درگ هیوندای آیونیک 5 N، با شاسی‌بلندهای پورشه، جگوار، مازراتی و لامبورگینی

شنبه 5 خرداد 1403 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
photo_2024-05-23_18-35-15
در درگی جالب، هیوندای آیونیک 5 N به مصاف پورشه ماکان GTS، مازراتی گریکاله تروفئو، جگوار F-Pace SVR و لامبورگینی اوروس پرفورمانته رفته است.

هیوندای مدتی است که به رسانه‌های خودرویی پول می‌دهد تا آیونیک 5 N را در برابر خودروهای مختلفی در مسابقهٔ درگ قرار دهند. این کراس‌اوور الکتریکی تاکنون با هر خودرویی که فکرش را بکنید، از سوپراسپرت‌های بسیار سریع مثل لامبورگینی کانتاش و فراری SF90 گرفته تا پورشه و تسلا روبرو شده است. حال در جدیدترین ویدئو، هاگرتی کراس‌اوور هیوندای را در برای چهار سوپرشاسی‌بلند از مشهورترین برندهای جهان یعنی پورشه، مازراتی، جگوار و لامبورگینی قرار داده است.

در این ویدئو که مثل همیشه با جلوه‌های ویژهٔ جذاب هاگرتی همراه است، قوی‌ترین نسخهٔ شاسی‌بلندهای مذکور یعنی ماکان GTS، گریکاله تروفئو، F-Pace SVR و اوروس پرفورمانته به مصاف آیونیک 5 N رفته‌اند. بررسی را با مازراتی آغاز می‌کنیم. این خودرو از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی نتونو استفاده می‌کند که در اینجا 530 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تحویل می‌دهد.

هرچند این اعداد چشمگیر هستند اما جگوار با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ، از این هم قوی‌تر است. این خودرو 550 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد که با توجه به وزن 2182 کیلوگرمی، برای رقابت با دیگر شاسی‌بلندهای این جمع به هر ذره از این نیرو نیاز خواهد داشت زیرا مازراتی با 2077 کیلوگرم و پورشه با 1964 کیلوگرم وزن، بسیار سبک‌تر هستند. البته ماکان GTS ضعیف‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود. پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی این کراس‌اوور آلمانی تنها 440 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. البته میدانیم که اسب‌های بخار پورشه از دیگر خودروها قوی‌تر هستند! همچنین باید گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ بسیار سریع PDK را هم در نظر داشته باشیم.

در آخر هم به هیوندای آیونیک 5 N می‌رسیم که به دو موتور الکتریکی با مجموعاً 650 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته این قدرت فقط به مدت حدود 10 ثانیه ارائه می‌شود و پس‌ازآن به 610 اسب بخار کاهش میابد. آیونیک همچنین به خاطر باطری‌ها، 2213 کیلوگرم وزن دارد که از تمام خودروهای اینجا بیشتر است. بااین‌حال، کراس‌اوور هیوندای به‌راحتی هر سه شاسی‌بلند بنزینی را مغلوب می‌کند و پس از 11.1 ثانیه به خط پایان می‌رسد. نایب‌قهرمان این رقابت جگوار است که بیش از یک ثانیه با هیوندای فاصله دارد. مازراتی هم تقریباً هم‌زمان با رقیب بریتانیایی از خط پایان رد می‌شود اما ماکان یک‌دهم ثانیه با هردوی آن‌ها فاصله دارد.

پس‌ازاین، آیونیک 5 N حالا به مصاف لامبورگینی اوروس پرفورمانته می‌شود. در سینهٔ این ماشین یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که 666 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، اوروس نه‌تنها از آیونیک قوی‌تر است بلکه از لحاظ وزن هم با 2263 کیلوگرم، بسیار به آن نزدیک خواهد بود. با آغاز درگ، اوروس ابتدا جلو می‌افتد اما پس از چند ثانیه گشتاور فوری موتورهای الکتریکی خود را نشان می‌دهد و کراس‌اوور هیوندای نیم ثانیه زودتر از شاسی‌بلند ایتالیایی به خط پایان می‌رسد.

همچنین بخوانید: درگ هیوندای آیونیک 5 N با لامبورگینی، فراری، پورشه و مرسدس برابوس!

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آیونیک 5 N

گریکاله تروفئو

F-Pace SVR

ماکان GTS

اوروس پرفورمانته

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

3 لیتری V6 توئین توربو

5 لیتری V8 سوپرشارژ

2.9 لیتری V6 توئین توربو

4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

650 اسب بخار

530 اسب بخار

550 اسب بخار

440 اسب بخار

666 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

620 نیوتن متر

700 نیوتن متر

550 نیوتن متر

850 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

وزن

2213 کیلوگرم

2077 کیلوگرم

2182 کیلوگرم

1964 کیلوگرم

2263 کیلوگرم

قیمت

67,475 دلار

109,495 دلار

93,175 دلار

88,450 دلار

273,800 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.