تصاویر غیررسمی هیوندای آیونیک 6، بهتر از آزرا؟
متاسفانه باوجود اینکه بسیاری از اخبار معتقد بودند که آیونیک 6 به نسخه مفهومی «پیشگویی» (Prophecy) بسیار شبیه خواهد شد اما اینگونه نیست! خودروی مفهومی هیوندای شبیه یک سدان کوپهمانند با چهاردر بود که پتانسیل بالایی برای تبدیلشدن به یک سدان برقی داشت اما متاسفانه برخلاف آیونیک 5، آیونیک 6 به مدل مفهومی چندان نزدیک نخواهد بود. تصاویر جاسوسی که از این خودروی درحین بررسیهای جادهای گرفته شده است، گواه این مسئله هستند. با این همه گمان میرود که همچنان با خودرویی جالبتوجه طرف هستیم.
آیونیک 6 بهخاطر ایجاد تغییراتی در طراحیاش، با تاخیر و در ماههای آینده رونمایی خواهد شد. هماکنون طرحهایی از آیونیک 6 منتشر شده که باوجود اینکه رسمی نیستند اما احتمالا به واقعیت نزدیک خواهد بود. این تصاویر برپایه تصاویر جاسوسی منتشر شدهاند.
جدای از مسئله طراحی، حضور یک خودروی سدان در میان دنیای خودروهای برقی که تحت تسلط شاسیبلندها حرکت میکند، واقعا جای خوشحالی دارد. با وجود اینکه آیونیک 6 سدان است اما راه سادهای را درپیش ندارد؛ چراکه سدانهای دیگری چون تسلا مدل 3 پرفروش و بامو i4 از رقبای آن خواهند بود. یکی از برگهای برنده این خودرو، احتمالا پلتفرم E-GMP خواهد بود. آیونیک 5 نیز تحت همین معماری و اخیرا در اروپا بهروز شده است و از باتری 77.4 کیلووات ساعتی و دوربینهای جایگزین آینه سود میبرد.
احتمال دارد که در آینده شاهد حضور یک نسخه بهبودیافته از آیونیک 5 N نیز باشیم تا پس از آن، آیونیک 6 نیز وارد بازار شود و هیوندای به این واسطه بتواند با نسخههای قویتر مدل 3 و i4 M50 رقابت کند. همانگونه که در کیا EV6 GT دیدهایم، این پلتفرم جدید میتواند تا 576 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور را کنترل کند. احتمال تجهیز آیونیک 6 N به این اعداد در آینده نهچندان دور هست.
هیوندای هماکنون برنامه دارد تا سال 2024، یک شاسیبلند با نام آیونیک 7 را وارد بازار کند تا بتواند توجه خانوادههای پرچمعیت را نیز جلب کند. کانسپت 7 در ماه نوامبر سال گذشته رونمایی شد که بهعنوان بزرگترین خودروی پلتفرم یادشده محسوب میشود و درکنار مدلهای کیا EV9 و جنسیس GV90 به رقابت در بازار خواهد یافت.