هیوندای کانسپت N ویژن 74 با ظاهری کلاسیک و قوای محرکه هیدروژنی
سانگ یوپ لی مدیر طراحی هیوندای میگوید خلق این کانسپت محصول گردهم آمدن تصادفی پروژههای مختلف بود. تیم مهندسی هیوندای میخواست قوای محرکه پرفورمنس و هیدروژنی را آزمایش کند و به دنبال یک پروتوتایپ به منظور نمایش آن در پکیجی جذاب بود. این امر باعث خلق فرصتی استثنایی برای تحقق برنامههای ادای احترام به هیوندای پونی کوپه 1974 شد، خودرویی که توسط جیورجتو جیوجیارو مشهور طراحی شده بود.
N ویژن 74 از دو پیشرانه الکتریکی نصب شده در عقب که قدرتی فراتر از 670 اسب بخار تولید میکنند سود میبرد. یک باتری 62.4 کیلووات ساعتی و مجموعه سلول سوخت هیدروژنی 95 کیلوواتی نیز از این پیشرانهها حمایت میکنند. باتری بزرگ یاد شده میتواند همانند خودروهای الکتریکی سریعاً شارژ شود و تانک هیدروژن 4.2 کیلوگرمی را نیز میتوان تنها در عرض 5 دقیقه پر کرد. در کل این کانسپت شعاع حرکتی 595 کیلومتری دارد. به لطف دو پیشرانه یاد شده این کانسپت میتواند از سیستم هدایت گشتاوری فعال استفاده کند. همچنین N ویژن 74 روشهایی برای خنک نگه داشتن اجزای فنی را انتخاب کرده است. در واقع کانالهای خنککننده جداگانهای برای باتری، سلول سوخت و پیشرانهها وجود دارد.
اگرچه این خودرو از نظر فنی نگاه به آینده دارد اما طراحی آن ادای احترامی به گذشته خواهد بود. پونی 1970 توسط جیوجیارو مشهور و به عنوان اولین خودروی سفارشی هیوندای طراحی شد. نسخه اسپرت و کوپه این خودرو برای جلبتوجه بیشتر در نمایشگاه تورین 1974 ظاهر شد. البته هیوندا در آن زمان نتوانست این خودرو را تولید کند و بنابراین پروژه لغو شد و تنها پروتوتایپ باقی مانده نیز از بین رفت. اخیراً اسناد فنی سال 1977 این کوپه دوباره ظاهر شد و نشان داد این پروژه بسیار بیشتر از آنچه فکر میشد زنده مانده است. لی و تیمش برای این کانسپت تصمیم گرفتند طراحی کلاسیک قبلی را احیا کنند.
اگرچه N ویژن 74 از نظر نامگذاری جزو محصولات آیونیک هیوندای نیست اما این کانسپت ارتباط زیادی با زبان طراحی کنونی و آینده آیونیک دارد. هیوندای آیونیک 5 از پونی 5 درب استاندارد الهام گرفته و N ویژن 74 هم این طراحی را وارد قلمروی رادیکالتری کرده است. در بخشهای جلو و عقب این خودروی مفهومی از نورهای پیکسلی مشابه آیونیک 5 و 6 استفاده میشود.
N ویژن 74 به همین خاطر در رده محصولاتی با طراحیهای خاص قرار میگیرد و هیوندای نمیخواهد تمامی محصولاتش شبیه یکدیگر باشند. در واقع این برند به دنبال طراحی محصولاتی است که در عین تشابهات لازم، تفاوتهای برجستهای با یکدیگر داشته باشند. طراحان هیوندای میگویند این کانسپت به عنوان خودرویی الهامبخش عمل خواهد کرد و نشان خواهد داد تمامی محصولات آتی این برند نیازی نیست که از نوع سدان یا شاسیبلند باشند. اگرچه این خودرو وارد خط تولید نخواهد شد اما احتمال تولید بسیار محدود و ویژه از آن وجود دارد.