خداحافظی با آیونیک، خودرویی که مسیر الکتریکی هیوندای را روشن کرد
هیوندای آیونیک قدیمی به آخر خط رسیده است زیرا سازندهٔ کرهای ماه آینده به تولید این خودرو در کارخانهٔ خود در اولسان کره جنوبی پایان خواهد داد. هرچند آیونیک در آمار فروش موفقیت بزرگی کسب نکرد اما زمانی که در سال 2016 به بازار آمد، به اولین خودرو جهان تبدیل شد که سه نوع قوای محرکهٔ هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی را ارائه میکرد؛ بنابراین، خداحافظی با آیونیک پایان فصل مهمی در تاریخ اخیر هیوندای خواهد بود.
پیشنمایش این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2012 با کانسپت i-oniq در قالب یک هاچبک اسپرت الکتریکی با پیشرانهٔ بنزینی افزایشدهندهٔ برد ارائه شد. این کانسپت میتوانست تا 120 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه برد کلی آن به 700 کیلومتر میرسید. کانسپت مذکور درنهایت جای خود را به یک مدل تولیدی داد که سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه میکرد. آیونیک هیبریدی و پلاگینهیبریدی هردو از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی استفاده میکردند که مجموعاً 140 اسب بخار قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدادند.
هرچند پیشرانهٔ این دو نسخه یکسان بود اما درحالیکه نسخهٔ هیبریدی از باطری 1.56 کیلووات ساعتی استفاده میکرد، نسخهٔ پلاگینهیبریدی به باطریهای بزرگتر 8.9 کیلووات ساعتی مجهز بود که برد تمام الکتریکی 47 کیلومتری را فراهم میکرد. نسخهٔ هیبریدی هم بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها 4 لیتر بنزین مصرف میکرد. نسخهٔ تمام الکتریکی آیونیک اما به یک پکیج باطری بزرگ 38.3 کیلووات ساعتی مجهز بود که یک موتور الکتریکی با 134 اسب بخار قدرت و 295 نیوتن متر گشتاور را تغذیه میکرد. به لطف این باطریها، خودرو با هر بار شارژ کامل میتوانست تا 275 کیلومتر را طی کند.