چرخش خرچنگ e-Corner هیوندای، در خودروهای کیا ارایه می‌شود

یک‌شنبه 24 دی 1402 - 03:22
مطالعه 4 دقیقه
hyundai-mobis-mobion-concept.
یکی از ویژگی‌های جالب معرفی شده توسط هیوندای، ویژگی سواری موسوم به خرچنگ یا e-Corner است که احتمالاً اولین بار کیا از آن استفاده خواهد کرد.

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه CES 2024 در لاس‌وگاس، هیوندای با خودرویی برقی به نام موبیون راهی میدان شده تا به این ترتیب ویژگی سواری خرچنگ خود را به نمایش بگذارد. بر این اساس تمامی چرخ‌های خودرو می‌توانند تا 90 درجه چرخیده و به‌صورت مستقل عمل کنند که این امر باعث آسانی پارک خودرو خواهد شد و دیگر دوران پارک سنتی خودروها به پایان خواهد رسید.

نکته مهم اینکه ویژگی موردبحث فقط برای نمایش و جلب‌توجه نیست و هیوندای می‌گوید تقریباً آن را آماده نصب در محصولاتش کرده است. بازوی تأمین‌کننده هیوندای که با نام موبیس شناخته می‌شود و کانسپت موبیون را تولید کرده است به دنبال تکمیل این سیستم تا سال 2025 خواهد بود. کیا که دیگر برند تحت هدایت گروه هیوندای موتور محسوب می‌شود به استفاده از تکنولوژی موردبحث در خودروهای خودران اشتیاق دارد و بنابراین شاید در آینده نزدیک شاهد نصب آن در محصولات این شرکت کره‌ای باشیم. کریم حبیب مدیر طراحی کیا در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است:

من فکر می‌کنم باید این ویژگی خرچنگ را وارد خط تولید کنیم

تکنولوژی موردبحث که e-Corner نام دارد با اتمام مراحل توسعه خود در دسترس کمپانی‌های دیگر قرار خواهد گرفت. در حال حاضر تیم مهندسی پیشرفته هیوندای موبیس اولویت اصلی خود را کاهش هزینه‌های تولید این ویژگی قرار داده چراکه استفاده از دو موتور برای هر چرخ باعث افزایش هزینه‌ها شده است. همچنین کره‌ای‌ها به دنبال اطمینان از قابلیت دوام حالت سواری خرچنگ هستند. با در نظر گرفتن تمامی موارد، مدیر هیوندای انتظار دارد e-Corner تا سال 2030 راهی خط تولید شود و شاید کیا جزو اولین استفاده‌کنندگان از آن باشد. هیوندای در خلال معرفی این ویژگی به برخی از مهم‌ترین مزیت‌هایش اشاره داشته است. توانایی پارک راحت خودرو در پارکینگ‌های شلوغ مهم‌ترین مزیت e-Corner است. همچنین مانور دادن در کنار خودروهای پارک شده ساده‌تر خواهد شد زیرا چرخ‌ها می‌توانند تا 90 درجه بچرخند. البته طبق گفته مدیر هیوندای، قوی‌ترین کاربرد این تکنولوژی در خودروهای تجاری همچون ون‌های تحویل مرسوله خواهد بود.

کیا نیز در نمایشگاه CES کانسپتی مناسب برای این تکنولوژی را معرفی کرده و گفته که به دنبال عرضه ون‌های قابل شخصی‌سازی جدیدی است. این شرکت کره‌ای می‌گوید ون جمع‌وجور PV1 از تکنولوژی خودران سود برده و برای مانور بهتر در شهرهای شلوغ از فرمان پذیری تمامی چرخ‌ها استفاده می‌کند. اگرچه تولید این خودرو نهایی نشده اما بنا به گفته کریم حبیب، e-Corner ویژگی بسیار خوبی برای PV1 خواهد بود. البته بنا به گفته حبیب، این تکنولوژی برای خودروهای سواری خیلی خوب نخواهد بود زیرا دیواره داخلی بزرگ باعث کاهش فضای کابین می‌شود.

پیشرفت خودروهای برقی باعث شده استفاده از e-Corner میسر شود. فقط تصور کنید این تکنولوژی در خودروهای بنزینی با پیشرانه‌های بزرگ و پیچیده نصب شود. قطعاً چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم چرخش مستقل هر چرخ با موتور برقی خودش است که باعث می‌شود خودرو بتواند دور 180 درجه بزند، چیزی که کره‌ای با نام زیرو ترن از آن نام می‌برند. برخی خودروهای برقی قبلاً از موتورهای برقی و فرمان پذیری چهار چرخ برای مانورهای بهتر استفاده کرده‌اند؛ مثلاً جی ام سی هامر برقی می‌تواند به لطف فرمان پذیری چرخ‌های عقب چنین حرکاتی را انجام دهد. مرسدس بنز G کلاس برقی هم از ویژگی موسوم به چرخش تانک سود می‌برد. البته علیرغم مزیت‌های زیادی که e-Corner دارد، شاید در نهایت شاهد همه‌گیری آن نباشیم زیرا کنترل همه‌چیز خیلی گیج کننده خواهد بود. بنا به گفته مدیر هیوندای، ویژگی سواری خرچنگ و زیرو ترن مناسب خودروهای خودران است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.