جنسیس، ستارهای درخشان در دنیای خودروهای لوکس
در بحران همیشه برندگان و بازندگانی وجود خواهد داشت. صنعت خودرو با تهدیدها و چالشهایی مواجه شده و برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا شاید طی ماههای آینده وارد رکورد شوند. در همین اثنا دیدن اینکه چگونه برخی کمپانیها میتوانند رشد کرده و در شرایط دشوار به موفقیتهای درخشانی برسند بسیار جالب خواهد بود. جنسیس به عنوان برند لوکس هیوندای یکی از این کمپانیهاست. اواخر سال 2015 بود که جنسیس استقلال خود را اعلام و اولین محصولش یعنی G90 را در سال 2017 عرضه کرد. این کار سالها پس از آن صورت گرفت که زیربرند جنسیس توسط هیوندای و به عنوان رونوشتی پیشرفته از یک سدان مدرن و اسپرت متولد گردید و واقعاً هم این برند ارزشش را داشت.
بر اساس دادههای جهانی سال پیش جنسیس کمی بیشتر از 200 هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانده که این میزان به معنی رشد 58 درصدی نسبت به فروش 2020 است. جنسیس در همان سال هم رشد 55 درصدی را نسبت به سال 2019 تجربه کرده بود و این اتفاق در حالی رخ میداد که مشکلات مربوط به همهگیری کرونا وجود داشت. جنسیس در سال 2018 فقط به خانه 77 هزار مشتری راه یافته بود. دلیل اصلی رشد فروش ادامهدار جنسیس به تداوم عرضه محصولات جدید مربوط میشود. با اینکه خودروهای این شرکت در ابتدا از تکنولوژی خودران استفاده نمیکردند اما جنسیس شروع به کار روی برنامهای بسیار جالب کرد که شامل چندین خودرو با تکنولوژی و شخصیت خاص خودشان بود. این برند از زمان تأسیس تاکنون 5 محصول جدید و دو نمونه بازنگری شده ماژور از محصولات قبلی هیوندای را معرفی کرده است.
سبد محصولات فعلی جنسیس شامل 3 سدان در 3 کلاس مختلف، 1 استیشن برای بازارهای اروپایی و 3 شاسیبلند است. تمامی این خودروها در سطحی مشابه محصولات مرسدس بنز یا بی ام و قرار دارند. این دقیقاً همان کاری بود که برای ایجاد یک برند خودرویی جدید باید انجام دهید. البته تنها فاکتور موفقیت جنسیس به این موضوع ختم نمیشود. این برند کرهای همچنین روی بازارهای کلیدی کار کرده و البته بازارهای دیگر را نیز از یاد نبرده است. برای مثال میتوانیم به بازار آمریکا اشاره کنیم که بدون حضور در این بازار زنده ماندن برندی لوکس بسیار سخت خواهد بود. کره جنوبی که به خاطر فروش سدان های بزرگ شناخته میشود نیز یک بازار کلیدی خواهد بود.
پس از حضور مناسب در این دو بازار مهم جنسیس به دنبال مشتریان دیگر کشورها رفته است. این خودروساز در سال 2021 وارد بازار اروپا شد و اندکی بعد نیز شاهد حضور آن در چین بودیم. امروز بدون اشاره به دو بازار آخری، جنسیس دیگر برندهای لوکس سنتی را شکست میدهد؛ و انتظار میرود سهم این خودروساز از بازار با عرضه محصولات بیشتر در سایر کلاسهای خودرویی و گسترش حضور در چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای لوکس بیشتر شود. این داستان موفقیت حداقل تا به اینجا میتواند یک مثال برای دیگر برندهای لوکسی باشد که با چالش مواجه هستند. به خوبی میدانیم که رقابت با بی ام و، آئودی یا مرسدس بنز کار راحتی نیست اما خب شکست دادن آنها هم غیرممکن نخواهد بود. تسلا، ولوو و لکسوس میتوانند به شما درسهایی دراینباره بیاموزند. روشی که جنسیس برای رشد و پیشبرد استراتژی خود در پیش گرفته ظاهراً فرمول موفقیت دیگری خواهد بود. برندهایی همچون جگوار، اینفینیتی و آلفارومئو میتوانند از موفقیت جنسیس الهام بگیرند.