هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی؛ بررسی مشخصات، امکانات و قیمت

چهارشنبه 30 آبان 1403 - 16:00
مطالعه 17 دقیقه
hyundai_sonata_2024 (14)
نسخه‌ی جدید هیوندای سوناتا 2024 برای ورود به ایران آماده می‌شود. این محصول به عنوان رقیب کره‌ای تویوتا کمری برای بازار کشورمان شهرت دارد.با بررسی...
تبلیغات

نسخه‌ی جدید هیوندای سوناتا 2024 برای ورود به ایران آماده می‌شود. این محصول به عنوان رقیب کره‌ای تویوتا کمری برای بازار کشورمان شهرت دارد.با بررسی مشخصات، امکانات و قیمت این خودروی جذاب تازه وارد با ما همراه باشید.

ورود هیوندای سوناتا به ایران از سال 2017 متوقف شد. اواسط دهه‌ی 80 خورشیدی، مدل‌های 2006  بازار کشورمان را تحت تاثیر قرار دادند و حالا نسخه‌ی 2024 از نسل جدید همراه پیشرانه‌های تنفس طبیعی و هیبرید برای عرضه آماده می‌شوند. طی مدتی حدود 11 سال، سوناتا و اپتیما پرفروش‌ترین سدان‌های خارجی در ایران بودند.

بیشتر بخوانید:

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهم‌ترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالی‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب می‌شود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

نسل اول هیوندای سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دهه‌ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته می‌شد. با شروع جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانه‌های هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.

نسل هشتم هیوندای سوناتا از سال 2020 وارد بازار جهانی شده و تغییر چهره اساسی را حدود یک سال پیش تجربه کرده است. این امر احتمالا به دلیل انتقادات گسترده نسبت به مدل اولیه شکل گرفت تا نهایتا مدل 2024 چراغ‌های بسیار باریک و سراسری داشته باشد. این خودرو علاوه‌بر کره جنوبی، در کشورهای امریکا، تایلند؛ قزافستان، ویتنام، پاکستان و چین مونتاژ می‌شوند. از شرایط موجود می‌توان نتیجه گرفت سوناتای وارداتی، از چین به بازار ایران برسد.

کپی لینک

مشخصات هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی

ویژگی

مشخصات

ابعاد خودرو

طول: ۴۹۱۰ میلی‌متر، عرض: ۱۸۶۰ میلی‌متر، ارتفاع سقف: ۱۴۴۵ میلی‌متر، فاصله محوری: ۲۸۴۰ میلی‌متر

موتور ۲.۵ لیتر تنفس طبیعی

قدرت: ۱۹۰ اسب بخار، گشتاور: ۲۴۵ نیوتن‌متر، شتاب صفر تا صد: ۸.۵ ثانیه، مصرف سوخت: ۹-۱۰ لیتر در صد کیلومتر

موتور هیبریدی

۲ لیتر + موتور برقی، قدرت: ۱۹۲ اسب بخار، گشتاور: ۲۰۵ نیوتن‌متر، مصرف سوخت: ۵ لیتر در صد کیلومتر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک (تنفس طبیعی)، ۶ سرعته اتوماتیک (هیبرید)

سیستم انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل در مدل‌های خاص

صندوق عقب

۴۸۰ لیتر

امکانات رفاهی

نمایشگرهای ۱۲ اینچ، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، اپل کارپلی و اندروید اتو، صندلی‌های برقی با گرم‌کن

ایمنی

۹ کیسه هوا، هشدار تصادف از جلو، هشدار خواب‌آلودگی راننده، دستیار بین خطوط، ترمز اضطراری

قیمت جهانی

مدل پایه: ۲۲ هزار دلار، هیبرید: ۲۷-۲۹ هزار دلار

قیمت پیش‌بینی‌شده در ایران

۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان

کپی لینک

طراحی ظاهری و بدنه هیوندای سوناتا 2024

مدل 2024 هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی به لطف چراغ‌های جدید و جلوپنجره‌ی مدرن، کاملا متحول شده است. محصول 2024 اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل ارائه می‌شود.

در نمای رو‌به‌رو، لبه‌ی چراغ‌های اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراه‌با حالت یک‌پارچه، هماهنگی و انسجام چشم‌نواز در ادوات هیوندای سوناتا را نشان دهد. کاسه چراغ داخل سپر، ۲ هالوژن دارد که نور بالا و پایین را تأمین می‌کنند. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجره‌ی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک شش‌ضلعی تشکیل می‌دهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقام‌جو نشان دادن شخصیت خودرو بازی می‌کند.

حجم‌دهی سپر، دیگر تفاوت مدل جدید هیوندای سوناتا با نسخه‌ی قبل است. جایگاه مه‌شکن‌ها در طرفین حذف شده  و طرح زاویه‌دار سپر، حالتی خشن و آرواره‌مانند تداعی می‌کنند که تشنه‌ی سرعت به نظر می‌رسد. در این بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مه‌شکن‌های دایره‌ای در سدان‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شود. به‌زحمت می‌توان قطعات پلاستیکی در نمای روبروی سوناتا 2024 را دید و تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است.

از نمای جانبی، کمی از ویژگی‌های لوکس هیوندای سوناتا کاسته و به جلوه‌ی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان می‌دهد و حالتی شبیه به خودروهای فست بک (نظیر محصولات اسپرت آئودی) فراهم می‌کند. البته نباید فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شیشه‌ی پشت، بالا نمی‌رود و مثل یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طرح رینگ‌های سوناتا در مدل‌های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای 17 و 18 19 اینچ خواهد داشت. تمام نسخه‌ها، دارای فریم کروم در پنجره‌ها  هستند وهمراه آینه بغل مجهز به چراغ راهنما ارایه می‌شوند. از نکات مهم در طراحی نمای جانبی، می‌توان به خطوط حجم‌دهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نیستند و صرفا با ۲ خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و بین چرخ‌ها دیده می‌شوند.

پشت خودرو نسبتا اصلا ساده نیست و البته شباهت زیادی به النترا 2024 دارد. نسخه‌ی پایه، دارای اگزوز دوگانه نیست ؛ اما مدل N لاین و نمونه‌های سفارشی دارای  خروجی‌های دوقلو برای اگزوز هستند. مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی نمای پشت، حجم‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه‌با لبه‌ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده می‌شوند. چراغ‌های قرمز هشداردهنده هم جایگاه خلاقانه و بسیار خوبی در طرفین سپر دارند.

در مجموع نمی‌توان ایراد خاصی به نمای ظاهری هیوندای سوناتا 2024 گرفت. این خودرو، فراتر از یک فیس‌لیفت به نظر می‌رسد و در خیابان، به‌عنوان محصولی مدرن و تازه‌ساز، کاملا جلب توجه می‌کند. ابعاد این سدان کره‌ای با طول 4,910   عرض ۱۸۶0 میلی‌متر و ارتفاع سقف  1445 میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲۸40 میلی‌متر، کاملا بزرگ‌تر از سوناتا 2017 موجودر در ایران است؛ اما ارتفاع سقف کمتری دارد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین هیوندای سوناتا وارداتی

همزمان با فیس لیفت جدید، طرح داشبورد و ادوات داخل کابین سوناتا نیز متحول شده است. حالا نمایشگرهای پیوسته در بالا دیده می‌شوند و الگوبرداری از محصولات بی‌ام‌و وجود دارد.

حالت کاملا مدرو فرمان با پایه‌های باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمی‌شود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما 2024 یا حتی سدان‌های چینی، عجیب به نظر می‌رسد. دو نمایشگر بزرگ 12 اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا می‌کنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند.  سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیه‌ی میانی، چرمی است.

طراحی تودری‌ها برای سوناتا 2024 نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود و همراه جزئیات فلزی، حس یک خودروی مدرن را تا حدودی القا می‌کند. صندلی‌ها تمام چرم هستند و برای 4 سرنشین بلند قد، راحتی بسیار خوب فراهم می‌کنند؛ اما صندوق عقب 480 لیتری در سوناتا جدید، با توجه به ابعاد خودرو کاملا معمولی است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای سوناتا 2024 وارداتی

براساس اطلاعات موجود، دو مدل با سیستم هیبرید و موتور تنفس طبیعی وارد ایران خواهد شد. این خودرها، ارزان‌ترین نمونه‌ها محسوب نمی‌شوند و مدل 1/6 لیتر با 160 اسب بخار، نسخه‌ی پایه برای سوناتا 2024 است.

پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2/5 لیتر تنفس طبیعی، 190 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور برای سوناتا فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8/5  ثانیه، وزن خالص 1500 کیلوگرم و میانیگین مصرف سوخت 9 تا 10 لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فنی این مدل هستند. سوناتا تنفس طبیعی، همراه گیربکس اتوماتیک 8 سرعته ارایه می‌شود و در بعضی کشورها با سیستم دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش است.

سوناتا هیبرید از موتور 2 لیتر با کمک محرک برقی استفاده می‌کند 192 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد. این ترکیب، همراه سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته، تنها 5  لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و شتاب‌گیری مشابه سوناتا 2/5 لیتر دارد.

امکانات نسخه‌ی وارداتی هنوز مشخص نیست اما سوناتا در غالب کشورهای دنیا، امکانات ذیل را فراهم می‌کند:

  • پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
  •  کروز کنترل هوشمند
  •  سقف پانوراما
  •  چراغ‌های LED با نوربالا اتوماتیک
  • شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان
  •  صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن
  • تهویه مطبوع اتوماتیک دوکانال،
  • هشدار نقاط کور و خروج از خط
  •  دستیار هدایت بین خط
  •  هشدار خواب‌آلودگی راننده
  •  حسگر تصادف از جلو با ترمز اضطراری
  •  9  کیسه هوا
کپی لینک

قیمت هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ در بازار جهانی و پیش‌بینی برای ایران

مدل 2/5 لیتر دنده اتوماتیک با امکانات پایه در بازار امارات به قیمت 22 هزار دلار فروخته می‌شود و نسخه‌ی هایبرید 5 تا 7 هزار دلار گران‌تر است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار نزدیک به 70 هزار تومان، بازه‌ی قیمتی 3 تا 3/5 میلیارد تومان برای خریدار دسته اول هیوندای سوناتا 2024 وارداتی پیش‌بینی می‌شود. در بازار ایران، هم‌اکنون نمونه‌های کم‌کار از هیوندای سوناتا 2016 و 2017 حدود 3/5 تا 4 میلیارد تومان قیمت دارند.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.