هیوندای موفاسا وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
هیوندای در ایران به عنوان یک برند محبوب و پرفروش شناخته میشود. از آنجا که دسترسی آزاد به خودروهای ژاپنی و اروپایی برای مصرفکنندگان ایرانی محدود است، محصولات کیا و هیوندای ارزش ویژهای پیدا کردهاند. علاوه بر این، کارخانههای وابسته به برندهای کرهای در چین و هند، مدلهای اقتصادی این دو شرکت را تولید میکنند که میتواند برای بازار ایران جذابیت خاصی داشته باشد.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷، در دوران بحران اقتصادی کره جنوبی تأسیس شد و حدود بیست سال بعد، خودروسازی را شروع کرد. امروزه این مجموعه با برندهای زیرمجموعه خود همچون کیا و جنسیس، از نظر سودآوری و ارزش تجاری جایگاهی بالاتر از شرکتهایی نظیر آئودی، نیسان و پورشه به دست آورده است. بنابراین جای تعجب نیست که در هر کلاس خودرویی، از مدلهای اقتصادی تا نیمهلوکس، نمونهای از محصولات هیوندای یا زیرمجموعههای آن در بازار جهانی حضور داشته باشد.
موفاسا نخستینبار در سال ۲۰۲۳ بهعنوان یک خودروی مفهومی با نام موفاسا ادونچر معرفی شد. این نسخهی اولیه طراحی خشن و مجموعهای از تجهیزات مخصوص آفرود داشت اما مدل تولیدی این خودرو به شکل کراساور خانوادگی، تولید شد. امروزه موفاسا فقط در چین و تایوان مونتاژ میشود؛ ضمن اینکه تنوع پیشرانه و گیربکس و سیستم دو دیفرانسیل ندارد.
طراحی بیرونی هیوندای موفاسا
سبک طراحی مدرن هیوندا با چراغهای افقی، هماکنون در توسان و سوناتا دیده میشود؛ اما موفاسا کاملا از این گروه، متفاوت است. برای موفاسا، روشنایی اصلی به طرفین سپر منتقل شده و تقریبا تمام نمای اصلی خودرو را جلوپنجره پلاستیکی پوشانده است. نشان تجاری هیوندای با ابعاد بزرگ، توی ذوق میزند اما میتوان از خطوط روی بدنه و کشیدگی کاپوت تا جلوپنجره بدون خط برش، رضایت داشت.
در نمای جانبی، موفاسا از تناسبات متوازن و خطوطی پویا بهره میبرد. خط شانهی برجسته از گلگیر جلو تا چراغهای عقب امتداد یافته و بدنه را کشیدهتر نشان میدهد. قوسهای پهن چرخ به همراه فلاپهای پلاستیکی مشکی، حس استقامت و توانایی حرکت در مسیرهای سخت را القا میکند. ریلهای سقف و طراحی پنجرهها نیز بر کارکرد ماجراجویانه و اسپرت خودرو تأکید دارند.
نمای عقب خودرو حجمدهی خاصی ندارد اما تلاش میکند با چراغهای بزرگ و برجسته، حالتی مدرن داشته باشد. دو نوار LED به هم متصل شدهاند تا عرض خودرو را بزرگتر جلوه دهند. طراحی سپر عقب با چند محافظ پلاستیکی و خروجی تزئینی، عجیب به نظر میرسد.
ابعاد هیوندای موفاسا، این خودرو را مشابه توسان وارداتی نشان میدهد. از نظر اندازه، موفاسا کمی بزرگتر از X55 مدیران خودرو است و یک کراساور کوچک محسوب میشود که البته برای خانوادهی چهار نفره مناسب است.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
هیوندای موفاسا | ۴۴۷۵ | ۱۸۵۰ | ۱۶۷۵ | ۲۶۸۰ |
هیوندای کونا | ۴۳۵۵ | ۱۸۲۵ | ۱۵۷۵ | ۲۶۶۰ |
هیوندای توسان | ۴۵۱۰ | ۱۹۰۰ | ۱۶۷۰ | ۲۶۸۰ |
امویام X55 | ۴۳۱۸ | ۱۸۳۰ | ۱۶۶۲ | ۲۶۳۰ |
کیامسی X5 | ۴۵۰۵ | ۱۸۵۰ | ۱۶۹۸ | ۲۶۶۰ |
طراحی داخلی هیوندای موفاسا
فراتر از نمای بیرونی، کابین موفاسا میتواند مشتری ایرانی را جذب کند و برتری واضح نسبت به مدلهای اقتصادی را نشان دهد. دو نمایشگر بزرگ و پیوسته، حس یک خودروی مدرن را تداعی میکنند و کلیدهای روی کنسول با دسته دنده الکترونیک، حس بسیار خوبی به مخاطب میدهند. هرچند طراحی خروحی هوا طرفین نمایشگرها، ناخوشایند و ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر میرسد.
داشبورد حالتی افقی و ساده دارد که باعث میشود فضای داخلی بازتر و منظمتر به نظر برسد. استفاده از متریال نرم در بخشهای اصلی و دوختهای تزئینی، کیفیت قابل قبول و حس لوکس با هزینه پایین را منتقل میکند. چینش دکمهها و کنترلهای روی فرمان D شکل به گونهای است که راننده دسترسی راحتی به همه امکانات دارد.
موفاسا به دو نمایشگر بزرگ و یکپارچه مجهز است؛ هر دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی هستند. یکی به عنوان صفحه پشتآمپر دیجیتال عمل میکند و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. این ترکیب جلوهای مدرن و دیجیتال به کابین داده و راننده میتواند اطلاعات فنی را در قاب یکدست مشاهده کند. کنترل تهویه نیز به صورت لمسی طراحی شده که ظاهر مدرنی دارد، هرچند ممکن است از نظر کاربری به اندازه کلیدهای فیزیکی سریع نباشد.
موفاسا برای چهار سرنشین بلندقد فضای کافی فراهم میکند و صندوق عقب ۴۵۰ لیتری دارد که با توجه به ابعاد بدنه، مناسب است. نسخههای مختلف این خودرو با صندلی چرم مصنوعی یا ترکیب پارچهای ارایه میشوند که راحتی قابل قبول دارند.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای موفاسا
موفاسا از موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این کراساور، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و ساختار محرک جلو دارد. براساس اطلاعات موجودو ضمن توجه به وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرمی موفاسا، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۱ لیتر در صد کیلومتر برای این خودرو قابل پیشبینی است. موفاسا در چین، فقط با همین مشخصات تولید میشود و مدل دنده دستی یا دو دیفرانسیل ندارد.
تجهیزات ایمنی و کمکراننده
- ۶ کیسه هوای ایمنی
- سامانه کنترل پایداری (ESP)
- سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
- رادار هشدار خروج از خط (LDWS)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- رادار هشدار تصادف از جلو (FCW)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
- رادار تابلوخوان
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسورهای هشداردهنده در عقب و جلو
امکانات رفاهی
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سقف پانوراما
- جک برقی صندوق عقب
- باز و بستن و تنظیم آینههای جانبی به صورت برقی همراه گرمکن
- تنظیم برقی صندلیهای ردیف اول همراه با گرمکن صندلیها
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک یک کانال
- نورپردازی کابین
فناوری و مدیا
- مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچ
- کلاستر دیجیتالی ۱۲/۳ اینچ
- شارژر وایرلس تلفن همراه
- سیستم اتو پارک (در نسخه سفارشی)
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد
پیش بینی قیمت هیوندای موفاسا در ایران
آنچه موفاسا مونتاژ چین را جالب نشان میدهد، حدود قیمت ۱۸ تا ۲۱ هزار دلار است. با این شرایط، میتوان انتظار داشت موفاسا با قیمتی در محدودهی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان وارد ایران شود. هماکنون برای خرید امویام X55 مدیران خودرو، نزدیک به دو میلیارد پرداخت میشود و موفاسا با یک تا ۱/۵ میلیارد تومان قیمت بالاتر، مورد توجه خواهد بود.