آیونیک 6 الکتریکی، آئرودینامیک ترین خودروی تاریخ هیوندای
هیوندای به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار خودروهای الکتریکی است و به همین خاطر خودرویی همچون آیونیک 6 را میسازد. این خودرو قرار است سال آینده میلادی از راه برسد و نگرانیهای خریداران خودروهای الکتریکی در زمینه شعاع حرکتی را کمرنگتر کند. کرهایها روش منحصربهفردی برای کاهش این نگرانیها دارند به گونهای که آیونیک 6 الکتریکی عنوان آئرودینامیک ترین خودروی تاریخ این برند را به خود اختصاص داده است.
آیونیک 6 دومین عضو این خانواده پس از هاچبک آیونیک 5 خواهد بود. آیونیک 6 در طول فرایند توسعه ضریب درگ قابلتوجه 0.21 را ثبت کرده که نسبت به رقم 0.29 آیونیک 5 بهبود قابلتوجهی را نشان میدهد. برای مقایسه بد نیست بدانید تسلا مدل S ضریب درگ ادعایی 0.208 داشته و ضریب درگ مرسدس بنز EQS نیز به 0.20 میرسد.
اما بهبود راندمان آئرودینامیک در یک خودروی الکتریکی به معنی افزایش شعاع حرکتی خواهد بود. هیوندای آیونیک 5 و 6 از باتریهای 53 و 77.4 کیلووات ساعتی استفاده میکنند. باتری بزرگتر در آیونیک 5 باعث ایجاد شعاع حرکتی 488 کیلومتری میشود. همین باتری و پیشرانه الکتریکی در آیونیک 6 میتواند شعاع حرکتی تخمینی 531 کیلومتری را ارائه کند. این رقم نشان دهنده بهبود حدود 10 درصدی شعاع حرکتی محصول جدید هیوندای نسبت به برادر خود است و تنها با بهبود راندمان آئرودینامیکی حاصل شده است. سیمون لوزبی مدیر طراحی جهانی هیوندای میگوید هدف اولیه این تیم حتی دستیابی به رقمهای بهتر نیز بوده است. او میگوید:
همه میگفتند شما دیوانه هستید! شما هرگز به این هدف نخواهید رسید. من این را میدانم اما میخواستم بدانم تا کجا میتوانیم پیش برویم؛ و این موضوع به نوعی ذهنیت پروژه ما بود. کسب نتیجه بهتر از کاهش مقاومت در برابر هوا
به گزارش پدال و به نقل از carscoops، آیونیک 6 جدای از دارای طراحی نرم و روان به دستگیرههای درب پاپ اوت، رینگهای آئرودینامیک، پوشش کامل زیر بدنه و بالچههایی در عقب برای عبور بهتر جریان هوا مجهز شده است. در کل هیوندای میگوید بیش از 5 هزار ساعت را صرف شبیهسازی تنظیمات آئرودینامیکی این خودرو کرده است. ما منتظر تخمین سازمانهایی همچون EPA برای شعاع حرکتی این خودرو و همچنین تستهای واقعی آن خواهیم ماند.