یادی از هیوندای جنسیس کوپه، خودرویی با رؤیای رقابت با عضلانیهای آمریکایی
در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم، هیوندای با وجود گسترش بازار خود، همچنان برندی بود که با خودروهای اقتصادی کسلکننده شناخته میشد و عرضهٔ کوپهٔ تیبرون (همان هیوندای کوپه) هم کمک چندانی به تغییر این تصویر نکرده بود. به همین دلیل، این برند کرهای که قصد ورود به بخشهای جدیدی از بازار را داشت، به ساخت یک کوپهٔ اسپرت دیفرانسیل عقب جذاب روی آورد. این خودرو که جنسیس کوپه نام گرفت، همزمان با جنسیس سدان روی یک پلتفرم توسعه پیدا کرد تا هیوندای را وارد بخش کوپههای اسپرت و سدانهای لوکس کند.
هیوندای برای جنسیس کوپه رؤیاها و اهداف بزرگی در سر داشت که یکی از آنها رقابت با ماسل کارهای آمریکایی بود تا جایی که در سال 2007، تصویری از یک جنسیس کوپهٔ نقرهای در کنار یک موستانگ منتشر شده و نشان میداد هیوندای برای توسعهٔ کوپهٔ خود ماسل کار فورد را معیار قرار داده است. سرانجام در نمایشگاه نیویورک 2008، جنسیس کوپه رسماً رونمایی شد و از فوریهٔ 2009 با مدل 2010 به نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده رسید. این خودرو اولین کوپهٔ دیفرانسیل عقب هیوندای بود و مدیرعامل هیوندای آمریکا آن را خودرویی توصیف کرد که در تجربهٔ رانندگی کوپههایی مثل اینفینیتی G37 را به چالش میکشد.
هیوندای در دههٔ 2000 اقدام به توسعهٔ سری پیشرانههای V8 جدیدی بنام Tau برای سدان جنسیس کرد و گمان میرفت این موتور برای جنسیس کوپه هم ارائه شود اما این خودرو فقط با دو موتور چهار و شش سیلندر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ پایه یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ سری تتا بود که از طریق سرمایهگذاری مشترک بین کرایسلر، هیوندای و میتسوبیشی توسعه پیدا کرده بود. این موتور که زیر کاپوت لنسر اوو X هم قرار میگرفت، در جنسیس کوپه 210 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. پیشرانهٔ دوم هم یک 3.8 لیتری V6 سری لامبدا با 310 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بود.
انتقال نیروی موتور چهار سیلندر توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت درحالیکه برای موتور V6 گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک ZF قابل انتخاب بود. جنسیس کوپه در سریعترین نسخه یعنی V6 اتوماتیک ظرف 6.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. هیوندای تبلیغات و بازاریابی گستردهای برای این خودرو انجام داد تا بتواند توجهات را به کوپهٔ جدید خود جلب کند و با رقبای بسیار باسابقهتر و مشهورتر سرشاخ شود. با این حال، جنسیس کوپه در آمار فروش حتی نتوانست به ماسل کارهای آمریکایی نزدیک شود.
این کوپهٔ کرهای بیشترین فروش خود در بازار ایالاتمتحده را در سال 2011 با 14,148 دستگاه تجربه کرد و پسازآن فروش به حدود 10 تا 11 هزار دستگاه در سال کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که موستانگ در سال 2011 بیش از 70 هزار دستگاه فروخت و این رقم پس از عرضهٔ نسل ششم در سال 2015 به 122 هزار دستگاه رسید. شورلت کامارو هم در سال 2011 و 2012 فروشی در حدود 90 هزار دستگاه را تجربه میکرد. با این حال، جنسیس کوپه لااقل از نیسان 370Z که از سال 2010 به بعد در آمریکا سالانه فروشی حدود 7 هزار دستگاهی داست موفقتر عمل کرد.
در سال 2011، هیوندای نسخهٔ فیسلیفت جنسیس کوپه را رونمایی کرد و در نمایشگاه دیترویت 2012 آن را برای اولین بار در آمریکای شمالی به نمایش درآورد. در این فیسلیفت، قسمت جلوی خودرو با چراغها، سپر و جلوپنجرهٔ جدیدی که مطابق با زبان طراحی جدید هیوندای شکل گرفته بود، کاملاً بازطراحی شد. در این فیسلیفت، هردو پیشرانه هم ارتقاء پیدا کردند. خروجی موتور 2 لیتری به لطف توربوشارژر بزرگتر به 275 اسب بخار قدرت و 373 نیوتن متر گشتاور رسید و پیشرانهٔ V6 هم با سیستم تزریق مستقیم سوخت حالا به 350 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. برای انتقال نیرو هم هرچند گیربکس شش سرعتهٔ دستی همچنان حفظ شده بود اما گیربکس اتوماتیک برای هردو موتور حالا با یک نمونهٔ جدید هشت سرعته جایگزین شد.
با این حال، نسخهٔ فیسلیفت جنسیس کوپه بازخوردهای چندان مثبتی دریافت نکرد. بهعنوانمثال، ادموندز انتخاب یک موستانگ یا کاماروی V6 با قیمت ارزانتر را بهتر میدانست و موتورترند در مقایسهای با موستانگ V6، گلف GTI، سوبارو BRZ و مزدا MX-5، جایگاه آخر را به جنسیس داد. همچنین در سال 2013، کارانددرایور طی رقابت سالانهٔ خود تحت عنوان لایتنینگ لپ، با یک جنسیس کوپه V6 در پیست ویرجینیا زمان 3 دقیقه و 13.9 ثانیه را ثبت کرد که 0.1 ثانیه کندتر از نسخهٔ 310 اسب بخاری پیش از فیسلیفت بود و در پس خودروهایی مثل موستانگ V6 و نیسان 370Z نیسمو قرار گرفت.
درنهایت، هیوندای در سال 2016 به تولید جنسیس کوپه بدون معرفی جانشین پایان داد. این اولین و احتمالاً آخرین تلاش کرهایها برای ساخت یک کوپهٔ دیفرانسیل عقب اسپرت بود که چندان درخشان عمل نکرد و احتمالاً به همین دلیل است که هیوندای برای برند مستقل جنسیس هیچ کوپهٔ اسپرتی را در نظر نگرفته است.