طراح ارشد هیوندای: دوران چراغ‌های پیوسته در خودروها به پایان رسیده است

سه‌شنبه 1 مهر 1404 - 13:00
مطالعه 3 دقیقه
طراحی چراغ‌های هیوندای
طراح ارشد هیوندای معتقد است دوران چراغ‌های پیوسته به سر آمده و این شرکت با چراغ‌های پیکسلی، مسیر جدیدی را در طراحی آغاز کرده است.
تبلیغات

یکی از ترندها و مدهای فراگیر طراحی خودرو طی سال‌های اخیر، چراغ‌های پیوسته با نوار LED روی درب صندوق یا جلوپنجره است که در بسیاری از خودروها دیده می‌شود. هیوندای، خود یکی از پیشگامان این مُد طراحی بود اما حالا به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد این مسیر را تغییر دهد. سایمون لوزبی، مدیر ارشد طراحی هیوندای و طراح سابق برندهای لوکسی چون بنتلی و رولزرویس، معتقد است که عمر این ترند محبوب رو به پایان است. لوزبی در گفتگوی اخیر خود در مراسم رونمایی از کانسپت جدید هیوندای، به‌صراحت از این روند ابراز خستگی کرد و گفت:

زمان کنار گذاشتن نوارهای LED فرارسیده است. ما این طراحی را روی مدل‌هایی مثل گرنجور، کونا و سوناتا اجرا کردیم، اما حالا به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌گویم دیگر کافی است.

او اذعان کرد که این طراحی در زمان خود کاملاً درست و جذاب بود و همچنان در بازارهایی مانند چین طرفداران زیادی دارد اما معتقد است که در اروپا دیگر نیازی به آن نیست. مشکل اصلی از نگاه این طراح باتجربه، از بین رفتن تمایز و هویت بصری خودروها است. وقتی در شب به پارکینگی پر از خودروهای جدید نگاه می‌کنید، از فورد اسکیپ گرفته تا تسلا سایبرتراک، تقریباً همگی شبیه به هم به نظر می‌رسند. این یکنواختی، طراحان را به فکر واداشته تا به دنبال امضای بصری جدیدی برای محصولات خود باشند.

هیوندای استفاده از چراغ‌های پیکسلی را راه‌حل برون‌رفت از این یکنواختی می‌داند. این المان‌های نوری کوچک و مربعی شکل، به بخش جدانشدنی از هویت خودروهای برقی این برند تبدیل شده‌اند و یکی از معدود جزئیاتی هستند که هیوندای در مدل‌های مختلف خود به اشتراک می‌گذارد. لوزبی استراتژی جدید شرکت را این‌گونه توصیف می‌کند:

ما به دنبال ثبات در هویت و تمایز فوق‌العاده در محصولات هستیم.

این یعنی ۲۰ درصد از طراحی هر خودرو باید آشنا و یادآور برند هیوندای باشد و ۸۰ درصد آن کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد. جالب اینجاست که به گفتهٔ لوزبی، حتی این ایدهٔ جدید نیز در حال کپی‌برداری توسط سایر برندها است. او با اشاره به مدل فیات گرند پاندا به شوخی گفت:

ممنون که از ما الهام می‌گیرید.

او درنهایت پیش‌بینی کرد که دوران چراغ‌ها به‌عنوان یک عامل جذابیت اصلی، مانند دوره‌ای که از کروم به‌وفور استفاده می‌شد، رو به اتمام است و خودروسازان باید به دنبال منطق کاربردی و احساسی جدیدی برای مشتریان باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.