هیوندای راه درست را می‌رود: دکمه‌های فیزیکی امن‌تر از نمایشگرهای لمسی‌اند

سه‌شنبه 19 فروردین 1404 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
2025-hyundai-ioniq-9-interior
در دنیایی که خودروها به‌سمت تبدیل شدن به گوشی‌های هوشمندِ چرخ‌دار پیش می‌روند، هیوندای تصمیم گرفته فرمان را بچرخاند؛ نه در خیابان، بلکه در طراحی...

در دنیایی که خودروها به‌سمت تبدیل شدن به گوشی‌های هوشمندِ چرخ‌دار پیش می‌روند، هیوندای تصمیم گرفته فرمان را بچرخاند؛ نه در خیابان، بلکه در طراحی کابین. این خودروساز کره‌ای می‌گوید دکمه‌های فیزیکی هنوز هم بهترین راه برای حفظ تمرکز راننده هستند — و ما کاملاً با این تصمیم موافقیم.

در نگاه اول شاید کمی عجیب به‌نظر برسد؛ به راننده‌ها توصیه می‌شود هنگام رانندگی به تلفن همراه نگاه نکنند — منطقی هم هست — اما هم‌زمان، خودروسازان نمایشگرهایی به اندازه‌ی آی‌پد وسط داشبورد خودرو قرار می‌دهند! این تناقض، امروز بیش از همیشه احساس می‌شود.

اما هیوندای برخلاف روند عمومی صنعت خودرو، به اهمیت کنترل‌های فیزیکی پی برده است. آن‌ها تأیید کرده‌اند که تکیه‌ی بیش از حد به نمایشگرها، می‌تواند باعث "استرس، عصبانیت و سردرگمی" در برخی رانندگان شود.

کنترل لمسی یا فیزیکی؟ چرا هیوندای مسیر متفاوتی را انتخاب کرده

سایمون لوزبی، معاون ارشد طراحی هیوندای، در گفتگو با Autocar اعلام کرده که طراحی داخلی نسل‌های آینده خودروهای این برند، بر اساس یک اصل کلیدی شکل می‌گیرد: چشم راننده باید روی جاده باشد، نه روی نمایشگر. او می‌گوید هدف این است که راننده با حافظه‌ی عضلانی بتواند تنظیمات را انجام دهد، بدون اینکه نگاهش را از مسیر بردارد.

او همچنین می‌افزاید:

واقعاً نمی‌خواهیم مردم به نمایشگر نگاه کنند، بلکه می‌خواهیم نگاهشان در سطح دید باقی بماند.

پشت پرده‌ی نمایشگرهای بزرگ؛ صرفه‌جویی به قیمت ایمنی؟

طراح ارشد هیوندای، لوک دانکرولکه، به‌طور غیرمستقیم اعتراف کرده که استفاده‌ی زیاد از نمایشگرها، بیشتر به دلایل اقتصادی است. او گفته:

نمایشگرهای بزرگ ابزار ایده‌آلی هستند چون در تولید ابزار قالب‌سازی صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

با این حال، او باور دارد که مردم هنوز هم تعامل آنالوگ (یعنی دکمه‌های فیزیکی) را دوست دارند.

آیا هیوندای واقعاً دکمه‌ها را بازمی‌گرداند؟

با وجود این صحبت‌ها، معرفی پلتفرم نرم‌افزاری جدید هیوندای به نام Pleos در ماه گذشته، کمی ماجرا را پیچیده‌تر کرده. در تصاویر تبلیغاتی این پلتفرم، یک نمایشگر عظیم در مرکز داشبورد دیده می‌شود — چیزی شبیه تسلا — اما زیر آن، ردیفی از دکمه‌های خالی وجود دارد که احتمالاً در آینده فعال خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود نخستین خودروهایی که از این سیستم عامل مبتنی بر Android Automotive استفاده می‌کنند، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند. هیوندای انتظار دارد این پلتفرم تا سال ۲۰۳۰ در بیش از ۲۰ میلیون خودرو به‌کار گرفته شود.

جمع‌بندی: نه فقط نمایشگر، نه فقط دکمه — تعادل، کلید موفقیت است

وجود نمایشگر بزرگ لزوماً به معنی حذف کامل دکمه‌ها نیست. اگر هیوندای بتواند تعادلی هوشمندانه بین کنترل‌های لمسی و فیزیکی ایجاد کند، هم رضایت مشتریان را جلب می‌کند و هم ایمنی بیشتری به راننده‌ها ارائه می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.