هیوندای آیونیک 5 N eN1 کاپ مسابقه‌ای با قدرت 640 اسب بخار معرفی شد

سه‌شنبه 14 فروردین 1403 - 04:29
مطالعه 4 دقیقه
59490-hyundaimotorsioniq5nen1cupcardebutssignalingneweraforevracing
شرکت هیوندای از خودروی مسابقه‌ای آیونیک 5 N eN1 کاپ با وزن کمتر و قدرت حدود 640 اسب بخار رونمایی کرد.

هیوندای آیونیک 5 N در سری مسابقات ویژه‌ای شرکت خواهد کرد. این مسابقات که با نام کلاس eN1 شناخته می‌شود شاهد حضور خودروهای النترا (آوانته در کره جنوبی) خواهد بود و البته تنها یک خودروساز یا تنها یک تأمین‌کننده لاستیک در آن شرکت نخواهند کرد بلکه امکان حضور برندهای دیگر نیز وجود دارد.

اولین خودروی برقی N برای حضور در این مسابقات تغییرات زیادی را متحمل شده تا مناسب هنرنمایی در پیست باشد. در آغاز باید گفت وزن هیوندای آیونیک 5 N eN1 کاپ به‌طور قابل‌توجهی کمتر شده است. اگرچه وزن مدل استاندارد به 2230 کیلوگرم می‌رسد، اما وزن مدل مسابقه‌ای حدود 270 کیلوگرم کاهش یافته است. در واقع وزن آیونیک 5 N eN1 کاپ به حدود 1970 کیلوگرم می‌رسد و این اتفاق در حالی رخ داده که خودروی موردبحث به کیت بدنه کاملاً آیرودینامیک با گلگیرهای پف کرده و بال عقب بزرگ مجهز شده است.

کاهش وزن خودرو با استفاده از کاپوت پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس و شیشه‌های پلی کربنات به دست آمده است. رینگ‌های 18 اینچی فورج کاری شده به همراه لاستیک‌های چسبان و کابین فاقد جزئیات غیرضروری و صندلی اسپرت نیز جزو دیگر اقدامات کره‌ای‌ها برای کاهش وزن آیونیک مسابقه‌ای بوده است. اگرچه آیونیک 5 N eN1 کاپ فاقد برخی تجهیزات است اما از سخت‌افزارهای زیادی که در مدل استاندارد دیده نمی‌شود سود برده است. برای مثال رول کیج مورد تائید فیا، لاستیک‌ها و رینگ‌های یاد شده، لایه آتش‌خاموش‌کن اضافی و سیستم خاموش ولتاژ بالا جزو این موارد هستند.

از دیگر تغییرات هیوندای آیونیک 5 N eN1 کاپ نسبت به مدل استاندارد می‌توان به سیستم تعلیق قابل تنظیم، نشانگر هشدار ولتاژ بالا و درگاه شارژ نصب شده در بخش عقب اشاره کرد. نکته عجیب اینکه خودروی مسابقه‌ای کره‌ای‌ها ویژگی صدای غیرواقعی پیشرانه را حفظ کرده و تیم‌ها اجازه خواهند داشت از صدای موردعلاقه خود در مسابقه استفاده کنند. این ویژگی باعث می‌شود تعویض دنده‌های مصنوعی نیز وجود داشته باشد. همچنین سیستم پیش آماده‌ساز باتری نیز حفظ شده و سیستم بوست N نیز به مدت 10 ثانیه تمامی قدرت موتورها را آزاد می‌کند.

دو موتور برقی این خودرو همچنان 641 اسب بخار مشابه مدل استاندارد را تولید می‌کنند و باتری 84 کیلووات ساعتی نیز از مجموعه یاد شده پشتیبانی خواهد کرد. هنوز جزئیات عملکردی آیونیک 5 N eN1 کاپ منتشر نشده اما احتمالاً صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن کمتر از 3 ثانیه خواهد بود چراکه نسخه استاندارد این کراس اور برقی با فعال شدن ویژگی بوست N صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.25 ثانیه‌ای دارد. در نهایت باید گفت تا پایان سال جاری میلادی 10 مسابقه از سری eN1 برگزار خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.