جشن تولد هیوندای با معرفی پونی کوپه 1974 مفهومی
طراح مشهور ایتالیایی، «جورجتو جیجارو»، کوپه کلاسیک هیوندای را برای شرکت در جشن تولد هیوندای در مراسم ویلادِست بازسازی کرده است.
امسال قرار است هیوندای در رویداد «کِنکورسو دِلِگانزا ویلادِست»، تاریخچه خودروسازی خود را جشن بگیرد. امروزه حدودا چهل سال از زمانی که کوپه پونی در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد میگذرد. از این کوپه مشهور بهعنوان یکی از مهمترین مدلهای معرفی شده برند کرهای یاد میشود.
طراح نامآشنای ایتالیایی، «جورجتو جیجارو»، که خود بهعنوان پدر طرح اصلی پونی 1974 شناخته میشد، وظیفه بازسازی این کانسپت هیوندای را برعهده داشته است. خودروی تازه بازسازیشده در جریان یک رویداد لوکس خودرویی، روز شنبه 20 مه 2023 در سواحل دریاچه کومو در انظار عمومی به نمایش درآمد.
پونی درحقیقت نخستین محصول تولید انبوه هیوندای بهعنوان یک خودروساز رسمی و مستقل به شمار میرفت. در دهه 70 میلادی، بحران اقتصادی در جهان اتفاق افتاد و بههمین دلیل، جای زیادی برای فروش یک خودروی اسپرت وجود نداشت؛ بنابراین هیوندای 5 سال پس از معرفی نخستین محصولش از پونی کوپه کانسپت رونمایی کرد. مدل مفهومی یادشده بعدها در تاریخ این شرکت الهامبخش طراحان آن بوده است.
نسل دوم پونی که با نام اکسل هم شناخته میشده، در طراحی خود از المانهای مربعی زیادی استفاده میکرده است. هیوندای چند سال بعد هم مدل اسکوپ را روانه بازار کرد که از طراحی کوپه کانسپت الهام گرفت اما اینبار از منحنیهای نرم بیشتری استفاده میکرد. پونی بیشترین تاثیر خود را اخیرا روی مدلهای سری آیونیک هیوندای گذاشته است. طراحان برند کرهای تصمیم گرفتهاند تا برای آفرینش خط تازه محصولات برقی هیوندای نظیر آیونیک 5 از خطوط بدنه مستقیم و بخش پشتی مشابه پونی استفاده کنند.
هیوندای بازتابش تصویر پونی را به آیونیک ختم نکرد و با معرفی مدل مفهومی N ویژن 74، بهطور مستقیم و بهشکلی جدیتر از برنامه خود برای الهامگیری از پونی کانسپت گفت. N ویژن 74 هم از خطوط شکسته و مربعی بدنه سود میبرد؛ بهگونهای که هم صورت مدرن خودرو و هم یاد ایام را زنده کرده بود. هیوندای بهطور رسمی اعلام کرد که N ویژن 74 خودرویی تک ساخت خواهد بود اما شایعاتی مبنیبر تولید انبوه آن هم در فضای مجازی پیچیده است.
کرهایها تنها تمرکز خود را روی خطوط مستقیم و صاف بدنه نگذاشتهاند. آنها نهایت تلاش خود را بهکار بردهاند تا کابین کلاسیک و ساده کوپه پونی را بهشکلی امروزیتر بازسازی کنند. همانگونه که در تصویر زیر مشاهده میکنید، چیدمان و کلیدهای روی کنسول بالا ساده و بیآلایش هستند اما جزئیات بالایی دارند.
هیوندای برای کانسپت تازهاش از همان المانهای آشنای دهه 70 مانند فرمان تکپره و کلیدهای کشویی بهره برده است؛ با این وجود ظاهر بخش داخلی همچنان آیندهنگرانه محسوب میشود و این نشانه دست قدرتمند جیجارو و تیم طراحی خوب او به شمار میرود.
هیوندای با معرفی N ویژن 74 راه را برای بازسازیهای بیشتر و معرفی گذشته خود باز کرده است. شکی نیست که پونی کانسپت بر طراحی هیوندای آیونیک 5 N تاثیر خواهد گذاشت. خودروی یادشده تا ماه آینده و بهعنوان یک نمونه اسپرتتر از کراساوور کنونی به بازار عرضه میشود. با وجود تلاش هیوندای برای نفی عرضه نمونه تولید انبوه N ویژن 74، امیدواریم که تاثیر مثبت المانهای خوب را روی محصولات آینده این شرکت ببینیم. نظر شما درباره پونی 1974 مفهومی چیست؟ آیا هیوندای خودرویی با ظاهر کلاسیک تولید خواهد کرد؟!