آینده طراحی هیوندای: نمایشگر کمتر، دکمه‌های بیشتر.

چهارشنبه 26 شهریور 1404 - 09:00
مطالعه 5 دقیقه
هیوندای کانسپت تری
هیوندای با رونمایی از کانسپت جدید خود، رسماً اعلام کرد که از سلطه‌ی نمایشگرهای لمسی خسته شده و به دنبال بازگرداندن کلیدهای فیزیکی پرکاربرد است.
تبلیغات

هیوندای با رونمایی از کانسپت «سه» (Concept Three) در نمایشگاه خودروی مونیخ IAA 2025، از یک تغییر مسیر مهم در طراحی داخلی خودروهای آینده‌ی خود خبر داد: کاهش وابستگی به نمایشگرهای لمسی و بازگشت به کلیدهای فیزیکی برای عملکردهای پرکاربرد. این خودروساز کره‌ای اعلام کرده است که این تصمیم در پاسخ به نارضایتی و سردرگمی روزافزون مشتریان از کار با منوهای تو در تو و پیچیده‌ی دیجیتال گرفته شده است.

این خودروی برقی مفهومی و جذاب، پیش‌نمایشی از نسل بعدی هاچ‌بک کامپکت آیونیک به شمار می‌رود و نشان‌دهنده‌ی یک فلسفه‌ی طراحی جدید است. سایمون لوزبی، مدیر مرکز طراحی هیوندای، در این باره گفت:

بسیاری از مشتریان از اینکه برای انجام یک کار ساده مجبور به جستجو در چندین لایه از منوها هستند، کلافه شده‌اند. پس ما چگونه می‌توانیم این فرآیند را ساده‌تر کنیم؟ حتی در خودروی شخصی من، برای دسترسی به گزینه‌ای مثل گرم‌کن صندلی باید از چند منو عبور کنید. آیا این مسیر درستی بود که ما رفتیم؟

آقای لوزبی در ادامه توضیحات خود به تفکیک نیازهای راننده پرداخت و این رویکرد جدید را این‌گونه تشریح کرد:

مردم حاضرند برای کار با امکانات پیشرفته و فناورانه، زمانی را صرف گشتن در منوها کنند، اما برای تعاملات فوری – مثل تنظیم دما، تهویه، حجم صدا، گرم‌کن صندلی یا رد کردن آهنگ – مجموعه‌ای از عملکردها وجود دارند که آنقدر پرتکرار هستند که این سوال پیش می‌آید: اصلاً چرا برای این‌ها به نمایشگر نیاز داریم؟
کلاستر هیوندای کانسپت تری
عایق بندی هیوندای کانسپت تری
کابین هیوندای کانسپت تری
دوربین هیوندای کانسپت تری
صندلی هیوندای کانسپت تری
دیفیوزر هیوندای کانسپت تری

طراحی داخلی کانسپت سه، نمایی از همین تفکر است. هدف هیوندای حذف کامل نمایشگرها نیست، بلکه استفاده‌ی هوشمندانه از آن‌ها در جای مناسب و حفظ دکمه‌ها و کلیدهای چرخان کلاسیک برای عملکردهای حیاتی و روزمره است. انتظار می‌رود که این تغییر نگرش در خودروهای تولیدی هیوندای طی ۱۸ ماه آینده به وضوح دیده شود و وابستگی آن‌ها به کنترلرهای لمسی کاهش یابد.

این خبر بدون شک برای بسیاری از رانندگانی که از ضربه زدن‌های مداوم به صفحات لمسی شبیه به آیپد در حین حرکت خسته شده‌اند، مایه‌ی آسودگی خاطر خواهد بود. نارضایتی از پدیده‌ای که مت فرح، خبرنگار مشهور، آن را «تورم منو» (menu bloat) در بررسی هیوندای آیونیک ۵ N توصیف کرده بود، به یک چالش عمومی در صنعت خودرو تبدیل شده و به نظر می‌رسد هیوندای یکی از اولین شرکت‌هایی است که برای حل آن قدمی جدی برداشته است.

شما طرفدار دکمه‌های فیزیکی هستید یا نمایشگرهای لمسی؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

هیوندای کانسپت تری
هیوندای کانسپت تری
هیوندای کانسپت تری
دوربین هیوندای کانسپت تری
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.