تجربه رانندگی با هیوندای i30 N فست‌بک DCT جدید

سه‌شنبه 9 دی 1399 - 13:30
مطالعه 8 دقیقه
Hyundai i30 N Fastback DCT-7
موفقیت ادامه‌دار هیوندای i30 N باعث شده این خودرو به نوعی یک نماد باشد و به جایی برسد که حتی خود هیوندای نیز اعتراف کند انتظار چنین چیزی را نداشته...
تبلیغات

موفقیت ادامه‌دار هیوندای i30 N باعث شده این خودرو به نوعی یک نماد باشد و به جایی برسد که حتی خود هیوندای نیز اعتراف کند انتظار چنین چیزی را نداشته است. تنها فولکس‌واگن گلف GTI است که فروش بیشتری نسبت به هیوندای در این کلاس داشته و این در حالی است که گلف سابقه‌ای حدود نیم‌قرنی در این بخش بازار دارد.

و حالا هیوندای i30 N حتی بهتر هم شده و به‌روزرسانی‌های ظاهری و فنی را تجربه کرده است. همچنین یک گیربکس 8 سرعته دوکلاچه جدید نیز به این خودرو افزوده شده است. ما این خودرو را به‌صورت فست بک تست کرده‌ایم اما نمونه هاچبک آن نیز در دسترس خواهد بود. البته هیوندای فعلاً قیمت دقیق این خودرو را به خاطر مسائل مربوط به برگزیت اعلام نکرده است.

اما صرف‌نظر از اینکه قیمت i30 N تحت تأثیر تعرفه‌ها خواهد بود یا خیر باید گفت این خودروی ارتقا یافته هنوز هم ارزش زیادی در مقابل رقبای نزدیک خود دارد. شاید بتوان گفت i30 N یکی از تیزترین هاچبک های داغ بوده اما هنوز هم یک هیوندای است و بنابراین همیشه قیمتی رقابتی خواهد داشت و از کیفیت ساخت بسیار خوب، تجهیزات زیاد و گارانتی طولانی‌مدت بهره مند است.

از نظر بصری باید گفت تغییرات زیادی رخ نداده اما در دماغه خودرو، بخش عقب و رکاب‌های جانبی برخی تغییرات دیده می‌شود. چراغ‌های LED استاندارد و رینگ‌های 19 اینچی جدید و لاستیک‌های پیرلی پی زیرو نیز جزو بهبودهای این هاچبک کره‌ای محسوب می‌شوند. هیوندای مدعی است این تغییرات باعث شده وزن خودرو در هر گوشه 3.5 کیلوگرم کاهش یابد که در کل برابر با 14 کیلوگرم است.

اما داخل کابین یک نمایشگر بزرگ‌تر و گیراتر با ابعاد 10.25 اینچی نصب شده است. صندلی‌های اسپورت تر نیز با قیمت بیشتری در دسترس بوده و احساس کیفیت بالاتری را القا می‌کنند. i30 N کیفیت بالایی داشته هرچند هیوندای مدعی است تفاوتی در تکنیک‌های ساخت آن وجود ندارد. به‌هرحال کابین خودرو گران‌تر از آنچه هست حس می‌شود.

پیشرانه 2 لیتری توربوی هیوندای اساساً تغییری نداشته اما در جاده آرام تر و تیزتر حس شده که این امر نتیجه افزایش 5 اسب بخاری قدرت و رسیدن آن به 278 اسب بخار است. گشتاور نیز با افزایش 39 واحدی به 392 نیوتون متر رسیده است. این تغییرات قابل‌توجه به نظر می‌رسند زیرا هیوندای دسته‌موتورهای جدیدی را برای بهبود عملکرد کلی و آسایش پیشرانه به خصوص در دورهای بالا نصب کرده است.

بنابراین شاید بتوان گفت بخش N هیوندای همان سیاست‌های بازوهای پرفورمنس خودروسازان آلمانی را در پیش گرفته و بی سر و صدا اقدام به بهبود محصولات هیوندای می‌کند.

به‌هرحال پرفورمنس i30 N از خوب به عالی رسیده که دلیل آن ترکیب پیشرانه قوی و گیربکس عالی دوکلاچه است. این گیربکس دارای 8 دنده است اما واضح است که دنده هشتم به عنوان اوردرایو عمل کرده و در سفرهای طولانی‌مدت باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. پیشرانه هنوز هم قدرت بالایی برای تیز بودن در دنده‌های سبک‌تر دارد.

هیوندای همه‌چیز این گیربکس را به خوبی ساخته و پرداخته است. نسبت‌های گیربکس نزدیک‌تر از نسبت‌های گیربکس 6 سرعته دستی بوده و بنابراین شتاب گیری خودرو بین دنده‌های مختلف قوی‌تر است.

فرقی نمی‌کند حالت‌های نرمال و اسپورت را انتخاب کنید یا اکو را زیرا i30 N عملکرد بسیار ریلکس تری نسبت به مدل مجهز به گیربکس 6 سرعته قبلی دارد؛ اما هنوز هم اگر جاده‌ای مناسب پیدا کرده و حس و حالش را داشته باشید فقط کافی است حالت دستی گیربکس جدید را انتخاب کرده و با فشردن دکمه N روی فرمان شاهد آتش‌بازی این هاچبک باشید. با هر معکوسی که بدهید غرش‌های پیشرانه به گوش خواهد رسید.

حتی حالت جدیدی با نام NGS وجود دارد که با فشار یک دکمه دیگر روی فرمان به آن دسترسی پیدا می‌کند و به مدت 20 ثانیه حداکثر قدرت و گشتاور را در اختیار خواهید داشت؛ اما اگر حالت N را انتخاب کرده و گیربکس در حالت دستی باشد تفاوت زیادی وجود نخواهد داشت و به نظر می‌رسد این حالت NGS بیشتر یک حقه بازاریابی است نه یک پیشرفت تکنولوژیک ساختارشکن.

به‌هرحال هیوندای i30 N به‌روز شده که از گیربکس 8 سرعته دوکلاچه سود می‌برد یک هاچبک بسیار خوب بوده و هر زمانی که بخواهید سواری درگیر کننده‌ای را ارائه می‌کند.

هیوندای i30 N پیش از این خودروی خوبی بوده و حالا عالی شده است. اضافه شدن گیربکس 8 سرعته دوکلاچه سفارشی نیز بر جذابیت‌های این هاچبک کره‌ای افزوده است. در کل با خودرویی روبرو هستیم که بهبودهای ظاهری و فنی خوبی را چه در بیرون و چه در کابین تجربه کرده است.

مشخصات هیوندای i30 N فست بک DCT

  • قیمت: 32500 پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
  • گیربکس: 8 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
  • قدرت/گشتاور: 278 اسب بخار/392 نیوتون متر
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.