اولین تجربه رانندگی با بایون، کوچولوی بامزه هیوندای!

شنبه 17 مهر 1400 - 13:30
مطالعه 6 دقیقه
Hyundai-Bayon-UK-drive-2
این خودروی جدید هیوندای بایون است، یک شاسی‌بلند با ابعاد یک سوپرمینی که بر اساس آخرین نسخه i20 بنا شده و ظاهر بامزه و جالبی دارد.
تبلیغات

اگرچه بحث زیبایی امری سلیقه‌ای و شخصی است اما این خودروی جدید که رقیب سئات آرونا می‌باشد ظاهری عجیب داشته هرچند نمی‌توان آن را زشت دانست.

در بخش جلوی این خودرو شاهد استفاده از چراغ‌های جداگانه و دیلایت های نازک هستیم. از دیگر ویژگی‌های بایون می‌توان به ستون C بزرگ و پروفایل زیگزاگ درب پشتی اشاره کرد. در بحث طراحی ظاهری اختلاف زیادی بین بایون و i20 که مبنای شکل‌گیری این شاسی‌بلند بوده وجود دارد.

با توجه به جایگاه این خودرو در سبد محصولات هیوندای باید گفت بایون می‌خواهد یک شاسی‌بلند کوچک کاربردی‌تر در مقایسه با کنا باشد. این خودرو کوتاه‌تر بوده و پهنای کمتری دارد اما ارتفاعش اندکی بیشتر بوده و محفظه بارش نیز اندکی جادارتر است.

البته درحالی‌که کنا با قوای محرکه تمام الکتریکی نیز عرضه شده و در آینده نزدیک نسخه اسپورت N آن با قدرت 286 اسبی ارائه خواهد شد، بایون نسخه‌های کمتری دارد. تمامی نسخه‌های این خودرو از پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری توربو به همراه سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی استفاده کرده و قدرت 99 یا 118 اسب بخاری دارند. بایون به‌صورت استاندارد از گیربکس 6 سرعته دستی استفاده می‌کند اما می‌توان گیربکس 7 سرعته دوکلاچه را سفارش داد.

قیمت مدل پایه SE کانکت بایون از 20295 پوند شروع می‌شود. این مدل دارای رینگ‌های 16 اینچی، چراغ‌های جلوی خودکار با دستیار نوربالا، کروز کنترل، حسگرهای پارک عقب، پشت آمپرهای دیجیتال 10.25 اینچی و نمایشگر مرکزی 8 اینچی است.

تریم رده میانی که توسط ما تست شده پریمیوم نام داشته و از تجهیزاتی همچون رینگ‌های 17 اینچی، شیشه‌های دودی، چراغ‌های جلوی LED، نمایشگر مرکزی 10.25 اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار و فرمان گرم شونده سود می‌برد. نسخه پرچم‌دار خانواده هم اولتیمیت نام داشته و از نظر طراحی دارای برخی ریزه‌کاری‌های متمایز و سیستم صوتی Bose می‌باشد.

با ورود به داخل کابین بایون متوجه اشتراکاتی با سایر محصولات هیوندای از جمله i20 خواهید شد. از پلاستیک‌های سخت مشکی در جای‌جای کابین استفاده شده و بنابراین کیفیت آن خیلی از i20 دور نیست. کلیت کابین این خودرو جذابیت فولکس‌واگن تی کراس و طراحی سطح بالای خودرویی همچون پژو 2008 را ندارد.

تمامی مدل‌ها دارای فرمان چرمی بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی نیز جزو نقاط قوت بایون است. نمایشگر 10.25 اینچی برای چنین خودرویی بسیار بزرگ بوده و کاربری راحت را با منوهای ساده و گرافیک تیز ترکیب کرده است.

از دیگر ویژگی‌های کابین می‌توان به جعبه‌داشبورد با ابعاد خوب، فضای درون درب‌های زیاد و فضای ذخیره‌ای کوچک در زیر سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد که می‌تواند برای شارژ گوشی‌های هوشمند بکار رود. البته فضای ذخیره‌ای مرکزی که بین صندلی‌های جلو نصب شده ابعاد بسیار کوچکی دارد و بخش جلوی کابین نیز کمی تنگ احساس می‌شود. وضعیت بخش عقب کابین بهتر بوده و فضای پای مناسب به این معنی است که دو فرد بزرگ‌سال مشکل چندانی در مسافرت با این خودرو نخواهند داشت.

فضای بار 334 لیتری بایون با خواباندن صندلی‌ها به 1025 لیتر می‌رسد. تمرکز این خودرو روی کاربردی بودن باعث شده درب پشتی با پهنای مناسبی باز شده و دسترسی مناسبی داشته باشد. همچنین کف قابل تنظیم محفظه بار نیز باعث می‌شود اشیای بیشتری را در آن جای داد.

بایون عمده تمرکز خود را روی کاربردی بودن گذاشته و نباید از آن انتظار اسپورت بودن داشت. پیشرانه 1 لیتری توربوی هیبریدی خودرو جزو نقاط قوت بوده و نسخه 118 اسبی تست شده پرفورمنسی خوب و کافی برای شاسی‌بلندی با این ابعاد و قیمت دارد.

سیستم‌های کنترلی خودرو به‌طور استثنایی سبک هستند. به‌طور مثال فرمان کوچک خودرو فاقد بازخورد بوده اما دقت خوبی دارد. در حالت اسپورت رانندگی فرمان کمی سنگین‌تر می‌شود.

گیربکس هم فواصل تعویض دنده کوتاهی داشته اما جذاب‌ترین گیربکس موجود در بازار نیست. پدال کلاچ هم بسیار سبک بوده و البته خبری از اتصال مکانیکی بین آن خود کلاچ نیست. این سیستم iMT eClutch هیوندای است که از سیستم الکتریکی 48 ولتی برای کلاچ استفاده می‌کند.

عادت کردن به سواری بایون شاید کمی زمان ببرد اما زمانی که با آن آشنا شدید شاهد سواری بی حاشیه و ریلکسش خواهید بود.

علاوه بر تجربه رانندگی آرام و بی‌دردسر شاهد گارانتی 5 ساله بدون محدودیت کارکرد نیز خواهید بود.

شاسی‌بلند جدید هیوندای بایون درست به هدف زده است. این خودرو کاربردی بوده و از تجهیزات مناسب و سواری راحت و بی‌دردسر سود می‌برد. بایون یک شاسی‌بلند لوکس برای رقابت با رقبایی همچون فولکس‌واگن تی کراس نبوده و البته دینامیک سواری خودرویی همچون فورد پوما را ندارد اما در کل محصولی جذاب و بی حاشیه به نظر می‌رسد.

مشخصات هیوندای بایون پریمیوم 1.0 T-GDi 120PS 48v

  • قیمت: 23745 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: 118 اسب بخار/172 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 185 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.