هیوندای اکسنت وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل 2024 در ایران
کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکنندهی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش میکند. قبل از ممنوعیت واردات سال 1396، انواع النترا و سوناتا و اکسنت در فهرست محصولات کرمان موتور وجود داشتند و حالا اکسنت 2024 برای ورود به کشورمان آماده میشود. ظاهرا مراحل قانونی برای واردات خودروی مذکور در حال انجام است و رونمایی رسمی به زودی انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود، تاکنون هزار دستگاه هیوندای النترا وارداتی کرمان موتورف از گمرک ترخیص شدهاند.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را در سال 1967 آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعههای آن در سراسر دنیا فروخته شوند.
اکسنت یکی از پرفروشترین خودروهای هیوندای در بازار جهانی محسوب میشود. دلیل این مورد، قیمت پایین و امکانات متناسب با هزینه چرداهتی برای اکسنت است. از نکات جالب این خودرو برای ایرانیها، باید به واردات نسل اول با نام اکسل (EXCEL) اشاره کرد که البته در اروپا و شرق آسیا هم مشهور شد. نسل دوم اکسنت هم در ایران حضور پررنگ داشت و برای مردم ما به نام هیوندای ورنا شناخته شد.
هیوندای اکسنت نسل ششم، اواخر سال 2023 رونمایی شد و البته هنوز در کشورهای خاورمیانه دیده نمیشود. چند نمونهی وارداتی کرمان موتور هم، نسل پنجم هستند. این خودرو از سال 2016 تا امروز در کشورهای چین، مکزیک، روسیه و هند مونتاژ میشود. به بیان دیگر، اکسنت وارداتی، مونتاژ کره جنوبی نیست و قطعا با نمونهی ساخت چین به ایران میرسد.
طراحی بیرونی و نمای بدنه هیوندای اکسنت 2024
مدل وارداتی اکسنت در مقایسه با خودروهای مدرن کلاس سدان کوچک مثل یاریس 2023، قدیمی و ناخوشایند به نظر میرسد. طبیعتا محصولات چینی همقیمت اکسنت در بازار ایران نیز، بزککرده هستند و ظاهر جذابتری برای مخاطب دارند.
چراغهای کشیده و جلوپنجره بزرگ، مهمترین المانهای نمای اصلی هستند. پلاک خودرو نیز روی جلوپنجره نصب میشود که البته عجیب است و زیبایی اکسنت را کاهش میدهد. همچنین لبهی کاپوت تا جلوچنجره ادامه ندارد و به همین دلیل، خط بدنه روی نمای اصلی، بدچشمی میکند. نمونهی وارداتی، سپر فلزی و مهشکنهای مدور (غیر LED) در طرفین دارد. این بخش با حجمدهی مناسب، هماهنگ با دیگر اجزا طراحی شده است و همراه خطوط شکسته، حس اسپرت خود را بهبود میدهد.
در نمای جانبی، حالت ساده اما چشمنواز اکسنت به خوبی دیده میشود. خطوط تیز و حجمدهی برای این بخش استفاده نشده اما شیب مناسب انتهای سقف تا لبهی صندوق و فرم قاب پنجرهها، جالب به نظر میرسند. غالب اکسنتهای موجود در بازار جهانی، چرخهای 17 اینچ با رینگ آلومینیوم و طرح اسپرتف همراه تایرهای 205 میلیمتر دارند اما نسخهی پایه، مجهز به چرخ 16 اینچ است. سانروف فقط برای مدلهای سفارشی اکسنت ارایه میشود و البته نمونهی دیده شده در ایران نیز، فاقد سانروف است.
طراحی نمای پشت، یکی از مهمترین نکات مثبت در هیوندای اکسنت است؛ هرچند که آنتن بزرگ روی سقف، آزاردهنده محسوب میشود. چراغهای کشیدهشده به سمت درهای ورودی، شباهت جالبی به نیسان ماکسیما دارند و برای اکسنت در کلاس سدان اقتصادی، فراتر از انتظار هستند. این خودرو با سپر نیمه پلاستیک یا تمام فلزی همراه حجمدهی جذاب در نسخههای مختلف بازار جهانی فروخته میشود.
هیوندای اکسنت وارداتی با طول 4440 و عرض 1729 و ارتفاع 1460 میلیمتر همراه فاصله محوری 2600 میلیمتری تولید شده است.
طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای اکسنت 2024
مانیتور کوچک، فرمان ساده و مدور، داشبورد پلاستیک سخت و صندلیهای پارچهای، همراه ترمز دستی اهرمی، اجزای اصلی در فضای داخلی هیوندای اکسنت هستند. کلیدهای متعدد روی داشبورد و اهرم تعویض دنده برای این خودرو، کاملا حس یک خودروی اقتصادی را تداعی میکند. حتی داخل تودریها نیز، مواد نرم و مبله استفاده نشده است.
مدلهای مختلف اکسنت، سیستم صوتی 4 بلندگو و نمایشگر لمسی 8 اینچ دارند. پشت فرمان، پنل ساده عقربهای دیده میشود و یک صفحه کوچک TFT نصب شده که مشابه آنچه در خودروهای قدیمی مثل سوزوکی گرند ویتارا و امویام X33 است. بعضی نسخههای اکسنت در بازار جهانی، داشبورد 2 رنگ با ترکیب خاکستری تیره و کرم روشن دارند؛ اما ظاهرا نسخههای وارداتی، ساده و تکرنگ خواهند بود.
صندلیهای اکسنت وارداتی، ساده و راحت هستند. چهار سرنشین بلند قد در این خودرو، فضای قابل قبول دارند و صندوق 465 لیتری هم برای یک سدان کوچک، راضی کننده است. صندلیهای ردیف عقب اکسنت، قابلیت جمعشدن دارند تا هنگام نیاز به حمل بار بزرگ، راهگشا شوند.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای اکسنت 2024
در بازار جهانی، 7 محرک بنزینی و دیزلی برای اکسنت ارایه میشود. گیربکس دستی 6 سرعته، اتوماتیک دندهای و CVT نیز، دیگر تجهیزات خودرو هستند.
ظاهرا برای ایران، موتور 4 سیلندر 1600 سیسی تنفس طبیعی انتخاب شده است تا 121 اسب بخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. این مدل با جعبهی دندهی خودکار CVT، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 ثانیه دارد و میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد. اکسنت با وزن 1150 کیلوگرم، نهایت سرعت 190 کیلومتر برساعت و ساختار دیفرانسیل جلو به کشورمان وارد خواهد شد. بعضی خبرگزاریها، اکسنت وارداتی را مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معرفی کردهاند که باتوجه به سوابق تولیدی این خودرو، اشتباه به نظر میرسد.
دیگر مدلهای موجود از هیوندای اکسنت که ممکن است وارد ایران شوند، 1/6 لیتر GDi با 138 اسب بخار و سه سیلندر یک لیتر توربو با قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 172 نیوتنمتر هستند. با این شرایط، اکسنت توربو نسبت به مدل پایه 1/6 لیتری، شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتر دارد؛ اما گرانتر است.
قیمت هیوندای اکسنت 2024 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
در بازار امریکا، هیوندای اکسنت با مشابهت فنی نسخهی وارداتی به کشورمان همراه ادوات کروم بدنه، به قیمت 17 هزار دلار فروخته میشود. نسخهی فول البته 4 هزار دلار گرانتر است. اگر فرض کنیم نسخهی مورد نظر کرمان موتور برای بازار ایران، 15 تا 16 هزار دلار باشد، حداقل 1/5 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. باتوجه به واردات بسیار محدود و کمتعداد خودروهای خارجی طی ماههای اخیر، بعید نیست هیوندای اکسنت وارداتی حدود 2 میلیارد تومان در بازار آزاد، قیمت بگیرد.
هماکنون قیمت چری آریزو 6 صفر کیلومتر که ابعاد بزرگتر از هیوندای اکسنت دارد، 1/35 میلیارد تومان است. با بودجهی 1/5 تا 2 میلیارد تومان، هیوندای سوناتا 2011 تا 2014 همراه کیلومتر کارکرد 150 تا 200هزار کیلومتر نیز وجود دارد. تویوتا کمری 2008 با حدود کارکرد 300 هزار کیلومتر نیز، به قیمت 1/5 میلیارد تومان فروخته میشود.