هیوندای

بررسی فنی هیوندای آیونیک 6 برقی تحسین شده برای رقابت با تسلا

ظاهرا تلاش هیوندای برای تولید خودروهای برقی مدرن، نتایج بسیار خوبی داشته و آیونیک ۶ موفق به جلب توجه کارشناسان شده است.

طی هفته‌های اخیر، رسانه‌های مختلف جهان اقدام به انجام تست و بررسی روی هیوندای آیونیک ۶ کردند. اغلب افرادی که پشت فرمان این خودرو نشته‌اند؛ نکات مثبت آیونیک ۶ را تایید کردند. وب‌سایت موتوروان (Motor1) نیز امتیاز بسیار خوب ۸/۸ از ۱۰ به این سدان برقی داده و امتیاز خبرگزاری CarAndDriver هم ۹ از ۱۰  (بالاتر از تسلا مدل ۳ و پول‌استار ۲) است.

حدود یک سال پیش، مراسم رونمایی آیونیک ۶ انجام شد. در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید مدل‌های برقی با ساختار هاچبک و کراس‌اور تلاش می‌کنند؛ عرضه‌ی آیونیک ۶ در کلاس سدان فست بک عجیب بود. ظاهرا هیوندای پس از تجربه موفق روی آیونیک ۵ در کلاس هاچبک خانوادگی، تصمیم گرفت تنوع محصولات الکتریکی را افزایش دهد. همچنین، فروش بسیار خوب تسلا مدل ۳، وجود تقاضا برای سدان‌های برقی را ثابت کرد.

آیونیک 6 نمای جانبی

پلتفرم E-GMP مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و علاوه‌بر آیونیک ۶ برای آیونیک ۵، کیا EV6 و جنسیس GV60 استفاده می‌شود. فاصله محوری قابل افزایش تا ۳ متر با امکان تولید خودروی الکتریکی دو موتوره و یک موتوره به صورت تک یا دو دیفرانسیل، مشخصات مهم پلتفرم E-GMP هستند. با این شرایط، افزایش تنوع مدل‌های برقی در گروه کیا –هیوندای بسیار محتمل است.

مشخصات فنی و قیمت آیونیک ۶

ارزان‌ترین مدل آیونیک ۶ در بازار جهانی، ۴۳ هزار دلار قیمت دارد. این مدل تک موتوره دیفرانسیل عقب ۱۴۹ یا ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای آیونک ۶ پایه، ۸/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. توان پیمایش این نمونه، ۴۲۹ کیلومتر خواهد بود.

آیونیک 6 نمای اصلی

آیونیک ۶ با نسخه تک موتوره ویژه نیز تولید می‌شود که البته در بعضی کشورها فروخته خواهد شد. این مدل، ۲۲۹ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ در زمان ۷/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و توان پیمایش ۵۴۵ تا ۶۱۵ کیلومتر فراهم می‌کند. قیمت خودروی مذکور، ۴۷ هزار دلار است.

نسخه‌ی دو موتوره از آیونیک ۶ مجهز به سیستم دو موتوره دو دیفرانسیل، قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن‌متر دارد. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت با این خودرو، ۵ تا ۵/۳ ثانیه اعلام شده و نهایت سرعت محدود به ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. گیربکس تک سرعت، توان پیمایش ۴۳۵ کیلومتر و آستانه قیمت ۵۰ هزار دلار، دیگر مشخصات مهم آیونیک ۶ دو موتوره هستند.

آیونیک 6 نمای پشت

مدل ۴۳ هزار دلاری آیونیک ۶ به نام SE با سیستم تک موتوره و باتری ۵۳ کیلووات ساعتی، هنوز وارد بازار جهانی نشده است. فعلا فقط باتری ۷۷/۴ کیلوواتی در دسترس قرار گرفته که روی مدل‌های  SEL و لیمیتد وجود دارد. پس حداقل بودجه لازم برای خرید آیونیک ۶، هم‌اکنون به عدد ۴۷ هزار دلار رسیده است که توان پیمایش بسیار خوب بیش از ۵۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند.

بررسی طراحی، کیفیت فنی و امکانات

فعلا غالب کارشناسان خودرویی دنیا، مدل دو موتوره و ۵۰ هزار دلاری آیونیک ۶ را بررسی کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها، نقطه ضعف خودروی کره‌ای نسبت به تسلا مدل ۳ را، زمان لازم برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت از حالت سکون می‌دانند؛ چراکه رقیب پرفروش امریکایی، می‌تواند حدود ۴/۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد اما آیونیک ۶ لیمیتد، صفر تا صد ۵/۱ تا ۵/۳ ثانیه دارد. از سویی دیگر، کیفیت رانندگی، فنربندی، فرمان‌پذیری و ترمزهای آیونیک، بسیار خوب و تحسین‌برانگیز توصیف شده است.

آیونیک 6 نمای جلو

سبک طراحی بدنه در آیونک ۶، اختصاصی و سنت‌شکن جلوه می‌کند. طبیعتا سلایق افراد، متفاوت است و فست‌بک کره‌ای برای مخاطبان مختلف، زشت یا زیبا به نظر می‌رسد؛ اما در زمانه‌ای که خودروسازان مختلف تلاش می‌کنند تا مدل‌های برقی را عجیب و انقلابی و بسیار آیرودینامیک طراحی کنند؛ می‌توان آیونیک ۶ را متعادل و عامه‌سپند؛ فاقد المان‌های هیجان‌انگیز توصیف کرد. این خودرو از نمای جانبی و پشت، حس یک پورشه را تداعی می‌کند؛ درحالی‌که نمای اصلی شباهت‌هایی به شخصیت‌های فانتزی دیده شده در انیمه‌های ژاپنی دارد.

آیونیک 6 نمای عقب

مدل استاندارد، رینگ ۱۸ اینچ خواهد داشت، ولی چرخ‌های ۲۰ اینچ که به‌ندرت روی خودروهای سدان کوچک با قیمت ۵۰ هزار دیده می‌شود؛ برای آیونیک ۶ لیمیتد فراهم شده است. دستگیره‌های مخفی در بدنه، حالت بالچه‌ای انتهای سقف روی درپوش صندوق و چراغ‌های LED دیگر نکات مثبت خودروی کره‌ای هستند. از سویی دیگر، حجم نسبتا زیاد مواد پلاستیکی سیاه‌رنگ استفاده شده در سپر عقب و رکاب و فریم پنجره‌ها، حس یک مدل ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند.

ضریب درگ آیونیک ۶ برای مدل مجهز به رینگ ۱۸ اینچ، عدد بسیار خوب ۰/۲۲ است. این خودرو با چرخ ۲۰ اینچ ضریب درگ ۰/۲۵ دارد. تسلا مدل ۳ و پول‌استار به ترتیب با ضریب درگ ۰/۲۳ و ۰/۲۸ تولید می‌شوند.

یکی از نکات جالب در طراحی آیونیک ۶ که عمدتا توسط بیننده عکس‌ها احساس نشده؛ فاصله ۲۹۵۰ میلی‌متری چرخ‌های جلو و عقب است. در کمال تعجب، فاصله محورهای آیونیک ۶ حدود ۱۱ سانتی‌متر بیشتر از هیوندای سوناتا خواهد بود. به همین دلیل، سرنشین صندلی عقب در این خودروی برقی، نه‌تنها فضای بیشتری نسبت به سوناتا دارد؛ بلکه راحت‌تر از تسلا مدل ۳، پول‌استار ۲ و حتی بی‌ام‌و i4 خواهد بود. از سویی دیگر، شیب بسیار زیاد سقف در آیونیک ۶، می‌تواند ناحیه سر و گردن افراد بلند قد، نشسته روی صندلی ردیف دوم را محدود کند.

کابین هیوندای آیونیک 6

فضای داخلی آیونیک با دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ پیوسته، چشم‌نواز و عامه پسند به نظر می‌رسد. فرم کلی، فاقد خلاقیت و مشابه آیونیک ۵ است اما در مجمموع، نیازهای کاربر با سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. آیونیک ۶ از صندلی‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که ۳۰ درصد نازک‌تر از صندلی‌های مدل‌های معمولی هستند. گفته شده این صندلی‌ها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش می‌دهند.

آیونیک ۶ از دیدگاه ایمنی در تست تصادف، یکی از بهترین خودروهای جهان است و امتیاز بسیار خوب از نهادهای مختلف دنیا دارد. مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد و ترمز اضطراری، کنترل‌گر نوربالا، هشدار برخورد در نقاط کور، کنترل بین خطوط، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور و دید ۳۶۰ در این خودرو ارائه می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2439 ديدگاه)

    ضمن سلام خدمت مخاطبان عزیز پدال
    تلاش می کنیم در سال جدید، بررسی خودروهای مطرح خارجی و داخلی رو بیشتر کنیم
    به همین دلیل لازمه چند نکته رو خدمت شما اطلاع بدم؛
    مقالات بررسی خودروهای خارجی که در سایت پدال مشاهده می کنید، به شکل خلاصه با محدودیت تقریبا هزار کلمه نوشته می شه تا مختصر و مفید باشه.
    همچنین با هدف افزایش کیفیت فنی، حتما سعی می کنیم مطلب نهایی، دربر گیرنده نکات مختلف از رسانه های مختلف دنیا، مثل موتوروان، کارانددرایور و دیگران باشه. پس مقاله ای که در پدال مشاهده می کنین، ترجمه صرف از یک منبع نیست و جمع بندی نویسنده پدال هم داخلش هست
    در نهایت، متنی که خدمت شما ارائه می شه دارای نکاتی هست که به نظر نگارنده جالب اومده و طبیعتا تمام جزئیات مقالات چندهزار کلمه ای خارجی رو پوشش نمی ده
    لطفا ما رو از نظرات خوبتون بهره‌مند کنید

    موافقم 135
    مخالفم 7
    1. رها

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (89 ديدگاه)

      با سپاس از زحمات شما .‌امیدوارم با این رویه کیفیت سایت بالاتر برود .

      موافقم 48
      مخالفم 8
    2. محمد

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      با سلام خدمت آقای اشتری مقاله های شما بسیار باکیفیت و دقیقه ، ای کاش دوباره بتونید ویدئو های سایت های معتبر رو با تحلیل خودتون مثل قبل انجام بدید هرچند می‌دونم کار بسیار پرزحمتیه

      موافقم 38
      مخالفم 9
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2439 ديدگاه)

        خیلی ممنونم از لطف شما
        ان شا الله امیدوارم بتونم در سال جدید، کارهای متنوع و کاربرپسند انجام بدم

        موافقم 48
        مخالفم 8
        1. محمد

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1486 ديدگاه)

          پاینده باشید

          موافقم 13
          مخالفم 9
    3. mahdi-es17

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (565 ديدگاه)

      من با این اتفاق موافق هستم چون سطح برسی خودرو بالاتر میرود کیفیت بهتری هم پیدا میکند و این که اگر ببینید چه بخشی از مقاله بیشتر مورد پسند کاربران است بیشتر مانور دهید بهتر است

      موافقم 20
      مخالفم 5
    4. Ahmad

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (68 ديدگاه)

      لطفاً بررسی خودروهای چینی رو نزارین تو سایت چون واقعاً منظره‌ی سایت رو زشت و مزخرف می‌کنه و کمتر کسی علاقه مند به همچین اخباری هستش
      سایت پدال می‌تونه با این کار خودشو از بقیه سایت های ماشین باز جدا کنه و تبدیل به یه سایت عشقی بشه نه سایتی که میخواد هرجور که شده دربرگیرنده اون یک درصد جامعه هم باشه
      در ضمن ازتون بابت مطالب عالیتون تشکر میکنم❤️

      موافقم 5
      مخالفم 14
    5. علیx76

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (346 ديدگاه)

      لطفا لینک مقاله یا ویدیوی اصلی رو هم انتهای مطلب اضافه کنید.

      موافقم 5
      مخالفم 4
    6. Hamilton1970

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (532 ديدگاه)

      تشکر آقای اشتری. انشاالله که به زودی بررسی این خودروها از نزدیک در ایران و با قیمتی مناسب باشه…

      موافقم 2
      مخالفم 2
    7. یه بنده ی خدا

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      همین که خلاصه میکنید خوبه ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 1
    8. مانی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      مقالات تخصصی کامل ترجمه بشه بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Ehsan

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (572 ديدگاه)

    آیونیک ۶ عالیه. هنوز نیومده کاندید شده و جایزه برده
    پیش فروششم که طبق امار بی نظیر بود.نمرات خیلی خوبی هم کسب کرد

    موافقم 35
    مخالفم 11
  3. Silent

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (629 ديدگاه)

    جدایی از مسایل فنی که صرفا در مورد TESLA علاقه به دستاوردهای واقعی ش دارم
    دربحث ” طراحی “, EV شدن صنعت خودرو فرصت عالی هست برای استفاده از طراحان جوان تر تا دست کم تغییرات بینادی که بلطف این دگرگونی زیر پلت فرم ماشین ها اتفاق افتاده رو بیش از پیش در ظاهر نشون بدن.
    وگرنه طراح ماشینی که یک عمر در پی تعریف جایگشت جلوپنجره و اگزوز و گیربکس و محل موتورها توو دوره ICE بودن فرصت رو چالش می بینن.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Silent

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (629 ديدگاه)

    جدایی از مسایل فنی که صرفا در مورد TESLA علاقه به دستاوردهای واقعی ش دارم
    دربحث ” طراحی “, EV شدن صنعت خودرو فرصت عالی هست برای استفاده از طراحان جوان تر تا دست کم تغییرات بنیادی که بلطف این دگرگونی زیر پلت فرم ماشین ها اتفاق افتاده رو بیش از پیش در ظاهر نشون بدن.
    وگرنه طراح ماشینی که یک عمر در پی تعریف جایگشت جلوپنجره و اگزوز و گیربکس و محل موتورها توو دوره ICE بودن فرصت رو چالش می بینن.

    موافقم 9
    مخالفم 10
  5. محمد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    منتظر انتقاد دوستان ضد کره ای ( سهامداران خودروسازی ژاپن) هستیم .

    موافقم 28
    مخالفم 32
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (10382 ديدگاه)

      منتظر بِمان 😂👋🏻 !

      موافقم 19
      مخالفم 34
    2. phonix

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1821 ديدگاه)

      برای نوشتن اولین مطلب در جهت متشنج کردن سایت باید از شما تشکر کرد واقعا
      معتاد دیده شدن

      موافقم 29
      مخالفم 13
    3. Bmwgg6

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      یکیتون که میخواست زیر یکی پستا دعوا راه بندازه

      موافقم 9
      مخالفم 8
  6. مهردادکمال

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    شک ندارم تو روند طراحی به نسل اول cls یه نگاهی داشتن از نمای بغل کاملا مشخصه

    موافقم 18
    مخالفم 8
    1. کیان

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1450 ديدگاه)

      البته فکر کنم به یه بچه دادن گفتن cls هارو بریز تو پورشه قدیمیها، فقط هم عقب پورشه رو به بچه نشون ادن و بغل cls
      نتیجه کار هم ک مشخصه …

      موافقم 22
      مخالفم 21
  7. محمد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    ماشینی هست با طراحی و مشخصات فنی خوب نظر منتقدان به ایونیک ۵ و کیا ev6 هم خیلی مثبت بود این ماشین هم حتما موفق میشه ، هرچند اگه خودم میخواستم انتخاب کنم به دلیل مشخصات فنی بهتر و سیستم عالی اتوپایلوت انتخابم تسلا بود

    موافقم 17
    مخالفم 11
  8. HR3

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    طراحی خارجی این ماشین یه توهینه که سواره چهارتا چرخ شده تو خیابون همه نثار مالک کنن

    موافقم 17
    مخالفم 22
    1. Car love

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (597 ديدگاه)

      مردم تو خیابون وقتی به مالک فحش میدن که چرخ ماشین مالک در بره بخوره بهشون 😂

      موافقم 18
      مخالفم 21
  9. samurai

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (553 ديدگاه)

    کارشناسان :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    ناقص الخلقه که میگن همینه تو طراحیم از چینیا عقب افتادن
    فقط کارشناسا :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) دید مثبت به این زشت پورشه نما تقلبی دارن که علتش معلمومه (مانی یا همون پول خودمون) و………………:)

    موافقم 10
    مخالفم 10
  10. Bmwgg6

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    کودکان کار کره ای😐😂
    انفجار موتور سوناتا…
    در رفتن چرخ ev6…
    کنده شدن دسته دنده کیا سول…
    شکستن فنر آی 10…

    موافقم 18
    مخالفم 20
  11. بی وطن

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (108 ديدگاه)

    سابقه ها قابل احترامن ولی چقدر زشته این ماشین…

    موافقم 10
    مخالفم 10
  12. Arshia m3csl

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1079 ديدگاه)

    عقبش خود ۹۱۱ های کلاسیک دهه ۸۰ هستش و کپی از ۹۱۱ کردن برای پشتش و جلوش هم کپی تسلا مدل ۳ هست طراحی بدنش هم کپی مرسدس بنز cls و ائودی a7 هست خیلی کپی برداری کردن کره ای ها احتمالا درحال شارژ هم بترکه با توجه به سابقه فوق درخشان ماشین های کره ای تو استاندارد بودن و کیفیت بالای ماشین هاشون یا در حال حرکت ممکنه فرمونش گیر کنه موقع پیچیدن و هزار جور اتفاق دیگه براش بیفته ماشین کره ایه و انفجار و آتیش سوزی و…براش عادیه

    موافقم 10
    مخالفم 10
  13. محمد ب

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    با تشکر از زحمات شما سطح سایت بسیارعالی هست

    موافقم 4
    مخالفم 6
  14. Hamid3x

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    طراحی عقب ادمو یاد ازرا و بعدم پورشه میندازه

    موافقم 2
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      مثل تویوتا بی اصالت نیست که لندکروز رو شبیه اسباب بازی ساخته

      موافقم 3
      مخالفم 12
  15. shetab-car

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (176 ديدگاه)

    اکثر سایت ها این روزها شدن بررسی ماشین چینی انگار که هیچ ماشینی دیگه غیر از چین نیست
    اینکه شما همه برندها رو پوشش می دید واقعا عالیه چندسالی هست دنبال می کنم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. همایون

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (608 ديدگاه)

    خیلی زشته خداییش

    موافقم 9
    مخالفم 9
  17. الف.ی

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1661 ديدگاه)

    آقا شما رو نمیدونم ولی من این زبان طراحی خودروهای جدید اصلا برام قابل هضم نیست
    اصلا هیچ کدوم از طرحای کانسپت هم زیبا نیستن
    چیه این مدرنیسم با یه سری ماشین برقی بی ریخت

    موافقم 9
    مخالفم 7
  18. Rahman

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    در مورد فضای بار هیچی ننوشته ، از روی تصاویر فضای بارش خیلی کوچیکه و به درد مسافرت نمیخوره.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  19. پیام

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1940 ديدگاه)

    آقایان نوید و صاحب جمعی لذت ببرید 😂😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا