفته است. موتور پایه همان ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی آشنای جنسیس است که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما نمونهٔ رده بالایی که ما آزمایش کردیم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این پیشرانه استفاده می‌کند.

این نسخه به یک سوپرشارژر برقی مجهز است که از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت نیرو می‌گیرد. به لطف این ویژگی، خروجی موتور به ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کند و منحنی گشتاور نیز بهبود چشمگیری خواهد داشت زیرا سوپرشارژر برقی نیازی به چرخ توسط خود پیشرانه ندارد. باطری‌های سیستم هیبریدی خفیف هم از طریق احیای انرژی ترمزها شارژ می‌شود.

روی جاده، این پیشرانه پاسخگو و درعین‌حال آرام است. این شخصیت بدون استرس موتور تجربهٔ رانندگی بسیار آرامش‌بخشی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، تعویض دنده‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم بسیار نرم صورت می‌گیرد. سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز به‌صورت استاندارد در تمام نسخه‌های G90 ارائه می‌شود. بااین‌حال، در این ماشین هیچ حس و حال اسپرتی وجود ندارد که این یعنی جنسیس سعی داشته نسل جدید سدان پرچم‌دار خود را تا حد امکان لوکس و راحت بسازد.

در نمونهٔ آزمایشی بالا ردهٔ ما، سیستم تعلیق بادی تطبیقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، روی اکثر جاده‌ها راحتی خوبی را فراهم می‌کند و هنگامی‌که آسفالت خراب می‌شود، تعلیق چند اتصالی با کنترل الکترونیکی به‌خوبی تکان‌ها را کاهش می‌دهد. همان‌طور که از خودرویی مثل این انتظار می‌رود، فرمان بی‌حس است اما از دقت بالایی برخوردار است و سستم فرمان گیری چرخ‌های عقب نیز چابکی عجیبی را در پارکینگ‌ها فراهم می‌کند. همچنین پایداری خودرو در بزرگراه‌ها هم عالی است و به‌راحتی کیلومترها را پشت سر می‌گذارد.

حالت اسپرت همه‌چیز را تقویت کرده و وزن فرمان را بیشتر می‌کند اما به‌طورکلی تأثیر کمی روی عملکرد خودرو دارد و به همین دلیل ما در بخش عمده‌ای از آزمایش خود استفاده از حالت راحت را ترجیح دادیم. در پیچ‌ها، بدنهٔ G90 که گفته می‌شود ۱۲ درصد مستحکم‌تر از نسل قبلی شده، به‌خوبی کنترل می‌شود و حتی با نرم شدن خودرو در حالت شوفر، سرنشینان عقب هنگام رانندگی‌های سریع احساس راحتی داشتند. این واقعاً چشمگیر است زیرا این همه پیشرفت سدان پرچم‌دار جنسیس فقط در یک نسل انجام شده است.

تکنولوژی‌ها

نسل جدید G90 به آخرین نسخه از تقریباً تمام تکنولوژی‌های جنسیس مجهز شده است. این شرکت از طریق همکاری با اپل و سامسونگ، امکان تبدیل گوشی هوشمند مالک به سوئیچ خودرو را فراهم کرده است. درمجموع به‌طور هم‌زمان چهار سوئیچ دیجیتالی می‌تواند فعال باشد و مالک می‌تواند آن‌ها را از طریق خدمات متصل جنسیس با دوستان و خانوادهٔ خود به اشتراک بگذارد. جنسیس همچنین تمام نسخه‌های G90 را به سیستم صوتی B&O مجهز کرده که در نسخه‌های پایه ۱۵ بلندگو و در نمونه‌های بالا رده ۲۳ بلندگو دارد. این سدان لوکس از مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی مثل جدیدترین نسخه از تکنولوژی دستیار نیمه خودران بزرگراه هم بهره می‌برد.

جمع‌بندی

نسل قبلی G90 در بخش سدان‌های فول سایز لوکس خودروی ارزشمندی بود زیرا متریال و راحتی قابل‌توجهی را با قیمتی بسیار کمتر از رقبا ارائه می‌کرد اما این موضوع در نسل جدید تغییر کرده است زیرا درحالی‌که قیمت پایهٔ نسل قبلی از ۷۴,۹۵۰ دلار شروع می‌شد، این رقم در نسل جدید به ۸۹,۴۹۵ دلار افزایش یافته است. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما که جنسیس آن را G90 3.5T E-SC AWD می‌نامد نیز از ۹۹,۷۹۵ دلار شروع می‌شود. پرچم‌دار جنسیس با این قیمت بالاتر از ب‌ام‌و ۷۴۰i با قیمت پایهٔ ۸۷,۷۹۵ دلار و لکسس LS500 با ۷۷,۱۷۵ دلار قرار می‌گیرد ولی بااین‌حال، نمونهٔ فول آپشن G90 هنوز هم از مرسدس بنز S کلاس با قیمت پایهٔ ۱۱۲,۱۵۰ دلار ارزان‌تر خواهد بود. به‌طورکلی، هرچند G90 جدید دینامیک رانندگی بهتر و جذاب‌تری نسبت به بسیاری از رقبا از خود نشان نمی‌دهد اما تمرکز فراوان جنسیس روی تجمل و فضای داخلی، این سدان پرچم‌دار را در سگمنت خود متمایز کرده و از لحاظ ظرافت، تجمل و ابهت نسبت به نسل اول جلوتر برده است.

مشخصات فنی

۲۰۲۳ Genesis G90 3.5T E-SC AWD

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6
تنفس توئین توربو+سوپرشارژر برقی
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۲ ثانیه
وزن ۲۲۷۰ کیلوگرم
طول ۵,۲۷۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۱۸۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۹۹,۷۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۰۰,۳۷۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۷ دیدگاه‌ها

  1. محسن پرکار

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فوق العاده خوبیه،..مسلما به خوبی ماشین آلمانی نیست،خودشونم همچین ادعایی فک نمیکنم داشته باشن،ولی در حد خودش ماشین خوبیه از همه لحاظ،وقتی تو بازار امریکا میفروشه یعنی ماشین خوبیه دیگه..تنها چیزی ک کم داره یکم سابقه و ارزش و اعتبار برندینگ که باید چند سال بگذره ولی از لکسوس جلوتره….لکسوس تو ۸سالگیش همچین موفقیتی نداشت..‌

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا