معرفی فیس لیفت هیوندای i10 سدان و هاچبک با قیمت زیر 8 هزار دلار
هیوندای در هند از فیسلیفت خانوادهٔ i10 رونمایی کرده است که شامل مدلهای هاچبک با نام گرند i10 نیوس و سدان با نام اورا میشود. این خودروها از بهروزرسانیهای ظاهری بهرهمند شدهاند که آنها را بیشتر از هم متمایز میکند. گرند i10 نیوس در سال 2019 و سدان اورا در سال 2020 معرفی شدند که این یعنی سال 2023 زمان مناسبی برای معرفی فیسلیفت میاندورهای آنها محسوب میشود. هیوندای بهزودی i10 اروپایی که بسیار شبیه گرند i10 نیوس اما کمی کوچکتر است را هم معرفی خواهد کرد.
گرند i10 نیوس و اورا قبلاً نمای جلوی یکسانی داشتند اما حالا به لطف سپرهای بازطراحی شده، هرکدام نمای خاص خود را پیدا کردهاند. در نسخهٔ هاچبک، دماغهٔ بدون جلوپنجره همچنان حفظ شده اما حالا شاهد طراحی جدید با ورودی هوای بزرگ داخل سپر هستیم. همچنین دیلایتهای جدیدی هم در ورودیهای هوای جانبی کار شده است. ورودی هوای سپر اورا هم بزرگتر و به دیلایتهای جدیدی در طرفین مجهز شده درحالیکه یک جلوپنجرهٔ باریک هم بین چراغها اضافه شده که یادآور مدل بزرگتر HB20S بازار آمریکای لاتین است.
پروفیل جانبی خودروها بدون تغییر باقیمانده چون حجم پردازیهای آن هنوز هم مدرن به نظر میرسد. در عقب گرند i10 نیوس شاهد گرافیک جدید چراغها هستیم که حالا با یک نوار LED به هم متصل شدهاند اما عقب اورا تقریباً دستنخورده به نظر میرسد و همچنان اسپویلر خود را حفظ کرده است.
بهروزرسانیهای داخلی این خودروهای ارزانقیمت به تودوزیهای جدید و تجهیزات بیشتر مثل شارژر بیسیم، پورتهای USB-C و نمایشگر 3.5 اینچی در وسط صفحه آمپر آنالوگ محدود میشود و نمایشگر لمسی 8 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و دریچههای تهویه مثل قبل هستند. بااینحال، گرند i10 نیوس و اورا حالا بهصورت استاندارد با چهار ایربگ و در تیپهای بالاتر با شش ایربگ عرضه میشوند درحالیکه قبلاً تنها دو ایربگ داشتند. این خودروها همچنین از چراغهای جلوی خودکار، سیستم ورود بدون کلید، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب و ترمز ABS هم بهره میبرند اما انتظار وجود هیچگونه سیستم کمکرانندهٔ مدرنی را نباید از آنها داشت.
گرند i10 نیوس و اورا هردو با همان پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی قبلی ارائه میشوند که 83 اسب بخار قدرت و 114 نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، موتور 1.2 لیتری دوگانهسوز (بنزین و CNG) هم قابل انتخاب خواهد بود که 70 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور فقط از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما برای موتور اول گیربکس اتوماتیک هم قابل انتخاب خواهد بود. متأسفانه هیوندای پیشرانهٔ 1 لیتری بنزینی توربوشارژ این خودروها را حذف کرده است.
هماکنون امکان پیشخرید فیسلیفت هیوندای گرند i10 نیوس و اورا در هند وجود دارد. سازندهٔ کرهای هنوز قیمت این خودروها را اعلام نکرد اما به گفتهٔ رسانههای محلی، قیمت مدل هاچبک از 600 هزار روپیه معادل 7,350 دلار و سدان از 650 هزار روپیه معادل 7,950 دلار آغاز میشود. نسخهٔ اروپایی فیسلیفت i10 اما به دلیل برخورداری از تجهیزات بیشتر، گرانتر خواهد بود.