نخستین تجربه رانندگی هیوندای N ویژن 74 و RN22e
بررسیهای گذشته محصولات نوآورانه هیوندای مانند «ix35 سلول سوختی» نشان داد که این شرکت کرهای هنوز جای پیشرفت زیادی دارد و به سطح کاربردی از فناوریهای جدید نرسیده است. امروزه اما داستان کمی تغییر کرده و هیوندای با افزایش کیفیت ساخت و سطح مهندسی و طراحیاش موفق به خلق دو خودرو جدید شده که توجه همگان را چه در دنیای طراحی و چه در جهان مهندسی به خود جلب کرده است. در ادامه بررسی ویراستار مجله «اتوکار» را از دو محصول تازه هیوندای، «N ویژن 74» و «RN22e»، میخوانیم:
رانندگی با N ویژن 74
هیوندای «N ویژن 74» یکی از این خودروها به شمار میرود که قرار است در «بلیستربرگ» آلمان مورد بررسی قرار بگیرد. این کوپه جذاب هیدروژنی-الکتریکی در این بررسی تنها نیست؛ سازنده برای آنکه توان خود را در تمرکز برروی چندین پروژه با اهداف گوناگون به رخ بکشد، سدان عملکرد بالای RN22e را نیز معرفی کرده است که بر پایه سدان جدید آیونیک 6 توسعه پیدا کرده است. ظاهرا هیوندای قصد دارد تا از پیشرانه این خودرو در نسل آینده آیونیک 5 N استفاده کند و هاچبک محبوبش را به سطحی دیگر برساند.
حضور N ویژن 74 باعث میشود تا نگاه بینندگان به آن محدود شود و کسی نتواند از دیدن آن امتناع بورزد. هیوندای با انتشار تصاویر اولیه این مدل مفهومی باعث ایجاد یک موج عظیم هیجان و علاقه نسبتبه محصول جدیدش شد. خودرویی که با بهرهوری از فناوری روز، تناسبات عضلانی و طراحی کلاسیکگونه دارد.
مهندس سابق بامو که هماکنون در هیوندای مشغولبهکار است، «آلبرت بیرمن»، میگوید:
این یک (کیا) استینگر بود. طراحیاش خیلی بعدتر مشخص شد و قرار بود این ایده جدید با برندی تازه معرفی شود. خبری از استفاده از زیربرند N نبود. قرار بود جنسیس از آن استفاده کند اما وقتی که گفتیم میخواهیم نمونه اولیه این خودروی هیجانانگیز را بسازیم و سپس سیستمهای جدید را روی آن سوار کنیم، فهمیدیم که از نظر ابعاد به استینگر نزدیکتر است.
بنابراین درحالیکه یک نمونه اصلی از N ویژن 74 درحال گذراندن بررسیهای گوناگون است، باقی نمونهها در لباس کیا استینگر و با بهرهوری از یک باتری 62.4 کیلووات ساعتی و دو موتور 335 اسب بخاری مختص هر چرخ عقب، درحال گذراندن سایر مراحل توسعه خود هستند. براساس گفتههای بیرمن، هدف نهایی هویندای رساندن قدرت این موتورها به 576 اسب بخار است.
اولین نمونه اولیه را دو سال پپیش ساختیم. اولینبار هم من آن را در پیست تست هیوندای،«نامیانگ»، راندم. حس عجیبی داشت... راستش را بخواهید کمی ترسناک بود اما الان حس یک دیفرانسیل مکانیکی را میدهد.
خوشبختانه و برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی که اسما قابلراندن هستند و به رانندهشان اجازه افزایش سرعت را نمیدهند، N ویژن 74 کاملا آماده سواری بود؛ تا حدی که قابلیت دریفتکشیدن را نیز داشت. البته رانندگی من آرامتر خواهد بود. با گذر از میلهای ایمنی و نشستن پشت فرمان N ویژن 74، میتوان آثار حضور کیا استینگر در داشبورد آن را بهسادگی دید.
N ویژن 74 به اندازهای سریع است که باعث میشود تا ذهن راننده، شمارش لحظاتش را از یاد ببرد. این کوپه مفهومی در کمتر از 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. کرهایها مدعی هستند که این خودرو برخلاف ix35 سلول سوختی، واکنشی کاملا متداوم به فشارهای پدال گاز دارد. سلول سوختی هیدروژنی 85 کیلوواتی این خودرو نمیتواند تمام قدرت موجود در موتور را مهیا کند بنابراین بهعنوان یک ژنراتور برای تولید نیروی موردنیاز برای بسته باتری کار میکند. همین ویژگی به نسخه تولیدانبوه این خودرو امکان افزایش مسافت قابلپیمایش تا 592 کیلومتر را میدهد.
چسبندگی N ویژن 74 به لطف استفاده از تایرهای پیرلی P-Zero 4S و با وجود وزن دو تنی آن، همچنان قابل تقدیر است. حرکت در سرعتهای بالا و پیچیدن با سرعتها متفاوت کاملا با اطمینان صورت میگیرد. شاید پیشرانه هیدروژنی بهعنوان مهمترین ویژگی این خودرو شناخته شود اما بهترین عملکرد به سیستم مدیریت چسبندگی این خودرو تعلق دارد. تنها خرده را میتوان به عملکرد خشک و عصبانی سیستم ترمز گرفت.
طراحی N ویژن 74 از کجا آمد؟
با وجود اینکه هیوندای تلاش خود را میکند تا بهعنوان برندی با نگاه به آینده شناخته شود و اعلام کرده که با ساخت N ویژن 74 قصد بازسازی مدلهای گذشته را ندارد اما با معرفی مدل مفهومی «پونی کوپه» راهی را آغاز کرد که به استفاده از طراحیهای سبک کلاسیک ختم شد. آن مدل مفهومی به هدف خود برای جلب توجه عموم رسید اما هیچگاه تصمیمی برای تولید آن گرفته نشد.
تجربه رانندگی RN22e
RN22e به تازگی و چالاکی N ویژن 74 نیست اما درحقیقت، نمونهای واقعگرایانهتر محسوب میشود. همانگونه از ظاهر این خودرو مشخص است، هیوندای آن را بر پایه سدان تازه خود، آیونیک 6، توسعه داده است. زیر بدنه این خودرو نیز فناوری و قطعاتی قرار دارند که قرار است از آنها در تولید نسل آینده آیونیک 5 استفاده شود. باتری 77.4 کیلووات ساعتی 800 ولتی و دو موتور برقی که آزمونهایشان را در مدلهایی چون EV6 پس دادهاند. از دیگر امکانات RN22e میتوان به دیفرانسیل عقب مجهزبه بسته دوگانه کلاچ اشاره کرد که به سیستم هدایتگر گشتاور اجازه میدهد تا عملکرد خشنتر داشته باشد.
شتابگیری RN22e مانند N ویژن 74 وحشیانه و چندان هیجانآور نیست اما همچنان خودرویی سریع قلمداد میشود. تفاوت اصلی این مدل در عملکرد چابک، سریع و تطبیقپذیر آن در گذر از پیچها مشخص میشود؛ جایی که تایرهای پیرلی P-Zero کورسا نقشی اساسی در آن بازی میکنند. در سرعتهای بالا، لغزش بخش پشتی بدنه بالا میرود که ناشی از عملکرد الگوریتم سیستم کنترل پایداری است. البته جداکثر سرعت آن بهصورت الکترونیکی به بازه سرعت هیوندای i30 N محدود شده است.
یکی از ویژگیهای تازه RN22e، سیستم صداساز آن است که صدایی شبیهبه صدای موتور را در درون و بیرون خودرو پخش کرده و کمی ارتعاش در پایه صندلیها ایجاد میکند. خوشبختانه برداشت و واکنش ما به این سیستم بهتر از سایر نمونههای مشابه بود چون صدای تولیدشده شبیهبه صدای موتورهای بنزینی بود.
هیوندای RN22e را به سیستم موسومبه «تعویض دنده مجازی» مجهز کرده که با استفاده از پدالهای پشت فرمان قابل دسترسی است. این سیستم با استفاده از فرامین راننده به پدالها و سیستم صوتی داخل خودرو، صدای افزایش دور موتور یک پیشرانه درونسوز را ایجاد میکند که به تعویضدنده نیاز دارد. اگر دنده فرضی را تغییر ندهید، این سیستم نیز سرعت را از حدی خاصی بیشتر نخواهد کرد؛ درست مانند یک دنده عادی!
مدیریت درست هیوندای باعث شده تا اعتمادبهنفس این مجموعه در تکتک کارکنان و محصولاتشان آشکار و هویدا باشد. برنامههای آینده این شرکت برای تولید خودروهای برقی هیجانانگیز، بهزودی فصل تازهای از رشد و پویایی را در صنعت خودرو به جهان نشان خواهد داد. نظر شما درباره مسیر جدید هیوندای و مدلهای مفهومی N ویژن 74 و RN22e چیست؟!