رمز و راز آیرودینامیک بسیار خوب هیوندای آیونیک 6 چیست؟
هیوندای آیونیک 6 مدل 2024 آیرودینامیک ترین خودروی تاریخ این برند کرهای است و ضریب درگ احساسبرانگیز 0.21 نیز مؤید این نکته خواهد بود. ظاهر صیقلی و روان آیونیک 6 الکتریکی نقش مهمی در راندمان بالای این خودرو بازی میکند. محصول جدید هیوندای با یکبار شارژ باتری میتواند مسافت 614 کیلومتری را طی کند. راندمان آیرودینامیک این خودرو جدای از بهبود شعاع حرکتی تأثیر مثبتی روی پرفورمنس، پایداری سواری و کاهش سروصدا و... خواهد داشت.
آیونیک 6 از طریق طراحی آیرودینامیک مشابه دهه 30 میلادی و بسیاری از پیشرفتهای به دست آمده در تونل باد توانسته به چنین راندمانی دست پیدا کند. سیمون لوزبی مدیر طراحی هیوندای در بحث طراحی این خودرو به خودروهای استات اسکراب 1947، فانتوم کورسیر و ساب اورساب اشاره میکند. این خودروها بیشترین تأثیر را روی طراحی نرم و روان آیونیک 6 داشتهاند. این مدیر ارشد بخش طراحی هیوندای اظهار میدارد:
شکوفایی واقعی طراحی و مهندسی آیرودینامیک در دهه 30 میلادی بود و ما حس کردیم میتوانیم از آن دوران الهام بگیریم. تأثیرپذیری از آن دوران و همچنین طبیعت بهترین راه برای ارائه عملکردی پایدار و منحصربهفرد در کلاس خودروهای الکتریکی است
دیگر وسیلهای که تأثیرگذاری زیادی روی هیوندای آیونیک 6 داشته جنگنده بریتانیایی اسپیتفایر جنگ جهانی دوم بوده است. طراحان هیوندای از طراحی بالچه این جنگنده در اسپویلر عقب آیونیک 6 الهام گرفتهاند تا جریان هوای سقف را حذف کرده و درگ را کاهش دهد. این بالچه همچنین بهطور مؤثری جریانهای تولید شده از پروفایل جانبی خودرو را کاهش میدهد تا نتیجه نهایی این اقدامات کاهش درگ باشد.
خود هیوندای آیونیک 6 نیز شکل سرراست مشابه بال هواپیما دارد و تفاوت بین فشار بالا و پایین خودرو باعث تولید لیفت آیرودینامیک در سرعت بالا میشود. داون فورس تولید شده توسط اسپویلر عقب نیز لیفت را حتی در سرعت بالا کاهش میدهد تا پایداری خودرو تضمین شود. طراحان هیوندای همچنین از طبیعت به ویژه دایو شاهین در سرعتهای بسیار بالا الهام گرفتهاند.
خودروی موردبحث تستهای وسیعی را در تونل باد پشت سر گذاشته و در مقابل بادی با حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت نیز حضور داشته است. این باد پرسرعت توسط یک فن 3400 اسب بخاری تولید شده تا به مهندسان هیوندای کمک کند 10 درصد دیگر بر کارایی آیرودینامیک آیونیک 6 اضافه کنند. این راندمان از طریق روشهای مختلف همچون تکنیک شکلدهی بکار رفته در اسپویلر عقب به دست میآید. به موارد یاد شده باید تحلیل CFD با استفاده از ابر رایانه را نیز اضافه کرد. تکنولوژی یاد شده به طراحان اجازه میدهد تا شکل بهینه اسپویلر را از بین 70 گزینه مختلف انتخاب کنند و بتوانند از فلپ هوای فعال، بالشتکهای ویژه، کاهشدهندههای گپ چرخ و... در نقاط مشکلساز استفاده نمایند. این پیشرفتهای تکنولوژیکی نه تنها عملکردی هستند بلکه باعث زیبایی نیز میشوند. نظر شما دراینباره چیست؟