نخستین تجربه رانندگی با هیوندای سانتافه 2019
نسل جدید هیوندای سانتافه که از اواخر سال 2018 میلادی به معرض فروش گذاشته خواهد شد، جایگزین سانتافه اسپرت خواهد بود. همچنین جایگزین نسخه بزرگتر کنونی که با فاصله محوری بیشتری در خیابانها مشغول تردد است، یک شاسی بلند سه ردیفه جدید خواهد بود که تحت نامی متفاوت از سال 2020 روانه بازار خواهد شد. اگر هیوندای کنا جدید و مدل سلول-سوختی نکسو را نیز در نظر بگیریم و نسل جدید توسان را به همراه نسخه کوچکتر کنا که از سال 2021 وارد خط تولید خواهند شد، بدان اضافه نماییم، با شش محصول جدید و بازطراحی شده در میان خانواده کراساوور و شاسیبلندهای این خودروساز کرهای مواجه خواهیم بود.
برگردیم به سراغ سانتافه (اسپرت) جدید که نشان میدهد هیوندای بر روی مسیر درست گام نهاده است. طراحی محصول جدید پختهتر و دلنشینتر شده است. شیشه عقب نیز عمودیتر از قبل در سر جای خود نشسته تا فضای بیشتری را برای سرنشینان ردیف سوم و محفظه بار فراهم آورد.
به واسطه طول بیشتر، فاصله بین محوری بیشتر، کاهش فاصله چرخها تا انتهای هردو سمت
خودرو(overhang) و افزایش جزیی طول دورتادور فضای داخلی، محیط کابین نیز از فضای زیادی برخوردار شده است. میزان دید داخلی نیز به دلیل آنچه افزایش 41 درصدی سطوح شیشهای کابین عنوان شده، به حد مطلوبی افزایش یافته است.
هیوندای جلو پنجره جدید خود را « آبشاری» نام نهاده که در رنگهای مشکی و آبی قابل حصول است و سبک طراحی آن در الگوی روکش صندلیها و پوشش روی اسپیکرها تکرار شده است. در کل با کابین زیبایی مواجه هستیم که از اجزای باکیفیتی تشکیل شده است. اگر با متعلقات تغییرشکل نیافته اهرم تعویض دنده مشکلی ندارید، قطعا طراحی داشبورد و مجموعه کابین، به ویژه با آن صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی استاندارد که به طور عمودی آماده انجام وظیفه است، میتواند مورد پسند شما قرار بگیرد.
صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی نیز به همراه سامانه مسیریابی به صورت سفارشی قابل نصب بر روی داشبورد این خودرو است. صفحه سرعت شمار پشت غربیلک فرمان هم به صورت استاندارد از یک نمایشگر 3.5 اینچی تعبیه شده درمیان دو نشانگر آنالوگ دورموتور و سرعت خودرو تشکیل شده که در تریمهای بالاتر، جای خود را به یک صفحه نمایشگر هفت اینچی خواهند داد. بسته به انتخاب نوع حالت رانندگی، رنگ تم صفحه سرعت شمار دیجیتال هفت اینچی تغییر خواهد کرد، به گونهای که در حالت نرمال آبی میشود و در دو وضعیت اسپرت و اکو به ترتیب شمایل قرمز و سبز رنگ به خود خواهد گرفت.
قوای محرکه این خودرو از طریق یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 185 اسب بخار و یا پیشرانه توربوشارژ دو لیتری با توان خروجی 235 اسب بخار تامین خواهد شد. سامانه تمام چرخ محرک نیز در دسترس قرار داده شده است. شتاب 0 تا 96 کیلومتربرساعت سانتافه جدید در حدود 7 ثانیه تخمین زده میشود.
همچنین از سال 2020 یک پیشرانه چهار سیلندر 2.2 لیتری دیزلی، به قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 436.6 نیوتن متر نیز برای این خودرو عرضه خواهد شد.
حجم محفظه بار در نسخه دو ردیفه معادل 1048 لیتر است که با اضافه شدن صندلیهای ردیف سوم به میزان 28.3 لیتر از این حجم کاسته خواهد شد. در حدود یک اینچ نیز از فضای پای سرنشینان ردیف دوم در نسخه هفت نفره تقلیل خواهد یافت.
وظیفه خطیر انتقال نیروی پیشرانه هم بر عهده یک گیربکس جدید هشت سرعته نهاده شده که توسط هیوندای طراحی شده است.
هماهنگی میان جعبه دنده و پیشرانه در حد بسیار مطلوبی قرار دارد اما در هنگام روشن بودن سیستم استاپ/استارت، با اندکی ناملایمتی در استارت مواجه شدیم.
عملکرد پیشرانه دو لیتری نیز که در اینجا مورد بررسی قرار دادهایم کاملا رضایتبخش بوده است. سیستم برقی فرمان هم واکنشهای میان سطح جاده و تایرهای 19 اینچی را به خوبی منتقل مینماید. در ضمن رینگهای 18 و 17 اینچی نیز در دسترس هستند. کیفیت سواری کاملا در حد انتظار بوده و کابین از سکوت مناسبی برخوردار شده است.
از جمله تجهیزات و امکانات این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
شش عدد ایربگ، هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار اضطراری، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشدار انحراف از مسیر، نوربالای خودکار، مانیتورینگ نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر، سامانه کمکی خروج ایمن از خودرو و هشدار سرنشین عقب.
سیستم جدید خروج ایمن از خودرو در صورت نزدیک شدن یک خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر از پشت سر به سرنشینان در هنگام خروج هشدار داده و در صورت نیاز دربها را قفل میکند. سیستم هشدار سرنشین عقب نیز در صورت وجود هر گونه حرکت در صندلیهای عقب، از طریق یک حسگر اولتراسونیک ارتعاشات را تشخیص داده و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و یا بوق، به راننده هشدار میدهد.
میزان مصرف سوخت و بهای این خودرو هنوز اعلام نشده اما پیش بینی میشود که نسخه پایه دیفرانسیل جلو با برچسب قیمتی معادل 26 هزار دلار مواجه شود و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در حدود 9.8 لیتر بر صد کیلومتر برای پیشرانه 2.4 لیتری و در حدود 10.7 لیتر بر صد کیلومتر نیز برای پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ باشد.
منبع: caranddriver