هیوندای

هیوندای آیونیک 6 به‌زودی معرفی خواهد شد

مدیر طراحی هیوندای، «سانگ یوپ لی»، تاکید کرده است که آیونیک ۶ به‌زودی به‌عنوان یک خودروی سدان برقی رونمایی خواهد شد. آیونیک ۶ که دومین خودروی برقی خاص برند هیوندای با نام آیونیک است، تا چند ماه آینده رونمایی خواهد شد.

طراحی این سدان برقی جدید پیشتر در جریان نمایشگاه بین‌المللی مونیخ و با معرفی مدل مفهومی «پیش‌گویی» (Prophecy) در دید عموم قرار گذاشته شده بود. رئیس طراحی این شرکت کره‌ای تاکید کرده است که این خودرو درحال گذراندن مراحل بازطراحی نهایی است. آقای لی به گزارش‌های موجود چیزی اضافه نکرده است اما خاطرنشان کرده است که:

آیونیک ۶ روح مدل پیش‌گویی را با خود به همراه دارد. این خودرو به‌خاطر پلتفرم تخته اسکیتی بلندتر خواهد شد.

طراحی به‌گونه دستخوش تغییر خواهد گشت که فضای داخلی به حداکثر برسد. بهبودهای آیرودینامیکی بسیاری نیز برروی این مدل اعمال شده است. خیلی وقت است که این کارها را انجام داده‌ایم.

«گزارش روزانه اقتصاد کره» در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی گفته بود که تولید آیونیک ۶ تا میانه سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است؛ این تاخیر در ساخت به سازنده اجازه می‌دهد تا بدنه خودرو را تا ۲۰ میلی‌متر بلندتر کرده و سپرها و چراغ‌ها را بازطراحی کند. هیوندای قصد دارد تا گنجایش باتری این خودرو را از ۷۲.۶ کیلووات ساعت تعیین شده به ۷۷.۴ کیلووات ساعت برساند.

تاخیر یادشده دلیل دیگری نیز داشته است؛ کارخانه محل تولید آیونیک ۶ به نام «آسان» درحال بازسازی بوده است. این مجموعه تولید هم‌اکنون میزبان خط تولید مدل‌های نامداری چون سدان سوناتا است و برای ساخت خودروهای برقی برپایه پلتفرم E-GMP نیاز به بازسازی و بهینه‌سازی دارد.

عکاسان موفق شده‌اند تاکنون تصاویر مختلفی از آیونیک ۶ درحال گذراندن تست‌های مختلف ثبت کنند. نمونه اولیه این خودرو نسبت‌به مدل مفهومی به خطوط سقف و بدنه و چراغ‌هایی متداول‌تر مجهز شده است. با این همه، بخش‌های پوشانده نشده خودروی تست هیوندای نشان می‌دهند که چراغ‌های پشتی آیونیک همان فرم‌پردازی پیکسلی مدل پیش‌گویی را دارند.

آیونیک ۶ از لحاظ فنی شباهت‌های بسیاری به آیونیک ۵ خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین وجوه شباهت این دو خودرو نیز همان پلتفرم E-GMP خواهد بود. بهره‌وری آیونیک ۶ از این پلتفرم به آن معنا است که این خودرو از سخت‌افزار شارژ ۸۰۰V پشتیبانی خواهد کرد و هیوندای احتمالا آن را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه خواهد کرد.

همان‌گونه که گفته شد، آیونیک ۶ از باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد که تنها کمی بیشتر از باتری ۷۳ کیلووات ساعتی آیونیک ۵ است. اگر ظرفیت بیشتر را در کنار آیرودینامیک بهینه‌تر آیونیک ۶ قرار دهیم، احتملا گستره مسافت قابل‌پیمایش این خودرو به چیزی حدود ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) برسد. هیوندای هنوز اعلام نکرده است که آیا باتری کوچک‌تر ۵۷ کیلووات ساعتی آیونیک ۵ را به‌عنوان یک آپشن برای آیونیک ۶ درنظر خواهد گرفت یا خیر؟!

رقیب اصلی آیونیک ۶، کیا EV6، هم‌اکنون از یک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. با توجه به رابطه نزدیک این دو خودروساز کره‌ای احتمال می‌رود که آیونیک ۶ مشخصاتی و عملکردی مشابه EV6 داشته باشد. با توجه به این استناد، احتمالا مدل دیفرانسیل عقب آیونیک ۶ از موتوری ۲۲۶ اسب بخاری و مدل چهارچرخ محرک آن از موتور ۳۲۱ اسب بخاری سود ببرد. از آنجایی که هیوندای به‌رسم همیشه‌اش برای محصولات خود یک نسخه عملکرد بالا با پسوند N نیز رونمایی می‌کند، احتمالا این نسخه برابر با کیا EV6 GT یعنی ۵۷۷ اسب بخار قدرت داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    چیو دقیقا پنهون میکنن؟ همانطور که چینی ها هر نوع المان طراحی از هیوندا تا کیا رو کپی پیست کردن اینم بعد از رونمایی خدمت ش خواهند رسید فوقش 2هفته از دست چینی ها در امان باشی

    چینی ها هنوز نتونستن اون خط و خطوط و امواج جنسیس جدید رو دربیارن ولی اونم به زودی

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. پویان

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (755 ديدگاه)

      چینی ها خیلی خوب جلو میرن. از کره ای ها بهتر میشن. در بعضی برندهای برقی بهتر هم شدن

      موافقم 7
      مخالفم 24
      1. حامد

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (831 ديدگاه)

        تا ابد کالای چینی از ماشین بگیر تا گوشی و تلویزیون و غیره هیچوقت در حد کره ای و ژاپنی و المانی و امریکایی نمیشه.
        اینکه میگم در حد اونا نمیشه بخشی زیادیش اینه که اون احساس خوبی که یه شخص نسبت به اون کالا داره رو جنس چینی نمیده.

        موافقم 11
        مخالفم 5
  2. ehsan.fa

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1898 ديدگاه)

    چرا اکثر برقی ها سدان هستند؟ بخاطر وزن احتمالا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. پویان

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    هیوندا توی برقی ها خوب کار کرده. هیوندای ایونیک 5 خیلی پرفروش شده

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. ‏제네시스

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    اگه جنسیس ، G70 برقی هم تولید کنه خیلی عالی میشه 💎

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. dian-yoshani

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (611 ديدگاه)

      اون سبکش بیشتر اسپرت هست بنظرم به g80 بیشتر میاد که برقی بشه تا g70
      ولی نظر شما هم محترمه

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. seyedjavad.mercedesbenz

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (527 ديدگاه)

        G80 مدل الکتریک داره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. dian-yoshani

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (611 ديدگاه)

    و همان طور که در عکس میبینید فرمان داره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. ARMAN

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چرا سدانای برقی فست بک می سازن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. seyedjavad.mercedesbenz

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      احتمالا بخاطر بهبود آیرودینامیک و هدایت باد در انتهای خودرو مجبورن شیب دار و فست بک بسازنش ، به همین دلیله که بعضی کارشناس ها میگن دوران خودروهای سه جعبه ای تموم شده

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا