پشت فرمان هیوندای کنا الکتریک 2020 جدید
تقریباً همهروزه شاهد معرفی خودروهای تمام الکتریکی جدید هستیم و به راحتی میتوان برخی از نمونههای نه چندان جالب چند سال پیش را فراموش کرد. برای مثال هیوندای کنا الکتریک را در نظر بگیرید. این یک خودروی الکتریکی ارزانقیمت است که در سال 2018 جوایز زیادی از مجلات کسب کرد و البته به زودی پسرعموی آن یعنی کیا نیرو الکتریکی با برد بهتر و کابین بزرگتر وارد میدان شد.
هماکنون کنا الکتریک بهروزرسانی شده و شاید این فیس لیفت میانه عمر بتواند بچه شاسیبلند هیوندای را در میان خیل عظیمی از خودروهای الکتریکی سربلند کند.
البته برای تشخیص تغییرات ظاهری این خودرو نسبت به قبل باید طرفدار سرسخت هیوندای باشید. چراغهای جلوی بسیار نازک و پوششهای پلاستیکی اطراف خودرو تغییر نکردهاند اما در چراغهای پایینتر بخش جلو و چراغهای عقب کمی بهبود صورت گرفته تا آئرودینامیک خودرو ارتقا یابد.
داخل کابین هم یک صفحهنمایش جدید 10.25 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی قرار گرفته که در همه نسخه به جز مدل SE پایه بهصورت استاندارد وجود دارد. اگرچه استفاده از اینترفیس این خودرو کمی زمان میبرد اما ترکیبی از دکمههای روی صفحه با توانایی انتقال بین صفحات بوده و به زودی میتوانید به راحتی با عملکردهای خودرو آشنایی پیدا کنید. این صفحهنمایش عملکرد سریعی داشته و گرافیک خوبی دارد.
تریم کابین هم کمی بهبود یافته اما در کل کابین خودرو بیش از آنکه لوکس باشد عملکردی و هوشمند است. همچون گذشته، صندلیهای عقب برای کودکان مناسبتر هستند و ظرفیت محفظه بار نیز همان 332 لیتر باقی مانده است. کنا نقاط قوت زیادی دارد اما نمیتواند خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی کامل معرفی کند.
زیر پوست این خودرو هم چندان تغییر نکرده اما این موضوع بدی نیست. کنا الکتریک از باتری 64 کیلووات ساعتی استفاده کرده و برد 386 کیلومتری را در دنیای واقعی ثبت میکند. هماکنون شارژر سه فاز سریعتر در دسترس خریداران بوده و باعث میشود زمان شارژ 80 درصدی باتری با کاهش قابلتوجه به 75 دقیقه برسد.
کنا در جاده هم کاملاً مشابه قبل حس میشود. پیشرانه الکتریکی خودرو قدرت 201 اسب بخاری و گشتاور 395 نیوتون متری داشته اما شاسی باعث محدودیت واضح آن میشود به گونهای که فشار ناگهانی روی پدال گاز باعث میشود در برخی اوقات با هرزگردی لاستیکهای نازک خودرو مواجه شوید.
بهترین تاکتیک برای این خودرو انتخاب حالت اکو و لذت بردن از ماهیت بی حاشیه این خودرو است. همین حالت اکو در اکثر شرایط پاسخگو بوده و کاراترین وضعیت را ایجاد میکند.
سواری خودرو کمی بیش از حد نیاز سفت بوده و بنابراین اگرچه کنا در سر پیچها کاملاً تخت باقی میماند اما در هنگام عبور از روی دستاندازها نیز شاهد لرزشهایی خواهید بود.
یکی از بزرگترین بهبودهای کنا در واقع اصلاً در داخل خودرو رخ نداده است. این ارتقا در گوشی هوشمند دیده میشود جایی که برنامهای جدید طراحی شده و شما میتوانید با استفاده از آن شارژ و برخی عملکردهای دیگر را تنظیم و کنترل کنید.
البته گفته میشود برخی بهبودهای دیگر در کنا رخ خواهند داد. برای سفارش این خودرو باید تا تابستان سال جاری میلادی صبر کرد و آنجاست که برخی بازنگریها در شاسی رخ خواهد داد.
هیوندای کنا الکتریک از نظر لذت رانندگی بهترین خودروی کلاس خود نیست اما بهروزرسانی صورت گرفته باعث شده این خودرو کمی بهتر شود. نکته مهم درباره کنا این است که بهبودهایی در باتری و شعاع حرکتی آن طی چند ماه دیگر رخ خواهد داد و بهتر است تا آن زمان صبر کرد.
مشخصات هیوندای کنا الکتریک پریمیوم SE 64KWh
- قیمت: 37950 پوند (پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی، باتری 64 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/395 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 167 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 449 کیلومتر