نسل جدید هیوندای آزرا / گرنجور معرفی شد؛ سدان پهنپیکر با زبان طراحی مدرن
طی سالهای اخیر، سدانهای لوکس هیوندای با نام آزرا و گرنجور در کشورهای مختلف فروخته شدهاند. به بیان دیگر، گرنجور معمولا برای بازار داخلی کره جنوبی و شرق آسیا استفاده شد و خودرویی مشابه به نام آزرا، مخصوص خاورمیانه و امریکا بود. در ایران، نسل چهار هیوندای آزرا بین سالهای 2005 تا 2011 به شهرت رسید؛ اما نسل بعدی با نام گرنجور فروخته میشد.
هیوندای آزرا / گرنجور نسل ششم، حضوری کمرنگ در بازار خارج از کره جنوبی و خصوصا امریکا داشت. فیسلیفت این مدل در سال 2019 نیز با انتقادات زیادی مواجه شد؛ درحالیکه نسخهی اصلی ساخت 2016 هم چراغ جلو شبیه بیامو و چراغ عقب مشابه دوج چلنجر ارائه کرده بود.
جدیدترین مدل گرنجور با نسل هفتم، سال 2023 عرضه میشود. این محصول، فقط در کره جنوبی مونتاژ میشود و ظاهرا، خودرویی مخصوص بازار این کشور است. پلت فرم گرنجور با نسل فعلی هیوندای سانتافه و سوناتا مشترک خواهد بود.
در نمای اصلی گرنجور 2023، زبان طراحی مینیمال با شباهت بسیار زیاد به ون هیوندای استاریا دیده میشود. نوار LED باریک در محل اتصال کاپوت، روشنایی روز فراهم خواهد کرد و چراغهای اصلی، طرفین جلوپنجره نصب خواهند شد.
در نمای جانبی، سبک دو ستونه برای انتهای بدنه استفاده شده که الهامگرفته از خودروهای کلاسیک امریکایی است. از این زاویه دید، شباهت زیادی بین گرنجور 2023 و آیونیک 5 الکتریکی نیز دیده میشود. در مجموع، به نظر میرسد هیوندای تلاش میکند، بعضی مدلهای جدید خود را، با سبک کلاسیک و رترو (Retro)، به یاد خودروهای قدیمی دههی 80 میلادی طراحی کند.
چراغهای عقب گرنجور جدید، مشابه نمای روبرو، باریک و سرتاسری هستند. سقف با شیب ملایم تا انتهای بدنه کشیده شده و حالت فستبک را تداعی میکند. این خودرو از نمای پشت، ادامهدهندهی سبک طراحی جنسیس G90 است.
داشبورد و ادوات اصلی در نسل جدید آزرا /گرنجور نیز، شباهت زیادی به کابین خودروهای جنسیس دارند. دو نمایشگر با مجموع طول 20 اینچ (50 سانتیمتر) روبروی راننده تا وسط داشبورد خواهند بود. یک نمایشگر لمسی اضافی نیز در پایین نصب خواهد شد تا مثل یک تاچپد پیشرفته، برای کنترل تجهیزات رفاهی و سرگرمی استفاده شود. فناوریهای مدرن، مثل سیستم دریافت فرمان صوتی و اشاره، برای گرنجور 2023 ارائه خواهد شد. صندلیهای برقی، نورپردازی ملایم داخل کابین، ماساژور و نمایشگر مخصوص سرنشینان عقب، امکانات جانبی این خودرو خواهند بود.
از نظر فنی، آزرا جدید تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. موتور 2/5 لیتر با قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتنمتر، مخصوص مدل پایه خواهد بود. گرانترین نمونه نیز، پیشرانهی 3/5 لیتر V6 با قدرت 290 اسب بخار و گشتاور 340 نیوتنمتر خواهد داشت. این خودروها، مجهز به گیربکس اتوماتیک 8 سرعته خواهند بود.
سال آینده، هیوندای آزرا پلاگین هیبرید نیز تولید خواهد شد. این مدل، پیشرانهی 1/6 لیتری توربوشارژ خواهد داشت که همراه موتور برقی، مجموع قدرت 265 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتنمتر ارائه میکند. این مدل، پس از شارژ باتریهای 13/8 کیلووات ساعتی، میانگین مصرف بنزین 1/5 تا 2 لیتر در صد کیلومتر دارد.
قیمت و آمار فنی هیوندای گرنجور 2023 هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا آستانه قیمت 35 تا 40 هزار دلار در نسخههای قبل را ادامه خواهد داد.