بررسی جنسیس G80 برقی، سدان لوکس کره‌ای برای رقابت با EQS و i7

سه‌شنبه 18 بهمن 1401 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
2023-Genesis-Electrified-G80-front-three-quarter
سدان لوکس و برقی جنسیس G80 از آنچه که تصور می‌شود عملکرد بهتری دارد و با یکبار شارژ کامل 450 کیلومتر را خواهد پیمود.در گذشته اگر شرکتی قصد داشت...

سدان لوکس و برقی جنسیس G80 از آنچه که تصور می‌شود عملکرد بهتری دارد و با یکبار شارژ کامل 450 کیلومتر را خواهد پیمود.

در گذشته اگر شرکتی قصد داشت یکی از خودورهای بنزینی خود را به‌صورت برقی تولید کند باید به‌خاطر عدم سازگاری ساختار بدنه و... با کاهش عملکرد، گستره مسافت قابل‌پیمایش، سرعت شارژ و گاه هر سه مواجه می‌شود. امروزه به لطف پیشرفت‌های حوزه فناوری خودروسازان این طلسم‌ها شکسته‌اند و خودروهایی می‌سازند که با شمایل و ساختار مشابه با پیشرانه‌های برقی یا بنزینی حرکت می‌کنند.

یکی نمونه خیلی خوب از این دسته خودروها جنسیس G80 محسوب می‌شود که با نرخ 187 کیلووات شارژ می‌شود و با یکبار شارژ کامل مسافت 451 کیلومتر را خواهد پیمود. G80 الکتریکی که از معماری برقی 800 ولتی سود می‌برد نخستین سدان این برند کره‌ای به شمار می‌رود که تاب رقابت با سدان‌‌های لوکس بازار را دارد. کابین لوکس و باکیفیت، طراحی بیرونی زیبا و سواری نرم این خودرو را به نمونه‌ای شایسته در کنار خواهر برقی‌اش تبدیل می‌کند.

طراحی فست‌بک بدنه به همراه کاپون کشیده و مجلل و جلوپنجره متداول برند جنسیس دقیقا همان شمایلی هستند که نمونه بنزینی جنسیس از آن استفاده می‌کند. درگاه شارژ این خودرو روی جلوپنجره آن قرار گرفته و درون طرح الماسی آن پنهان شده است. تنها با نگاهی دقیق به سپر عقب بدون اگزوز، رینگ‌های 19 اینچی مخصوص و جلوپنجره براق آینه‌ای می‌توان برقی بودن این خودرو را تشخیص داد.

کابین جنسیس هم به لطف رنگ‌بندی خاصش حال‌وهوای یک خودرو دهه 70 میلادی را تداعی می‌کند و حس‌وحال خوبی دارد اما از سوی دیگر به‌خاطر فضای کم سر در جلو و عقب ممکن برای برخی کابران بلندقامت مشکل‌ساز باشد. این مشکل به‌خاطر قرارگیری باتری در کف خودرو پیش آمده است.

خوشبختانه راحتی سواری در نسخه بنزینی، به مدل برقی هم آمده است. سیستم پیش‌نمایش مسیر، جاده را بررسی می‌کند و با تشخیص ناهمواری‌ها، عملکرد فنربندی را نرم و سفت می‌کند تا میراگرها بتوانند بهترین پاسخ را به شرایط جاده داشته باشند. عایق‌بندی کابین هم مناسب است و حال به لطف استفاده از موتور برقی، سکوت بیش‌ازپیش در فضای داخلی G80 حاکم می‌شود.

نمایشگر 14.5 اینچی مرکزی کابین نمایی مدرن به G80 بخشیده اما نیازمند کمی عادت‌کردن است؛ برای نمونه فردی با دستان کوتاه به استفاده از کنترل‌کننده گردان کنسول میانی روی خواهد آورد. سیستم روان و قابل‌فهم به شمار می‌رود. تنها مشکل آن به‌طور کلی استفاده و کاربری برخی ویژگی‌های نقشه و اتصال سیمی اپل کارپلی و اندروید اتو محسوب می‌شود. نشانگرها نیز در یک نمایشگر 12.3 اینچی جا خوش کرده‌اند و قابل شخصی‌سازی هستند.

 

G80 برقی نیز مانند هر خودروی الکتریکی گشتاوری فوق‌العاده دارد که به آن حسی سریع‌تر از خواهر بنزینی‌اش می‌دهد. تنظیمات سیستم بازیابی نیروی ترمز نیز به‌درستی و بی‌نقص انجام شده و در پنج حالت گوناگون فعالیت می‌کند.

عملکرد فنی در سدان لوکس جنسیس فدای راحتی سواری و پایداری بیشتر شده است اما این مسئله اصلا G80 الکتریکی را به خودرویی حوصله‌سربر تبدیل نمی‌کند چراکه کنترل بدنه فوق‌العاده انجام شده و پاسخ فرمان به دستورات راننده کاملا مناسب است.

از امکانات استاندارد G80 الکتریکی می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده خودرو میان خطوط و در مرکز آن‌ها، تحلیل نقاط کور، ترمز خودکار اضطراری سرعت‌های کم و زیاد و... اشاره کرد. فعال و غیرفعال‌سازی این سیستم‌ها به‌راحتی انجام می‌شود اما اگر واقعا بخواهد از لحاظ ایمنی، خود را از خطرات دور کند می‌تواند با روشن‌کردن همه آن‌ها، با خیال تخت به سمت مقصد حرکت کند.

 

قیمت جنسیس G80 برقی از 80.92 هزار دلار آغاز می‌شود که آن را به‌عنوان رقیبی برای برترین سدان‌های لوکس بازار معرفی می‌کند؛ برای نمونه می‌توان به تسلا مدل 3 لانگ رنج اشاره کرد که درکنار بهره‌مندی از قیمت کمتر، مسافت بیشتری را می‌پیماید و فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نزدیک‌ترین رقیب G80 الکتریکی، مرسدس‌بنز EQE 350 پلاس محسوب می‌شود که 76 هزار دلار قیمت دارد. EQE 500 نیز نهایتا 92.6 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

باوجود اینکه جنسیس G80 در مقایسه با تسلا مدل 3، خودرویی لوکس‌تر و رده‌بالاتر به شمار می‌رود و همین مسئله گران‌تر بودن آن از خودروهایی چون بی‌ام‌و i4 و پول‌استار 2 را توجیه می‌کند اما در حد سدان مدل S، بی‌ام‌و i7، مرسدس‌بنز EQS و پورشه تایکان نیست. شاید این محصول کره‌ای کیفیت ساخت مناسبی داشته باشد اما از لحاظ امکانات و در بخش فضای داخلی درحد رقبای رده‌بالاتر نیست.

جنسیس G80 الکتریکی را برای کسانی معرفی کرده است که می‌خواهند درکنار بهره‌مندی از خودرویی باکیفیت، سواری نرم و راحت و راندمان دلپذیر خود را متحمل هزینه بالای خریدن لوکس‌ترین سدان بازار نکنند.

 

کپی لینک

آیا جنسیس G80 الکتریکی یک خودروی هیبریدی است؟

خیر. جنسیس G80 الکتریکی یک نسخه تماما برقی از سدان لوکس و سایز متوسط G80 محسوب می‌شود که به‌جای استفاده از موتور بنزینی از یک باتری و دو موتور الکتریکی سود می‌برد.

کپی لینک

نرخ شارژ G80 الکتریکی چقدر است؟

G80 برقی با استفاده از یک شارژر دیواری خانگی، برای رسیدن از 10 به 100 درصد به 7 ساعت و 22 دقیقه زمان نیاز دارد. اگر کاربر از شارژر 350 کیلوواتی DC استفاده کند می‌تواند به لطف نرخ شارژ 187 کیلوواتی، تنها درعرض 22 دقیقه از 10 به 80 درصد برسد.

کپی لینک

آیا G80 الکتریکی خودرویی راحت به شمار می‌رود؟

جنسیس G80 برقی در مقایسه با همتای بنزینی خود فضای سر و بار کمتری دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا کابین کمی در هم فشرده‌شده به نظر بیاید. هرچند راحتی سواری، روان بودن حرکت خودرو و عایق‌بندی خوب آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

کپی لینک

مشخصات فنی جنسیس G80 الکتریکی 2023

موتور

دوگانه برقی دائم مغناطیسی سنکرون

خروجی (قدرت/ گشتاور)

365 اسب بخار/ 700 نیوتن متر

جعبه‌دنده

تک سرعتی خودکار

محور محرک

چهار چرخ محرک

باتری

87.2 کیلووات ساعتی لیتیوم یون

زمان رسیدن از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

4.2 ثانیه

گستره مسافت قابل‌پیمایش

451 کیلومتر

نوع شارژ

120 ولتی 10 آمپرساعتی/ 240 ولتی 48 آمپرساعتی/ 187 کیلوواتی DC

وزن

2285 کیلوگرم

حجم بار

305 لیتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.