هیوندای موتور خودروهایی را که رسید تعویض روغن مداوم ندارند، تعویض نمیکند
مالک یک خودروی هیوندای جنسیس که مدتی قبل با مشکل موتور مواجه شده و رسیدهای تعویض روغن مداوم آن را در اختیار نداشت، به دلیل قوانین شرکت سازنده مجبور شده است هزینه تعویض موتور را از جیب خود بپردازد.
در قسمتی از دفترچه راهنمای مالک برخی از خودروها متنی وجود دارد که نوشته است: «خدمات تعمیر و نگهداری و حفظ سوابق خودرو، مسئولیت مالک است». و در مورد یکی از خودروهای هیوندای جنسیس مدل ۲۰۱۵، سازنده واقعاً چنین منظوری را به معنی حقیقی داشت.
به گزارش carscoops به نقل از NJ.com، ربکا واکر مالک جنسیس مورد بحث، زمانی که در اواخر ژوئیه خودرویش شروع به ایجاد صدای عجیبی کرد، متوجه شد که چنین مسئولیتی متوجه مالک است. وقتی او از بزرگراه خارج شد، خودرو خاموش شد. خوشبختانه، او توانست دوباره آن را راهاندازی کند و به خانهی پسرش برسد، اما زمانی که آنجا بود، مجبور شد برای یدککشی خودرویش با نمایندگی محلی هیوندای تماس بگیرد.
متأسفانه نماینده فروشنده به واکر اطلاع داد که خودروی جنسیس به موتور جدید نیاز دارد؛ اما گفت با توجه به اینکه خودرو ۹۱،۰۰۰ مایل (۱۴۶،۴۵۰ کیلومتر) را روی کیلومترشمار نشان میدهد، ممکن است همچنان با ۱۰ سال/۱۰۰،۰۰۰ مایل (۱۶۰،۹۳۴ کیلومتر) ضمانت هیوندای پوشش داده شود. این ممکن است برای او بیشتر از یک ناراحتی باشد تا یک فاجعه.
واکر در این زمینه گفت:
آن آقا گفت که به نظر میرسد خودرو تعمیر شده و تحت پوشش گارانتی است؛ اما چند هیوندای دیگر وجود دارد که با مشکل موتور به اینجا یدککشی شدهاند و ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا خودرویم تحویل داده شود. من گفتم که خوب است و مشکلی وجود ندارد.
با این حال، مدت کوتاهی بعد، او تماس دیگری دریافت کرد که موضوع را به طور درخورتوجهی پیچیده کرد. نمایندهای از او رسید تعویض روغن خودرو را درخواست کرد.
واکر گفت:
به سرویسکننده گفتم که مطمئناً روغن موتور را تعویض کردهایم، اما رسید نداریم. ما فقط به یک مکان نمیرویم و هفت سال است که این ماشین را داریم.
واکر از نماینده درخواست کرد که برچسب روی شیشه جلوی خودرو را که نشان میداد زمان تعویض روغن بعدی چه موقع است، بررسی کند و او گفت که تلاش میکند ادعای گارانتی را بدون هیچ رسیدی ارائه کند. چند روز بعد، فروشنده تماس گرفت و گفت که این درخواست رد شده است.
واکر گفت:
به من گفته شد که به سرویسدهنده گفته شده که از موتور عکس بگیرد و مسئولان مربوطه اعلام کردند که «لجن زیادی» در موتور وجود دارد و ما نمیتوانیم ادعای تعویض روغن را قبول کنیم. من به او گفتم که ما جنسیس خود را دوست داریم و آن را همیشه سرویس و نگهداری کردهایم.
اگرچه فروشنده گفت که هیچ روند تجدیدنظری وجود ندارد، واکر با NJ.com تماس گرفت تا آنها در این زمینه تحقیق کنند. پس از بررسی گزارش CARFAX خودرو و درخواست از واکر برای یافتن رسیدهای مربوط به تعویض روغن، او با نمایندگی هیوندای تماس گرفت و گفت که این مورد را بررسی خواهد کرد.
اما، متأسفانه این مشکل برای واکر به همینجا ختم نشد. هیوندای به توصیههای پیشگیرانه متخصصان خود در دفترچه راهنمای خودرو استناد کرده و از تعویض موتور خودداری کرد؛ زیرا به گفتهی آنها، وجود لجن زیاد در موتور نشان میداد که روغن موتور به اندازه کافی و به طور منظم تعویض نشده است. اگرچه همیشه موضوع به این سادگی نیست. همانطور که یکی از تکنسینهای ارشد تویوتا اخیرا اشاره کرده است، حتی اگر روغن موتور خودرویتان را هر چند وقت یک بار که خودروساز پیشنهاد میکند تعویض کنید، همیشه تضمینی برای دوام موتور نیست.
حالا، اگر واکر بخواهد ماشینش را دوباره به حرکت درآورد، باید پول موتور را از جیبش بپردازد. به او گفته شده است که قیمت یک موتور دست دوم به تنهایی میتواند تا ۸۰۰۰ دلار برسد.
واکر گفت:
ما خودروهای هیوندای را به دلیل قیمت مناسب و گارانتی آنها خریداری کردهایم و واقعیت این است که به ندرت با آنها مشکلی داشتهایم. پس از این من هرگز هیوندای دیگری در زندگی خود نخواهم خرید.