بررسی تخصصی هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

چهارشنبه 24 آذر 1400 - 14:30
مطالعه 11 دقیقه
Hyundai-Ioniq-5-Review-1
هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 ثابت می‌کند خودروسازان مشهور را هم باید در بازی خودروهای الکتریکی جدی گرفت. صرف‌نظر از احساس شما درباره تسلا و مدیرعاملش...
تبلیغات

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 ثابت می‌کند خودروسازان مشهور را هم باید در بازی خودروهای الکتریکی جدی گرفت. صرف‌نظر از احساس شما درباره تسلا و مدیرعاملش ایلان ماسک، اصلاً نمی‌توان نقش این خودروساز در توسعه خودروهای الکتریکی و پیشتازی آن در این بخش از بازار را انکار کرد. در واقع اگر تسلا نبود احتمالاً مسابقه الکتریکی سازی بین خودروسازان بزرگ هم به این شکل اتفاق نمی‌افتاد. خودروی کاملاً جدید هیوندای آیونیک 5 اولین محصول الکتریکی ارزان‌قیمت این برند نیست اما یکی از جذاب‌ترین و بهترین خودروهای الکتریکی در این بازه قیمتی محسوب می‌شود.

کپی لینک

محصولی که مشابه هیچ‌یک از خودروهای هیوندای نیست

زیرساخت آیونیک 5 همان پلتفرم ماژولار جهانی الکتریک کیا EV6 و جنسیس GV60 است. این خودرو اولین محصول از سبد محصولاتی است که در آینده تولید خواهند شد. نام آیونیک 5 نیز از مدل لیفت بک آیونیک که چند سال پیش معرفی و با قوای محرکه هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی عرضه شد گرفته شده است. البته نباید اجازه داد این تشابه اسمی شما را به اشتباه بیندازد زیرا آیونیک 5 نه مشابه آیونیک یاد شده و نه مشابه دیگر خودروهای الکتریکی بازار است.

این خودرو در استرالیا با دو نوع قوای محرکه عرضه می‌شود که اولی دارای یک پیشرانه الکتریکی در اکسل عقب بوده و قدرت 214 اسب بخاری و گشتاور 350 نیوتون متری دارد. مدل چهار چرخ محرک هم از دو پیشرانه الکتریکی سود برده و قدرت و گشتاور ترکیبی آن به ترتیب برابر با 302 اسب بخار و 605 نیوتون متر می‌باشد. مدل تست شده نیز از نوع چهار چرخ محرک بوده است. هر دو نسخه آیونیک 5 درست مشابه پورشه تایکان از معماری الکتریکی 800 ولتی سود برده و به باتری لیتیوم-یونی 72.6 کیلووات ساعتی مجهز هستند. مدل کم‌توان‌تر شعاع حرکتی ادعایی 451 کیلومتری داشته درحالی‌که شعاع حرکتی مدل قوی‌تر به 430 کیلومتر می‌رسد.

یکی از ترفندهای جالب آیونیک 5 سرعت شارژ باتری است. زمانی که از شارژ 50 کیلوواتی استفاده کنید باتری مدل چهار چرخ محرک در عرض 61 دقیقه و 42 ثانیه از 10 به 80 درصد خواهد رسید و درصورتی‌که از شارژر 350 کیلوواتی استفاده کنید این زمان به 17 دقیقه و 16 ثانیه کاهش خواهد یافت. در واقع زمان شارژ باتری این خودرو سریع‌تر از تسلا مدل 3 است. دیگر ویژگی مفید آیونیک 5 عملکرد خودرو به لود آن است. کافی است شما آداپتور 240 ولتی را به درگاه شارژ وصل کرده و به سوکتی دسترسی پیدا کنید که با استفاده از آن می‌توان لوازم‌خانگی را به راه انداخت. قیمت این خودرو در استرالیا از 71900 دلار شروع شده و به 75900 دلار برای مدل چهار چرخ محرک می‌رسد. در آینده نسخه‌های ارزان‌تر آیونیک 5 نیز عرضه خواهند شد.

کپی لینک

خودرویی الکتریکی با طراحی برجسته

پیش از آنکه کلیدهای آیونیک 5 را از تأسیسات این خودروساز در پرث بگیریم هرگز این خودرو را از نزدیک ندیده بودیم. البته که صدها تصویر و ویدئو از آیونیک 5 در دسترس بوده اما هیچ‌چیزی جای ملاقات از نزدیک یک خودرو را نمی‌گیرد. قبلاً گفته شده بود این خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی است که در تصاویر به نظر می‌رسد اما ابعاد آن به اندازه‌ای که فکر می‌کردم بزرگ نبود. با طول/عرض/ارتفاع 4635/1890/1605 میلی‌متری، این خودرو اندکی بزرگ‌تر از هیوندای توسان می‌باشد. آنچه باعث شده آیونیک 5 از سایر محصولات هیوندای متمایز شود فاصله بین محوری 3 هزار میلی‌متری است که بیشتر از پالیسید می‌باشد.

همچنین این خودرو از اورهنگ های جلو و عقب کوتاه و ارتفاع سقف کم سود می‌برد به گونه‌ای که تنها 50 میلی‌متر قدبلندتر از هیوندای کنا می‌باشد. ابهت آیونیک 5 در جاده غیرقابل‌انکار است. در واقع این خودرو تقریباً باعث جلب‌توجه همه می‌شود. اگر هیوندای به دنبال خبرسازی با طراحی این خودرو بوده قطعاً کار خود را به خوبی انجام داده است.

کپی لینک

کابینی منحصربه‌فرد

کابین آیونیک 5 درست به اندازه طراحی ظاهری‌اش خاص بوده و برخلاف مدل‌های آیونیک قبلی، کابین آیونیک 5 اصلاً شبیه محصولات کنونی هیوندای نیست. با ورود به کابین اولین چیزی که فورا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد فضای باز و جادار و روشنی است که حس ورود به یک حمام را تداعی می‌کند. با نشستن روی فرمان راننده این غربیلک فرمان دو پره است که نظرتان را به خود جلب خواهد کرد چراکه علاوه بر فرم عجیب خود فاقد نشان هیوندای است.

اما بخش آشناتر به پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر مرکزی با همین ابعاد مربوط می‌شود. اگرچه هیوندای از گرافیک سفید برای هماهنگی با رنگ سفید کابین استفاده کرده اما آیونیک 5 دارای همان سیستم‌عامل محصولات درون‌سوز است. به همین خاطر شاهد نمایشگرهایی تیز و باکیفیت هستیم اما نکته عجیب اینکه خبری از هدآپ دیسپلی نیست. برخی ویژگی‌ها در کابین باعث می‌شوند آیونیک 5 را محصولی از هیوندای بدانیم که از جمله آن‌ها می‌توان به دکمه‌های فیزیکی مورد استفاده در بخش‌های مختلف نمایشگر مرکزی اشاره کرد.

هیوندای در آیونیک 5 از شیفتر دنده روی ستون فرمان استفاده کرده است. شما در صورت چرخاندن شیفتر در جهت عقربه‌های ساعت حالت درایو را انتخاب می‌کنید و در حالت برعکس نیز دنده‌عقب انتخاب می‌شود. با فشار یک دکمه نیز خودرو در حالت پارک قرار می‌گیرد. نکته دیگر اینکه هیوندای از کنسول مرکزی شناور و خاصی استفاده کرده که می‌تواند جلو و عقب حرکت کند. یکی از مزیت‌های کلیدی فاصله بین محوری زیاد آیونیک 5 به فضای کابین مربوط می‌شود. سرنشینان بخش جلو فضای سر 1034 میلی‌متری، فضای پای 1138 میلی‌متری و فضای شانه 1465 میلی‌متری دارند. صندلی راننده در ارتفاعی نسبتاً بالا قرار گرفته اما ارتفاع آن کمتر از صندلی یک کراس اوور سنتی است.

فضای عقب کابین نیز واقعاً جادار بوده و از نظر فضای سر، پا و زانو مشکلی وجود ندارد. البته سقف سانروف تا حدودی روی فضای سر تأثیر گذاشته و سر بنده با پوشش آن تماس داشته است. البته فضای کلی کابین آیونیک 5 بسیار بهتر از تسلا مدل 3 می‌باشد. همچنین فضای بار 527 لیتری آیونیک 5 با خواباندن صندلی‌های عقب به 1587 لیتر می‌رسد. مدل چهار چرخ محرک تست شده از فضای جلوی 24 لیتری نیز سود می‌برد که می‌توان کابل‌های شارژ را درون آن قرار داد. مدل کم‌توان‌تر فضای 57 لیتری در بخش جلو دارد.

کپی لینک

سواری عالی

تجربه رانندگی با آیونیک 5 هیچ‌چیزی کمتر از واژه استثنایی ندارد اما پیش از آنکه کار را ادامه دهیم باید به یک نکته اشاره کنیم و آن اینکه پرفورمنس جاده‌ای آیونیک 5 نباید با تسلا مدل 3 مقایسه شود. هیوندای یک کراس اوور بوده و مدل 3 به ویژه در نسخه پرفورمنس یک سدان اسپورت محسوب می‌شود و به همین خاطر دو خودرو حس بسیار متفاوتی در جاده دارند. یکی از اولین چیزهایی که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد سواری ریلکس هیوندای است. سیستم تعلیق خودرو نرم بوده و با اینکه تنظیمات خاص سیستم تعلیق سایر محصولات هیوندای روی این مدل اعمال نشده اما آیونیک 5 در تمامی شرایط رانندگی پایدار بوده و به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر از مدل 3 می‌باشد.

اگرچه اکثر مالکان آیونیک 5 در جاده‌ها و بزرگراه‌های شهری تردد خواهند کرد اما این خودرو در حالت اسپورت نیز عملکرد سورپرایز کننده‌ای دارد. در زمان رانندگی در یکی از جاده‌های زیبا و کوهستانی ما شاهد فرمان دقیق خودرو بودیم. همچنین چسبندگی زیادی وجود داشته و این خودرو سبک‌تر از وزن 2100 کیلوگرمی خود حس می‌شود. البته زمانی که با سرعت بالا از یک پیچ ناهموار عبور کنید خودرو کمی ناپایدار خواهد شد. هیوندای مدعی است نسخه چهار چرخ محرک آیونیک 5 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.2 ثانیه‌ای داشته و ما نیز چنین رقمی را ثبت کرده‌ایم. این خودرو از نظر کشش هیچ کمبودی ندارد و خودرو تا سرعت‌های بالا نیز شتاب خود را حفظ می‌کند.

کپی لینک

ترمزهای احساس‌برانگیز

شاید جنبه موردعلاقه آیونیک 5 برای من سیستم ترمز آن بوده است. هر دو نسخه این خودرو از دیسک‌های ترمز جلو و عقب خنک شونده و کالیپرهای کارا استفاده می‌کنند. البته من در خلال استفاده یک هفته‌ای از این خودرو ابتدا سیستم ترمز احیای شونده را استفاده می‌کردم. آنچه پشت غربیلک فرمان قرار گرفته دو پدال شیفتر برای کنترل ترمز احیا شونده است. شما می‌توانید این سیستم را به‌صورت کامل غیرفعال کنید که در این صورت با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو همانند مدل‌های درون‌سوز که گیربکس در حالت خلاص قرار می‌گیرد عمل خواهد کرد. در طرف دیگر حالت رانندگی هوشمند تک پدال وجود دارد که شما با آن می‌توانید خودرو را با پدال گاز برانید. این حالت گزینه‌ای ایده آل برای سواری روزمره بوده اما قطعاً باید برای آشنایی با آن زمان صرف کنید.

آنچه ارزشمندی سیستم ترمز آیونیک 5 را نشان می‌دهد این است که اگر از ترمز احیا شونده استفاده کرده و سپس ترمزهای مکانیکی را بکار گیرید شاهد نرمی بسیار زیاد تعویض وظیفه این دو سیستم خواهید بود. تمامی نسخه‌های آیونیک 5 به‌صورت استاندارد از طیف وسیع سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده سود می‌برند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از پایش نقاط کور، هشدار توجه راننده، پیشگیری از برخورد جلو، دستیار نوربالا، محدودیت سرعت هوشمند، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار سرنشینان عقب، دستیار خروج ایمنی، کروز کنترل هوشمند و پایش محیط اطراف.

متأسفانه ما شرایط تست زمان شارژ سریع این خودرو را نداشتیم اما می‌توانیم تائید کنیم گفته‌های هیوندای مبنی بر نیاز 31 ساعت برای شارژ آیونیک 5 در خانه صحیح می‌باشد. در طول یک هفته‌ای که این خودرو در اختیار ما بودیم بیش از 400 کیلومتر را با آن پیمودیم و قطعاً می‌توانستیم به شعاع حرکتی ادعایی 431 کیلومتری در جاده‌های شهری و بزرگراهی دست پیدا کنیم.

کپی لینک

این یک خودروی الکتریکی عالی است

خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت چندانی در بازار استرالیا دیده نمی‌شوند و از جمله رقبای هیوندای آیونیک 5 می‌توان به تسلا مدل 3، نیسان لیف e پلاس، مرسدس بنز EQA و پولستار 2 اشاره کرد. ما فعلاً مرسدس و پولستار را تست نکرده‌ایم اما می‌توانیم بگوییم هیوندای بهتر از تسلا بوده و یک سر و گردن بالاتر از نیسان قرار می‌گیرد. تسلا مدل Y هنوز در بازار استرالیا عرضه نشده اما قطعاً در صورت حضور در این کشور رقیب سرسختی خواهد داشت. آیونیک 5 از تکنولوژی خوبی سود برده و توانایی‌های شارژ عالی، شعاع حرکتی قابل‌احترام و سواری نرمی دارد. هیوندای در حال برنامه‌ریزی برای عرضه خودروهای الکتریکی متنوعی با زیر برند آیونیک است و آیونیک 5 یک شروع عالی محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.