بررسی هیوندای الانترای کوپه ۲۰۱۳

پنج‌شنبه 7 آذر 1392 - 06:13
مطالعه 6 دقیقه
2013 Hyundai Elantra Coupe
هیوندای یکی از کمپانی‌های مطرح خودروسازی در جهان است که رشد بسیار سریعی دارد. هیوندای النترا کوپه مدل ۲۰۱۳ نیز در راستای همین رو به جلوی هیوندا...
تبلیغات

هیوندای یکی از کمپانی‌های مطرح خودروسازی در جهان است که رشد بسیار سریعی دارد. هیوندای النترا کوپه مدل ۲۰۱۳ نیز در راستای همین رو به جلوی هیوندا ست. در ادامه، سعی داریم که مدل SE کوپه دیفرانسیل جلوی النترا را بررسی کنیم. این کوپهٔ جدید، طراحی مخصوص به خود را دارد و به عنوان یک خودروی اسپرتی و در کنار سدان محبوب النترا، ارائه شده است.

النترا کوپه با اینکه از شرایط اسپورتی برخودار است، ولی در عین‌حال، می‌تواند همانند یک خودروی معمولی مورد استفاده روزانه قرار گیرد. این مدل تفاوت‌های زیادی از لحاظ ابعاد و طراحی با النترا سدان دارد و همچنین، تغییراتی که در سیستم تعلیق آن انجام گرفته، باعث می‌شود که رانندگی با ثبات‌تر و با کنترل بهتر انجام شود. اولین چیزی که در مورد النترا کوپه خودنمایی می‌کند، طراحی کشیده و صاف و صیقلی آن است. البته برای یک کوپه متوسط با درهای بزرگ، احتمالاً در پارکینگ و فضاهای کوچک، برای باز و بسته کردن درها مشکل پیش خواهد آمد. از عناصر دیگر طراحی این خودرو، طرح زیبای چراغ‌های عقب است که شبیه به یک کمربند برای ماشین به نظر می‌رسد، و همچنین اگزوز کروم دوتایی که این مدل را از سدان متمایز می‌کند.

بهینه‌سازی سیستم تعلیق

کنترل کوپه‌های اسپورتی، تفاوت زیادی با دیگر مدل‌ها دارد. مهندسان هیوندای برای این کوپه جدید، برخلاف سیستم تعلیق T-beam به کار رفته در سدان، سیستم تعلیق چرخ‌های عقب V-beam را درنظر گرفته‌اند. در نتیجه، خودروی ۲ در، می‌تواند سواری راحت‌تری داشته باشد و هنگام پیچیدن، لغزش کمتری مشاهده شود. همچنین النترا کوپه با چرخ‌های ۱۷ اینچی خود، ویژگی اسپورتی بودن و حسّ رانندگی بهتری ایجاد کرده است.

البته، النترا کوپه برای آن‌هایی که دنبال رانندگی اتومبیل‌های لوکس هستند، زیاد خوشایند نیست. النترا کوپه برای هیجان و مانور در جاده طراحی شده و با این که از نیرومحرکه قوی برخوردار نیست، ولی نیازهای یک راننده مشتاق را برآورده می‌کند. برای آن‌هایی که دنبال قدرت بیشتر هستند، خودروهایی مانند جنسیس کوپه یا ولاستر توربو، گزینه‌هایی مناسب خواهند بود. ولی این‌جا بحث بر سر النترا کوپه و النترا کوپه، خودرویی است که وقت شما را در پمپ بنزین تلف نخواهد کرد. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، این خودرو در شهر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶/۴۲ لیتر مصرف می‌کند و این مقدار در بزرگراه به ۴/۶۸ لیتر کاهش می‌یابد. این آمار مربوط به حالت گیربکس اتوماتیک است و در صورتی که از تعویض دنده دستی استفاده شود، ۰/۲ لیتر به مصرف سوخت النترا کوپه اضافه می‌شود.

پیشرانه النترای کوپه

النترا کوپه از موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندری استفاده می‌کند که ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور خروجی آن ۱۷۶/۲۵ نیوتن‌متر است. همراه این موتور، می‌توان هم از سیستم گیربکس شش دنده اتوماتیک و هم از سیستم شش دنده دستی استفاده کرد. این خودروی دیفرانسیل جلو، به نسبت، وزن کمی دارد و وزن کلی آن به ۱۲۲۵ کیلوگرم می‌رسد. هنگام رانندگی در جاده، متوجه صدای نویز در داخل کابین می‌شویم که برای کلاس خودروهای کمپکت، طبیعی است و در واقع، موتور چهار سیلندر، قدرت زیادی برای پیشرانه خودرو ایجاد می‌کند. خودرویی که برای تست استفاده شد، دارای سیستم گیربکس اتوماتیک با شیفت‌ترونیک بود که بسیار آرام و متین، دنده‌ها را تعویض می‌کرد.

ورود به اتاق

تنها نکتهٔ منفی که در طراحی النترا کوپه مشاهده می‌شود، فاصله کم برای پاها و همچنین فضای ناکافی برای سر در صندلی‌های عقب است. از این رو، صندلی‌های عقب بیشتر به درد سوار شدن بچه‌ها و یا حمل وسایل می‌خورند و بزرگ‌ترها بهتر است جلو بنشینند. ولی در جلوی کابین، جایی که راننده و سرنشین می‌نشینند، فضای بسیار خوبی برای مانور پاها درنظر گرفته شده است. طراحی داخل کابین به خوبی انجام شده و با این‌که در اکثرجاها از پلاستیک استفاده شده، جذاب و فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

تجهیزات استاندارد زیادی برای داخل کابین النترا کوپه استفاده شده است: صندلی راننده می‌تواند در شش جهت مختلف تنظیم شود، سیستم کنترل هوای خودرو به صورتی است که می‌توان آن را به صورت دستی تنظیم کرد، سیستم کنترل عملکرد خودرو، فرمان تنظیم شونده و تلسکوپی و شش اسپیکر برای سیستم صوتی با قابلیت پخش سی‌دی، رادیوی ماهواره‌ای و اتصال USB و آی‌پاد در این خودرو استفاده شده‌اند. همچنین سیستم دزدگیر و آینه‌های ضدّ رطوبت از دیگر تجهیزاتی هستند که بدون هزینه آپشن‌های اضافی، به مشتری ارائه می‌شوند. از این‌رو، خریدار یک النترا کوپه، با انبوهی از تجهیزات داخلی خودرو مواجه می‌شود.

وقت دست به جیب شدن

خودروی النترا کوپه SE با قیمت ۲۰ هزار و ۷۴۵ دلار در تست استفاده شد. اگر بسته تکنولوژی، شامل سیستم گیربکس اتوماتیک، سیستم کنترل دمای دوگانه، سیستم راهبری با نمایشگر ۷ اینچی، سیستم صوتی آپگرید شده ۳۶۰ واتی، دوربین عقب و چراغ‌های اتوماتیک، انتخاب شود، قیمتی برابر ۲۳۰۹۵ دلار خواهد داشت.

[jwplayer mediaid="53997"]

در مجموع، هیوندای الانترا کوپه SE مدل ۲۰۱۳ یکی از بهترین‌های کلاس کوپه کامپکت است. این خودرو، طراحی بیرونی فوق‌العاده‌ای دارد و تجهیزات داخلی بسیاری در آن به کار رفته است. در همین حال، از لحاظ مصرف سوخت نیز بهینه است. در نهایت، ویژگی اسپورتی بودن، الانترا را تبدیل به یک ماشین جذاب کرده است. الانترا از حالت متوقف تا رسیدن به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، بیشتر از ۸/۳ ثانیه زمان لازم ندارد و تخت گاز به سرعت ۱۹۴/۷ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.