سیستم جدید یونی ویل هیوندای و کیا، خودروهای برقی را متحول خواهد کرد
خودروهای الکتریکی هم مثل همتایان درونسوز خود، در طراحی و جاداری کابین با محدودیتهای ناشی از قوای محرکه مواجه هستند. حال کیا و هیوندای با طراحی سیستم جدیدی بنام یونیورسال ویل درایو، قصد برطرف کردن این مشکل را دارند. در خودروهای درونسوز، قوای محرکه با گیربکس و شافتهایی که قدرت را به چرخها منتقل میکند، فضای زیادی را اشغال میکند. در خودروهای الکتریکی، این قطعات فقط با یک موتور جایگزین میشوند اما طراحی این خودروها باید بهگونهای انجام گیرد که یک موتور الکتریکی بتواند حداقل به دو چرخ متصل شود.
هیوندای و کیا اما با سیستم جدید خود که بهطور مخفف یونی ویل نامیده میشود، یک موتور بزرگ را با چهار موتور کوچکتر جایگزین میکنند. هرکدام از این موتورها دقیقاً کنار یکی از چرخهای خودرو نصب شده و از طریق یک شافت کوتاه به چرخ وصل میشود. این سیستم از چند قطعهٔ مختلف مثل دنده خورشیدی، چرخدندههای پینیون و چرخدندهٔ حلقهای تشکیل شده است که فضای خالی در توپی هر چرخ را پر میکند. بدین ترتیب، در هر واحد یونی ویل، موتور از طریق شافت، دنده خورشیدی، چرخدنده پینیون و چرخدنده حلقهای، چرخ خودرو را به حرکت درمیآورد.
در این سیستم، به لطف نقاط محوری در اتصالات، انتقال نیرو از هر موتور به چرخ حتی زمانی که چرخ در هنگام عبور از روی دستاندازهای جاده بالا و پایین میرود، کارآمد و ثابت باقی خواهد ماند. برای مقایسه، در پیشرانههای سنتی، زمانی که زاویهٔ انحراف محور محرک افزایش پیدا میکند، بازده انتقال نیرو کاهش میابد. از دیگر مزیتهای یونی ویل هم میتوان به توانایی کنترل مستقل گشتاور در هر چرخ برای بهبود هندلینگ اشاره کرد. علاوه بر این، همانطور که در ابتدا اشاره شد، با انتقال موتورها به داخل چرخها، فضایی اضافی در داخل خودرو فراهم خواهد شد.
این فضا میتواند برای صندلیهای بیشتر یا ظرفیت بار بیشتر مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، از فضای اضافی میتوان برای نصب باطریهای بیشتر استفاده کرد که برد خودروهای الکتریکی را بدون بزرگتر کردن اندازهٔ آنها افزایش میدهد. بااینحال، در حال حاضر کیا و هیوندای هیچ حرفی در مورد اینکه چه زمانی یونی درایو به تولید خواهد رسید نزدهاند.