اعلام مشخصات و ویژگی‌های کامل هیوندای آیونیک 6، سدانی برقی با اهداف بزرگ

جمعه 24 تیر 1401 - 06:30
مطالعه 8 دقیقه
Hyundai-Ioniq-6-1
اولین عضو خانوادهٔ خودروهای الکتریکی سری آیونیک هیوندای یعنی کراس‌اوور آیونیک 5 تحسین‌های زیادی را برانگیخت و حالا مدل جدید آیونیک 6 هم قصد دارد...
تبلیغات

اولین عضو خانوادهٔ خودروهای الکتریکی سری آیونیک هیوندای یعنی کراس‌اوور آیونیک 5 تحسین‌های زیادی را برانگیخت و حالا مدل جدید آیونیک 6 هم قصد دارد همین راه را ادامه دهد. هیوندای ماه گذشته با انتشار تصاویر رسمی، این خودرو را معرفی کرد و حالا به‌طور کامل تمام ویژگی‌ها و مشخصات آن را اعلام کرده است. به نظر می‌رسد سازندهٔ کره‌ای با این سدان الکتریکی جدید به‌طورجدی قصد به چالش کشیدن رقبا را دارد.

کپی لینک

قوای محرکه

نسخهٔ پایهٔ آیونیک 6 به یک پکیج باطری 53 کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که هنوز قدرت دقیق آن اعلام نشده ولی باید چیزی در حدود 220 اسب بخار باشد. طبق رویهٔ آزمایش هماهنگ جهانی خودروها یا همان WLTP، مصرف انرژی این خودرو کمتر از 14 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود که آن را به یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای برقی بازار تبدیل می‌کند. خریداران اما می‌توانند نسخهٔ دوربرد آیونیک 6 را هم انتخاب کنند که به پکیج باطری بزرگ‌تر 77.4 کیلووات ساعتی مجهز است و طبق معیارهای WLTP بردی بیش از 610 کیلومتر را فراهم می‌کند. این رقم حدود صد کیلومتر از آیونیک 5 بیشتر است که این افزایش به دلایل مختلفی مثل ضریب درگ کمتر 0.21 حاصل شده است.

نسخهٔ دوربرد آیونیک 6 به‌صورت تک موتوره محرک عقب و دو موتوره چهارچرخ محرک تولید می‌شود که دومی مجموعاً 325 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این اعداد خیلی چشمگیر به نظر نرسند اما خودرو را ظرف 5.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. مقامات هیوندای فعلاً حرفی از ساخت نسخهٔ N آیونیک 6 نزده‌اند اما نشانه‌های مثبتی در این رابطه وجود دارد و به‌احتمال‌زیاد این نسخهٔ پرفورمنس را هم در آینده خواهیم دید. بااین‌حال، نسخه‌های کنونی این خودرو نیز از سیستمی بنام EV Performance Tune-up برخوردارند که شبیه یک حالت رانندگی قابل تنظیم بوده و به راننده این امکان را می‌دهد که از طریق سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فرمان، قدرت موتور، حساسیت پدال گاز و حالت قوای محرکه را تنظیم کند.

آیونیک 6 روی پلت‌فرم E-GMP ساخته شده که با آیونیک 5، کیا EV6 و همین‌طور آیونیک 7 آینده مشترک است؛ بنابراین، سدان الکتریکی جدید هیوندای از تکنولوژی شارژ 800 ولتی هم برخوردار است که ویژگی بسیار سودمندی برای خریداران خواهد بود زیرا با شارژرهای سریع 350 کیلوواتی DC می‌توان ظرف تنها 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد باطری‌ها را شارژ کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب آیونیک 6 نیز قابلیت تبدیل آن به یک باطری بزرگ است. این یعنی خریداران می‌توانند با خرید یک آداپتور جانبی، در فضای باز انرژی موردنیاز هر چیزی از ابزارآلات برقی گرفته تا چراغ‌ها و پروژکتورها را از باطری خودرو بگیرند.

کپی لینک

طراحی بیرونی ساده و آئرودینامیک

آیونیک 6 با خطوط ساده و فرم آئرودینامیکی خالص، طراحی بیرونی چشم‌نوازی دارد. به گفتهٔ مقامات هیوندای، این نوع طراحی خاص، محصولات خانوادهٔ آیونیک را متمایز می‌کنند و در مدل‌های آیندهٔ این خانواده هم این رویه ادامه پیدا خواهد کرد. فرم کلی آیونیک 6 یک کوپهٔ چهاردر با خطوط ساده و به‌دوراز شلوغی‌های مرسوم محصولات هیوندای است. همچنین در این خودرو توجه زیادی به آئرودینامیک شده و به همین دلیل برای آن فلپ‌های فعال، اسپویلر عقب دم اردکی و آینه‌های جانبی دیجیتالی در نظر گرفته شده است. به گفتهٔ مقامات هیوندای، طراحی سادهٔ آیونیک 6 به دهه‌ها قبل و ساب 92 بازمی‌گردد.

البته هرچند طراحی بیرونی این خودرو کاملاً منحصربه‌فرد است اما DNA محصولات خانوادهٔ آیونیک یعنی چراغ‌های پارامتریک با بیش از 700 پیکسل در آن دیده می‌شود. از لحاظ اندازه هم این سدان الکتریکی کره‌ای 4,855 میلی‌متر طول، 1,880 میلی‌متر عرض و 1,495 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,950 میلی‌متر است. این یعنی آیونیک 6 حدود 46 میلی‌متر کوتاه‌تر از سوناتا است درحالی‌که 107 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.

کابین جادار و سازگار با محیط‌زیست

طراحی سادهٔ آیونیک 6 در داخل آن‌هم ادامه پیدا کرده است و در اینجا شاهد دو نمایشگر 12 اینچی به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه نقشهٔ شعاع حرکتی برخوردار است که بر اساس میزان شارژ باطری‌ها مسافتی که می‌توان پیمود را نشان می‌دهد. همچنین سیستم ناوبری خودرو هم بهترین مسیرها و همین‌طور جایگاه‌های شارژ را به راننده نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های داخل جذاب این خودرو سیستم نورپردازی است که از شش تم و 64 رنگ مختلف برخوردار است. آیونیک 6 از صندلی‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که 30 درصد نازک‌تر از صندلی‌های مدل‌های معمولی هستند. گفته شده این صندلی‌ها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش می‌دهند.

همچنین خریداران می‌توانند صندلی‌های Relaxation Comfort را هم سفارش دهند که در زمان شارژ باطری‌ها به‌طور خودکار در موقعیت ایده‌آل برای استراحت تنظیم می‌شوند. در همین حال، چهار چراغ پیکسلی هم روی غربیلک فرمان تعبیه شده است که میزان شارژ باطری‌ها را با یک نگاه نشان می‌دهد. آیونیک 6 همچنین به سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و سیستم تقویت صدا هم مجهز است که با توجه به شیوهٔ رانندگی، صدایی شبیه به سفینهٔ فضایی تولید می‌کند. هیوندای در داخل آیونیک 6 به سازگاری با محیط‌زیست هم توجه داشته است و به همین دلیل از پارچه‌های بازیافتی برای روکش صندلی‌ها، آستر سقف بیولوژیکی و کف‌پوش‌هایی ساخته‌شده از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده کرده است.

کپی لینک

سیستم‌های ایمنی و زمان عرضه

در آیونیک 6 مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد با ترمز اضطراری، دستیار نوربالا، دستیار فرمان، سیستم جلوگیری از برخورد در نقاط کور، هشدار خروج ایمن، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور، سیستم دید اطراف و... ارائه می‌شود. این خودرو در سه‌ماههٔ سوم سال جاری روی خط تولید خواهد رفت و تا پایان سال در برخی بازارها عرضه خواهد شد. آمریکایی‌ها اما برای خرید آیونیک 6 باید تا اوایل سال 2023 صبر کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.