هیوندای سوناتا YF مدل 2011؛ تست و بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

پنج‌شنبه 30 آذر 1402 - 11:30
مطالعه 14 دقیقه
sonata-yf-2011-cover
همه چیز درباره هیوندای سوناتا YF مدل 2011 وارداتی به ایران، مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، مزایا و معایب و قیمت و ارزش خرید
تبلیغات

هیوندای سوناتا YF را می‌توان یک سدان بزرگ محبوب و البته خوش‌قیمت بازار ایران معرفی کرد که ارزش خرید بالا دارد. در این سری از مقالات تست و بررسی پدال به سراغ هیوندای سوناتا YF رفته‌ایم تا شما را بیشتر با مزایا و معایب این خودرو آشنا کنیم.

کپی لینک

تاریخچه هیوندای سوناتا YF

سوناتا در لغت به معنای نوعی خاص از موسیقی است. هیوندای سوناتا به غیر از کره جنوبی در چین و آمریکا مونتاژ شد. YF اولین نسلی بود که فناوری هیبرید ارائه کرد.

نسل ششم با کد مدل YF بین سال‌های 2009 تا 2014 تولید شد. این هیوندای سوناتا به واسطه طراحی شگفت‌انگیز و زیبا توانست خیلی سریع بازار آمریکا را مجذوب خود کند. هرچند در آن سال‌ها هیوندای نسبت به رقبایش تجربه کمی داشت اما برای برندهای بزرگی همچون تویوتا و هوندا خط و نشان کشید. در آن سال‌ها بخش زیادی از خریداران، جذب بدنه‌ی جادار و طراحی جالب سوناتا YF می‌شدند؛ و البته هنوز هم در سال 2023 چشم‌گیر محسوب می‌شود.

تولید سوناتا از سال 1985 در خط تولید هیوندای آغاز شد. شرکت هیوندای تا امروز 8 نسل از این خودرو معرفی کرده است. نسخه‌ای که امروز در اختیار داریم، نسل ششم از این خودروی دوست‌داشتنی است. هیوندای سوناتا یک نسخه بزرگ‌تر از النترا است که آپشن‌های بیشتر و موتور قدرتمندتر دارد. درواقع هیوندای هم قصد داشته تا سوناتا را یک نمونه لوکس‌تر و کامل‌تر النترا را به بازار جهانی ارائه دهد تا وارد رقابت با کمری و آکورد شود.

سوناتا YF از سال 2011 تا 2014 با کد i45 در ایران وجود دارد.

کپی لینک

طراحی ظاهری هیوندای سوناتا YF

در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره کروم با سه خط افقی هستیم. خطوط تیز کاپوت و شیب بدنه، سوناتا را عضلانی نشان می‌دهند و همچنین دید مناسب برای راننده فراهم می‌کنند. وسط جلوپنجره لوگوی بزرگ هیوندای دیده می‌شود و چراغ‌های جلو، باریک و کشیده هستند.

شما در نمای جانبی خودرو شاهد یک خط باریک کرومی هستید که از زیر قاب پنجره شروع شده، تا گوشه چراغ جلو ادامه دارد. این خط امضای سوناتا در آن دوران است و در نسل‌های بعد هم ادامه داشت. کمی پایین‌تر یک خط تیز نمای جانبی را فوق‌العاده جذاب کرده می‌شود. قاب پنجره هم به دلیل ارتفاع بالایش از بیرون نمای زیبایی دارد اما دید سرنشینان کابین را کاهش داده است.

رینگ‌های این خودرو 18 اینچ ۱۰پر هستند. در عقب خودرو چراغ‌ها باریک و زیبا، توانسته‌اند زیبایی خودرو را افزایش دهند. یک خط از گوشه چراغ عقب شروع شده و در سمت دیگر به اتمام می‌رسد. میان دو چراغ یک نوار نسبتاً ضخیم کرومی کشیده شده و در بالای آن لوگوی هیوندای نمایان است.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

کابین و امکانات هیوندای سوناتا YF

با گذشت 14 سال از طراحی اولیه، کابین هیوندای سوناتا همچنان طراحی فوق‌العاده‌ای دارد برای کابین خودرو رنگ‌های کرم، زرشکی عنابی و مشکی ارائه شده است. کابین سوناتا تلفیقی از فلز، پلاستیک پیانویی و چرم کرم دارد. متأسفانه این داشبورد زیبا، چندان باکیفیت نیست.

در نمونه‌های وارداتی، قسمت مشکی رنگ داشبورد پلاستیک نرم دارد؛ اما بخش میانی، تماماً پلاستیک خشک است. استفاده مکرر طرح پیانویی بر روی داشبورد سبب شده خط‌وخش زیادی روی آن حک شود. ادوات کرم رنگ کابین به‌راحتی کثیفی را نمایش می‌دهد. با اینکه خودروی مورد تست فقط یک مالک داشته؛ اما رنگ بسیاری از ادوات مانند کلید استارت و دکمه‌های میان داشبورد، محو و مستهلک شده است.

پشت آمپر هیوندای سوناتا از دو قسمت آنالوگ و یک قسمت دیجیتال تشکیل شده. در وسط نشانگر دور موتور، نشان‌دهنده دما و در میان سرعت‌شمار، نشان‌دهنده بنزین به‌صورت دیجیتال وجود دارد. شما می‌توانید روی فرمان چهارپره سوناتا از دنده پشت‌فرمان و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز استفاده کنید.

داخل تودری راننده کلیدهای چهار شیشه برقی، آیینه تاشو برقی، تنظیم آیینه و قفل در و پنجره وجود دارد. کنار دستگیرة در راننده هم مموری صندلی وجود دارد. سوناتای مورد تست فول ترین نسخه قبل از فیس لیفت است. صندلی راننده 8 حالته و سرنشین 4 حالته برقی است.

گرم‌کن صندلی‌های جلو روی کنسول میانی و گرمکن عقب روی درها قرار دارند. روی داشبورد دکمه‌های کنترل تهویه به زیباترین شکل قرار گرفته، بالاتر هم دکمه‌های کنترل رادیو و میزان صدا وجود دارد.

هنگامی‌که صدای موسیقی را تا انتها بالا ببرید، سیستم صوتی اینفینیتی رضایت شما جلب می‌کند. سوناتاهای 2011 و 2012 که قبل از فیس لیفت هستند، مانیتور فابریک نداشتند و یک صفحه دیجیتال جایگزین آن بود.

یکی از نقاط قوت خودروهای هیوندای، آپشن‌های فراوان است. از جمله امکانات رفاهی سوناتا ۲۰۱۱ نیز می‌توان به سنسور باران، گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، پدال دنده پشت فرمان، صندلی‌های برقی جلو، سقف پانوراما و آیینه‌های برقی تاشو را نام برد. متأسفانه سیستم مالتی مدیا در این خودرو از قابلیت اتصال به بلوتوث بهره‌مند نیست.

کپی لینک

مشخصات فنی هیوندای سوناتا YF

هیوندای سوناتا YF دارای موتور تنفس طبیعی 2359 سی‌سی 4 سیلندرخطی 16 سوپاپ متصل به یک گیربکس 6 سرعته خودکار است. این موتور می‌تواند 176 اسب بخار به همراه 229 نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. این تجهیزات می‌تواند سوناتا YF را در زمان 10 ثانیه سرعت صد کیلومتر برساعت برساتد و حداکثر سرعت 210 کیلومتر برساعت فراهم کند.

سوناتا 2011 با وزن 1411 کیلوگرم، باک 70 لیتری دارد و در هر صد کیلومتر میانگین 8 تا 9 لیتر بنزین می‌سوزاند.

نام خودرو

هیوندای سوناتا

حجم موتور

2359 سی‌سی

تعداد سیلندر

4 سیلندر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

قدرت

176 اسب بخار

گشتاور

229 نیوتن متر

شتاب

10 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

8 تا 9 لیتر

ارتفاع

1470 میلی‌متر

حداکثر سرعت

210 کیلومتر برساعت

کپی لینک

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا YF

هیوندای سوناتا یک سدان فول سایز است، اما برخلاف تصور نمی‌تواند برای شما راحتی زیادی فراهم کند. دلیل این شرایط، تأکید بر طراحی اسپرت است.

هنگامی‌که پشت فرمان می‌نشینید، متوجه دربرگیرندگی فوق‌العاده صندلی‌ها می‌شوید. اما خشکی صندلی‌ها در طول سفرهای درازمدت ایجاد خستگی می‌کند، البته در این خودرو جای پای سرنشینان جلو و عقب، عالی است.

سیستم تعلیق سوناتا خشک است و در سرعت‌گیرها کوبش زیادی به کابین وارد می‌کند، ولی نکته مثبت اینجاست که هنگام حرکت با سرعت بالا حرکات لنگری ندارید. حتی اگر بار زیادی در صندوق داشته باشید، ارتفاع عقب تغییر چندانی نخواهد داشت و خیلی کم نمی‌شود. ازآنجا که فاصله هیوندای سوناتا با زمین بسیار اندک است، در جاده‌های ناهموار بارهاوبارها به زمین‌گیر می‌کند. به همین دلیل سینی کف اغلب سوناتاهای کارکرده ساییده شده است.
عملکرد گیربکس شش‌سرعته هیوندای سوناتا نسبتاً خوب است، اما در معکوس کشیدن‌ها کمی تأخیر دارد. عملکرد ترمزها نسبت به موتورش مناسب است، ولی در هنگام داغ شدن ضعیف عمل می‌کند. ترمزهای این خودرو اوضاع خیلی جالبی ندارد و در ترمز گیری‌های مکرر سبب می‌شود ترمزها فوق‌العاده عملکرد ضعیفی از خود نشان بدهند. هندلینگ سوناتا با اینکه ارتفاع کمی دارد اصلاً خوب نیست و شما را ناامید می‌کنید.
هنگامی‌که در صندلی‌های ردیف عقب می‌نشیند، جاپای شما بسیار مناسب خواهد بود، ولی به دلیل طراحی ظاهری بیرون خودرو، نمی‌توانید به‌راحتی از پنجره، دید به بیرون دید داشته باشید. همچنین ارتفاع سقف برای افراد بلندقد مناسب نیست.

کپی لینک

هزینه‌های نگهداری هیوندای سوناتا YF

هیوندای سوناتای موردنظر ما تا این لحظه تقریباً 100 هزار کیلومتر کارکرده است. با این مقدار کارکرد یک‌بار هر دو کمک جلو تعویض شدند که قیمت هرکدام، حدود 5 میلیون تومان است. هزینه سرویس سوناتا YF با روغن مرغوب ایرانی حدود 1 میلیون و پانصد هزار تومان هزینه دارد. برای خرید خودرو هایی که بیش از 10 سال کار کرده‌اند باید دقت بیشتری کرد تا سلامت فنی و انجام صحیح سرویس‌ها تایید شود.

ارزش خرید سوناتا YF با کارکرد کم، حدود 2 میلیارد تومان است. مدل 2011 با کارکرد 100 هزار کیلومتر در بازار ایران، حدود 1/7 میلیارد تومان قیمت دارد. در صورت استفاده عادی و سرویس‌های دوره‌ای، سوناتا YF به عنوان یک سدان خارجی کم‌هزینه در ایران شناخته می‌شود.

کپی لینک

سخن پایانی

هیوندای سوناتا YF در مقایسه با تویوتا کمری ساخت 2011 تا 2014، خودروی بی‌عیب و نقصی نیست چراکه کره‌ای‌ها در آن دوران هنوز فاصله زیادی با برندهای ژاپنی داشتند. همچنین اگر به نسل‌های قدیمی سوناتا بنگریم، متوجه پیشرفت شگفت‌انگیز هیوندای در ساخت خودرو می‌شویم.

در حدود قیمت 1/5 تا 2 میلیارد تومان، هیوندای سوناتا رقبایی هم چون تویوتا کمری ، کیا اپتیما، تویوتا آریون ، رنو لتیتود، سوزوکی کیزاشی، هوندا آکورد و نیسان تینا دارد. تمامی این خودروها جزو محبوب‌ترین محصولات بهترین برندهای آسیایی هستند و هیوندای توانسته با تجربه بسیار پایین در آن سال‌ها برای این برندها خط و نشان بکشد!

 

نقاط قوت

نقاط ضعف

طراحی زیبا

فنربندی خشک

مصرف سوخت مناسب

کمبود آپشن

کیفیت مناسب (در مقایسه با چینی‌های هم رده)

هندلینگ ضعیف

 

در پایان از جناب آقای بهداد حق‌پناه بابت صرف وقت و همکاری با تیم مجله پدال صمیمانه سپاسگزاریم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.