هواپیمای عمودپرواز هیوندای آماده به‌کارگیری در سال 2028 می‌شود

پنج‌شنبه 21 دی 1402 - 04:19
مطالعه 4 دقیقه
hyundai-ces-2024-supernal-evtol-product-concept-01_Single Image Desktop
هیوندای اعلام کرد هواپیمای عمودپرواز و چهار نفره اش در سال 2028 آماده به‌کارگیری خواهد بود.
تبلیغات

آخرین باری که هیوندای یک هواپیمای عمودپرواز برقی eVTOL را در نمایشگاه CES به نمایش درآورد به سال 2020 بازمی‌گردد. این خودروساز کره‌ای به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و این وسیله نقلیه جدید را برای شبکه تاکسی هوایی آتی اوبر در نظر گرفته است. البته باید گفت شبکه تاکسی هوایی اوبر به یک استارت آپ دیگر فروخته شد و صنعت تاکسی‌های هوایی با چالش‌هایی در زمینه تجاری‌سازی و به‌کارگیری روبرو است. در همین اثنا هیوندای از کانسپت تولیدی جدیدی رونمایی کرده که ظاهراً تا سال 2028 آماده تولید خواهد بود.

بخش هواپیماهای عمودپرواز هیوندای که با نام سوپرنال شناخته می‌شود اظهار می‌دارد کانسپت S-A2 می‌تواند با سرعت 193 کیلومتر در ساعت پرواز کند و به ارتفاع 457 متری از سطح زمین برسد. باتری‌های بکار رفته در این هواپیمای عمودپرواز شعاع حرکتی 40 تا 65 کیلومتر را فراهم خواهند کرد. با توجه به شعاع حرکتی این نوع وسیله نقلیه باید گفت هواپیماهای عمودپرواز معمولاً برای افراد ثروتمند توسعه می‌یابند و مخصوص مسافت‌های کوتاه هستند. سوپرنال خاطرنشان می‌سازد محصول جدیدش صدای بسیار کمی خواهد داشت و از این نظر می‌توان آن را با ماشین ظرف‌شویی مقایسه کرد. در واقع صدای آن در زمان تیک آف و فرود به 65 و 45 دسی‌بل می‌رسد. در مقابل باید اظهار داشت صدای متوسط یک بالگرد بین 96 تا 107 دسی‌بل است. مزیت دیگر این نوع وسیله نقلیه حذف آلایندگی و کاهش صداست که جزو مهم‌ترین چالش‌های بالگردهای امروزی محسوب می‌شوند.

با وجود هشت روتور و کابینی تخم‌مرغ مانند، کانسپت سوپرنال مشابه دیگر پروتوتایپ های تاکسی پرنده از جمله ویسک آیرو و آرچر به نظر می‌رسد. سوپرنال جزو چندین برندی است که به دنبال جایگزینی بالگردهای پر سروصدا و آلاینده با هواپیماهای عمودپرواز برقی و چند روتوره هستند. این نوع هواپیماها برای سفرهای کوتاه نزدیک فرودگاه‌ها و شهرها طراحی شده‌اند. نکته جالب اینکه در اوایل از این هواپیماها به خاطر توانایی تیک آف و فرود عمودی به عنوان خودروهای پرنده نام برده می‌شد اما این نام‌گذاری اشتباه است؛ اخیراً با تست‌های صورت گرفته و همچنین تصویب قوانین الزامی، این وسایل نقلیه با نام‌های جدید eVTOL، حمل‌ونقل هوایی شهری و تاکسی‌های هوایی شناخته می‌شوند.

در این بخش بازار شرکت‌های متنوعی حضور دارند هرچند برخی از آن‌ها قبلاً کنار کشیده‌اند که شاخص‌ترین آن‌ها شرکت کیتی هاوک متعلق به لری پیج مؤسس گوگل است. در این صنعت انواع شکایات، پرداخت غرامت و حوادث وجود دارد به گونه‌ای که قبلاً چندین مورد آتش‌سوزی هواپیماهای عمودپرواز و حتی یک تصادف گزارش شده است؛ اما ارتباط سوپرنال با هیوندای می‌تواند این شرکت را در زمینه تولید محصول خود جلو بیندازد چراکه کره‌ای‌ها توانایی‌های زیادی در تولید انبوه دارند. البته از نظر مجوزهای دولتی هیچ مزیتی وجود ندارد، فرایندی که طولانی و سخت خواهد بود.

بر اساس قوانین موجود، شرکت‌های هوایی باید سه نوع تأییدیه را قبل از عرضه سرویس تجاری در آمریکا دریافت کنند. اولین تأییدیه به قوانین و استانداردهای ایمنی مربوط می‌شود و قدم بعدی نیز کسب مجوزهای لازم برای شروع ساخت هواپیماست. نهایتاً باید تأییدیه‌های مربوط به سرویس تاکسی هوایی تجاری از مقامات آمریکایی دریافت شود. سوپرنال می‌گوید تمرکز زیادی روی باتری‌ها و به ویژه توانایی استفاده از سلول‌های سبک‌تر دارد. یکی از چالش‌های اصلی پرواز محصولات برقی نسبت قدرت به وزن است و باتری‌های سنگین یک مشکل مهم هستند. به همین خاطر است که شرکت یاد شده و دیگر رقبا روی پروازهای کوتاه و منطقه‌ای تمرکز دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.