هیوندای الکسیو که بدون برند آیونیک و بهطور خاص برای بازار چین طراحی شده، محصول همکاری هیوندای و بایک است و با طراحی متمایز و فناوریهای پیشرفته آماده رقابت تا در بزرگترین بازار خودروی جهان است.
شمارش تعداد کراساوورهایی که هیوندای در سالهای اخیر معرفی کرده، واقعاً کار سختی است و حالا یک مدل دیگر هم به این جمع اضافه شده که الکتریکی است ولی نام آشنای آیونیک را ندارد. این کراساوور جدید که الکسیو نام دارد، در چین و برای بازار محلی این کشور توسعه یافته است. الکسیو محصول شرکت پکن-هیوندای است؛ سرمایهگذاری مشترکی که از سال ۲۰۰۲ بین هیوندای و بایک موتور شکل گرفته است. الکسیو اولین خودروی الکتریکی اختصاصی هیوندای است که بهطور خاص برای چین مهندسی شده و نتیجه پنج سال توسعه مداوم است.
الکسیو شاسیبلندی با ظاهری گردتر از آیونیک ۵ است که کوچکتر از آیونیک ۹ به نظر میرسد. گفته شده که چراغهای جلوی این خودرو با طراحی مکعبی چهار نقطهای، اشارهای به عدد ۸ دارند که در چین خوشیمنترین عدد محسوب میشود. از برخی زوایا، الکسیو شبیه آیونیک ۵ است که گویی رژیم غذایی پرحجمتری داشته؛ خطوط تیز آیونیک ۵ جای خود را به سطوح گردتر دادهاند. ستون عقب با رنگی متضاد طراحی شده که تا اسپویلر عقب امتداد یافته است. برفپاککن عقب دیده نمیشود و احتمالاً زیر اسپویلر سقف مخفی شده است.
چراغهای سراسری در جلو و عقب مطابق با ترندهای طراحی امروزی هستند، همانطور که دستگیرههای در همسطح بدنه، جریان هوا را بهبود میدهند تا بهرهوری آیرودینامیکی را افزایش داده و برد بیشتری فراهم کنند. جزئیات دیگر شامل ریلهای سقفی برجسته، رینگهای بزرگ دورنگ و خط سقف تقریباً صاف است که فضای سر خوبی برای سرنشینان عقب را نوید میدهد. مثل دیگر کراساوورها، تریم مشکی براق هم در دهانهٔ گلگیرها دیده میشود. هیوندای اعلام مشخصات فنی و قیمت این کراساوور جدید را به اواخر امسال موکول کرده است.
هیوندای در چین شرایط خوبی ندارد و فروش محصولات این شرکت کرهای در بزرگترین بازار خودروی جهان از ۱.۱۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ به تنها ۱۵۱ هزار دستگاه در سال گذشته سقوط کرده است. اوضاع به حدی وخیم شده که هیوندای از زمان ورود به بازار چین در سال ۲۰۰۲، تعداد کارخانههایش را از پنج به سه کاهش داده است. پس از فروش کارخانه شماره یک پکن در سال ۲۰۲۱، این شرکت سال گذشته کارخانه چونگکینگ راهم به کمتر از نصف قیمت اولیهاش فروخت.
با وجود این مشکلات، هیوندای هنوز از بازار چین دست نکشیده است. این شرکت با همکاری بایک، ۱.۱ میلیارد دلار برای توسعه خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کرده که هزینه آن بهطور مساوی بین دو شرکت تقسیم شده است. هیوندای دو مرکز تحقیق و توسعه در چین دارد؛ یکی در شانگهای و دیگری در یانتای که وظیفه تسریع در توسعه مدلهای الکتریکی جدید و متمرکز بر چین را بر عهده دارند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴اجازه بدید بگم خیلی زشته
net
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴😃
طراح جدید کیا و هیوندای در ۴ سال اخیر کی بوده؟
کلا هیوندای و کیا در ۴ سال اخیر در طراحی تغییر شکل دادند
پیام
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴هر جا پای چین باشه ماشین به لجن کشیده میشه
صامورایی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴هیوندای اگه از چینیا کمک بگیره میتونه سریعتر چند مدل برقی مختص چین روانه بازار کنه و آمارشو بالا ببره. مثل کاری که تویوتا و نیسان کردند.
ashkanyp
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بزنم به تخته هیوندا تو زشت تولید کردن مقام میخواد بگیره، عقب سانتافه جدید هم مثل نعش کش طراحی کرده
M.E.R-Demon
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴تا حدی بله ولی شبیه مینی بوس هم هست ها 😂😂😂
موتور سوار بدون سر با روپوش مشکی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴جلل خالق..
کونیگزگ جمرای شاسی بلند…
اینم رف قاطی باقالیای خراب🤝🏻
제네시스
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴چراغا جلوش شبیهه بوگاتی شیرون هست
Yasin
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴جلوش ترکیب بوگاتی شیرون و لامبوگینی اوروسه
Taha Ayoobi
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴میخوام با طراحش صحبت کنم
M.E.R-Demon
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴زبان طراحی جدید هیوندای
نه میشه گفت زشته و نه زیبا ، شاید میشه گفت کمی نا هماهنگ هست مثلاً در ساید پروفایل حذف قطعه آلومینیومی نصب شده روی ستون D میتونست به زیبایی طراحی کمک شایانی کنه