درگ هیوندای آیونیک 5 N با لامبورگینی، فراری، پورشه و مرسدس برابوس!
سه دهه پیش وقتی با هیوندای اکسل رانندگی کردیم، دریافتیم که فقط وسیلهای برای رفتن از نقطهٔ A به B است نه یک خودروی مطلوب. سی سال بعد اما ویدئویی را خواهید دید که رقابت یک هیوندای را با فراری و لامبورگینی نشان میدهد. ما میخواستیم ببینیم آیونیک 5 N چقدر سریع است و به همین دلیل، آن را در برابر تعدادی از سریعترین و گرانترین خودروهای جهان قرار دادیم.
در این رقابت، هیوندای در برابر یک خودروی شش سیلندر، یک هشت سیلندر، یک 10 سیلندر و نهایتاً یک 12 سیلندر قرار میگیرد. نمایندهٔ شش سیلندرها پورشه 911 GT3 با گیربکس دستی است که قیمت آن از 184,550 دلار آغاز میشود. در سینهٔ این خودرو یک موتور 4 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. خودروی V8 این جمع یک مرسدس G63 است که قیمت آن از 184,150 دلار آغاز میشود اما نمونهٔ حاضر در این رقابت استاندارد نیست و از کیت برابوس با تیونینگ موتور سطح یک بهره میبرد.
مرسدس در حالت استاندارد 585 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد اما تیونینگ سطح یک برابوس سیستم اگزوز جدید با سه سر اگزوز در هر طرف و قدرت و گشتاور بیشتری را به دنبال دارد. زیر کاپوت این ماشین یک موتور 4 لیتری توئین توربو قرار دارد که به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک متصل میشود. خودروی 10 سیلندر گروه همانطور که انتظار میرود لامبورگینی هوراکان در نسخهٔ STO است. موتور 5.2 لیتری این ماشین 640 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد. STO با قیمت پایهٔ 348,773 دلار، خودروی بسیار گرانقیمتی است.
در آخر هم به خودروی V12 یعنی فراری 812 کامپتیزیونه میرسیم که نسخهای سریعتر و قویتر از سوپرکار دوازده سیلندر موتور جلوی مارانلو محسوب میشود. زیر کاپوت این اسب ایتالیایی یک نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی پنهان شده است که 830 اسب بخار قدرت و 692 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. کامپتیزیونه اما بسیار گرانقیمت است و بیش از 600 هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که آیونیک 5 N تنها 67,475 دلار قیمت دارد و با دو موتور الکتریکی، حداکثر 650 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر را ارائه میکند.
هرچند آیونیک 5 N نتوانست همهٔ این خودروها را مغلوب کند اما چیزی که جالب بود، ثبات عملکرد کراساوور الکتریکی هیوندای در چندین درگ پشت سر هم بود. در طول فیلمبرداری این ویدئو طی چهار روز، هیوندای هرروز حدود 30 لانچ انجام داد و هر بار عملکرد خودرو دقیقاً مشابه قبل بود که این تکرارپذیری مداوم برای یک خودروی الکتریکی باورنکردنی به نظر میرسد. این در حالی است که تمام خودروهای بنزینی و خصوصاً نمونههای محرک عقب، برای لانچ به گرم کردن تایر نیاز داشتند و چند بار تلاش کردند تا به لانچ ایدهآلی دست پیدا کنند. درهرحال، پس از آزمایش تمام خودروها، نتایج زیر حاصل شد.
رتبه | خودرو | صفرتاصد (ثانیه) | 400 متر (ثانیه) |
1 | فراری 812 کامپتیزیونه | 3.79 | 10.99 |
2 | لامبورگینی هوراکان STO | 3.78 | 11.29 |
3 | هیوندای آیونیک 5 N | 3.52 | 11.32 |
4 | پورشه 911 GT3 | 4.39 | 12.06 |
5 | مرسدس G63 برابوس | 4.51 | 12.59 |