هیوندای

هیوندای کانسپت N ویژن ۷۴ با ظاهری کلاسیک و قوای محرکه هیدروژنی

هیوندای در حال گرامی داشت تاریخچه طراحی‌های قدیمی خود و ترکیب آن با تکنولوژی آینده است و به همین خاطر کانسپت هیدروژنی N ویژن ۷۴ را معرفی می‌کند. این خودرو که هم‌زمان با دیگر کانسپت این برند یعنی RN22e معرفی می‌شود بجای قوای محرکه الکتریکی از مجموعه سلول سوختی هیدروژن استفاده می‌کند.

سانگ یوپ لی مدیر طراحی هیوندای می‌گوید خلق این کانسپت محصول گردهم آمدن تصادفی پروژه‌های مختلف بود. تیم مهندسی هیوندای می‌خواست قوای محرکه پرفورمنس و هیدروژنی را آزمایش کند و به دنبال یک پروتوتایپ به منظور نمایش آن در پکیجی جذاب بود. این امر باعث خلق فرصتی استثنایی برای تحقق برنامه‌های ادای احترام به هیوندای پونی کوپه ۱۹۷۴ شد، خودرویی که توسط جیورجتو جیوجیارو مشهور طراحی شده بود.

N ویژن ۷۴ از دو پیشرانه الکتریکی نصب شده در عقب که قدرتی فراتر از ۶۷۰ اسب بخار تولید می‌کنند سود می‌برد. یک باتری ۶۲.۴ کیلووات ساعتی و مجموعه سلول سوخت هیدروژنی ۹۵ کیلوواتی نیز از این پیشرانه‌ها حمایت می‌کنند. باتری بزرگ یاد شده می‌تواند همانند خودروهای الکتریکی سریعاً شارژ شود و تانک هیدروژن ۴.۲ کیلوگرمی را نیز می‌توان تنها در عرض ۵ دقیقه پر کرد. در کل این کانسپت شعاع حرکتی ۵۹۵ کیلومتری دارد. به لطف دو پیشرانه یاد شده این کانسپت می‌تواند از سیستم هدایت گشتاوری فعال استفاده کند. همچنین N ویژن ۷۴ روش‌هایی برای خنک نگه داشتن اجزای فنی را انتخاب کرده است. در واقع کانال‌های خنک‌کننده جداگانه‌ای برای باتری، سلول سوخت و پیشرانه‌ها وجود دارد.

اگرچه این خودرو از نظر فنی نگاه به آینده دارد اما طراحی آن ادای احترامی به گذشته خواهد بود. پونی ۱۹۷۰ توسط جیوجیارو مشهور و به عنوان اولین خودروی سفارشی هیوندای طراحی شد. نسخه اسپرت و کوپه این خودرو برای جلب‌توجه بیشتر در نمایشگاه تورین ۱۹۷۴ ظاهر شد. البته هیوندا در آن زمان نتوانست این خودرو را تولید کند و بنابراین پروژه لغو شد و تنها پروتوتایپ باقی مانده نیز از بین رفت. اخیراً اسناد فنی سال ۱۹۷۷ این کوپه دوباره ظاهر شد و نشان داد این پروژه بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌شد زنده مانده است. لی و تیمش برای این کانسپت تصمیم گرفتند طراحی کلاسیک قبلی را احیا کنند.

اگرچه N ویژن ۷۴ از نظر نام‌گذاری جزو محصولات آیونیک هیوندای نیست اما این کانسپت ارتباط زیادی با زبان طراحی کنونی و آینده آیونیک دارد. هیوندای آیونیک ۵ از پونی ۵ درب استاندارد الهام گرفته و N ویژن ۷۴ هم این طراحی را وارد قلمروی رادیکال‌تری کرده است. در بخش‌های جلو و عقب این خودروی مفهومی از نورهای پیکسلی مشابه آیونیک ۵ و ۶ استفاده می‌شود.

N ویژن ۷۴ به همین خاطر در رده محصولاتی با طراحی‌های خاص قرار می‌گیرد و هیوندای نمی‌خواهد تمامی محصولاتش شبیه یکدیگر باشند. در واقع این برند به دنبال طراحی محصولاتی است که در عین تشابهات لازم، تفاوت‌های برجسته‌ای با یکدیگر داشته باشند. طراحان هیوندای می‌گویند این کانسپت به عنوان خودرویی الهام‌بخش عمل خواهد کرد و نشان خواهد داد تمامی محصولات آتی این برند نیازی نیست که از نوع سدان یا شاسی‌بلند باشند. اگرچه این خودرو وارد خط تولید نخواهد شد اما احتمال تولید بسیار محدود و ویژه از آن وجود دارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (323 ديدگاه)

    به نظر من ماشین هایی که طرح مدرن ندارن جذاب ترن

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۴
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (7640 ديدگاه)

    بَه‌بَه
    عجب طراحی دلچسبی
    عجب طراحی خفنی
    اَزون طراحیاست که جون میده یه موتور ۸سیلندر بگذاریم روش با سوپرشارژر تا لاستیکا عقبا دود بشه !

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۰
    1. Matin2

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (194 ديدگاه)

      دیگه وقتی دشمن قسم خورده کره اینو میگه من چی بگم این وسط😶😶

      موافقم ۹
      مخالفم ۴
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (7640 ديدگاه)

        دشمن قسم خورده !!!
        چی میگی شما !!!

        عزیزِ من ، در خودروسازی برای هر کشوری یک سبک و اصولی تعریف شده و بنا بر آن چهارچوب خودرویی را میسازند و تحویل مشتری میدهند !
        من این خودرو را نقد طراحی کرده‌ام و همیشه هم تجلیل کردم از طراحی کره‌ای‌ها مثل اپتیما که بارها گفتم ای کاش با مهندسی و متریال ژاپنی‌ها ساخته میشد که همه‌چیز تمام میشد و به مظر من کره‌ای‌ها بعد از سال ۲۰۱۸ و معرفی خودروهای جدید معروفشان عقب‌گرد داشتند !
        یا همیشه میگویم بهترین سدان کره‌ای سوناتا NF بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ساخته شد که حقیقتاً ارزش خرید بالایی داشته و دارد !
        یا هیوندای ورنا و آوانته‌های منتاژی که حقیقتاً ارزش خرید بالایی دارند اگر تمیزش را کسی پیدا کرد در بازار !

        اما همیشه هم نقد من از کیفیت متریال ، سواری ، ترمز ، آرگونومی صندلی‌ها ، گیربکس ، مهندسی فنی و قطعاتش بوده که اصل یک خودرو را تشکیل میدهند و در نگاه من خودرو اول باید سواری دلچسب به همراه متریال و فنی ارزشمند داشته باشد چه در حجم کم چه در حجم زیاد فرقی نمیکند !

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
        1. ارسلان

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (272 ديدگاه)

          نوید DMC car رو سرچ کن تا بفهمی اینبار کره ای ها از چی کپی برداری کردن
          یه ماشینی که دهه هشتاد تولید میشد و فیلم سفر در زمان معروفش کرد
          قبلنا یه برنامه تلویزیونی هم بود به اسم Supercar Megabuild که میومدن ماشینا رو تیونینگ یا مدرن سازی میکردن با DMC هم همینکارو کردن و مثله همین چراغاشو LED کردن و … احتمالا هیوندای اون برنامه رو تازه دیده گفتم برم تو کارش !!

          موافقم ۴
          مخالفم ۳
        2. ارسلان

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (272 ديدگاه)

          نوید
          البته من میدونم چرا از این طراحی خوش ت میاد
          چونکه این طراحی همون سبک تویوتا ae86 معروف و افسانه ای هست که شده به نماد یه سری بازی ها مثله initial D که یادآور دهه ۹۰ ژاپنی هاس که اوج دوران اسپرت سازی ژاپن بود
          تویوتا ae86 میراث ش رسید به gt86 ولی مثله اون موفق نشد و میراث gt86 هم رسید به gr86
          کلا ماشین اشتراکی خوب از اب در نمیاد

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
        3. Phonix

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (337 ديدگاه)

          اقا ارسلان پونی اون پشته ها؟
          میبینیش؟
          ماشین با الگو برداری از پونی ساخته شده اون طرح هم در ده نود بسیار پر طرفدار بوده مثل چراغ های مخفی.
          دیگه مدل عا که زیاد میشن شباهت ها هم زیاد میشن ولی شرکت های کره ای هزینه زیادی برای طراحی ماشین هاشون میکنن امکان نداره بعد از این همه خرج بیان و از طرح دیگران استفاده کنن به شهرتشون ضربه میزنه اینکار

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
        4. ارسلان

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (272 ديدگاه)

          فونیکس جان
          خوده هیوندای پونی کپی شده از toyota carina 1970 هست
          قبلا فروردین ۱۴۰۰ هم در پست زیر در پدال راجبش گفتم
          https://www.pedal.ir/hyundai/هیوندای-پونی-الکتریکی-کانسپت/
          خودت سرچ کن
          toyota carina 1970
          hyundai pony 1976
          کره ای ها از وقتی خودروسازی شروع کردن با کپی کاری شروع کردن مثله چین و این روند رو تا ۲۰۰۴ / ۲۰۰۵ ادامه دادن از ۲۰۰۵ به بعد انصافا دیگه کپی کاری نکردن تا یه تاریخی که در ادامه خواهم گفت مثلا سانگ یانگ اکتیون ۲۰۱۰ یا اسپرتیج ۲۰۰۹ یا سانگ یانگ موسو اینا طراحی های خوده کره ای ها بودن بدور از کپی کاری
          منتها اینقد زشت بودن که داشتن کره ای ها رو به ورشکستگی میبردن برای همین کره ای ها بعد از چن سال تلاش در بحث طراحی فهمیدن اینکاره نیستن و رفتن طراح از اروپا آوردن
          طراح های اروپایی هم مثلا اگه طراح بی ام و بود میومد همون بی ام و ایی که برای شرکت آلمانی طراحی کرده بود دقیقا همونو با یه تغییر جزئی میداد تحویل هیوندای حالا یا هیوندای اینطور ازش خواسته یا خودش راحت طلب بوده ولی در هر صورت کپی کاری بود خواسته یا ناخواسته !!
          از ۲۰۱۱-۲۰۱۲ دیگه تقریبا نبوده کره ای ها ماشینی تولید کنن که کپی نبوده باشه هرچند استارتش از ۲۰۰۸ خورد ولی نه کاملا
          چن نمونه برات مثال میزنم خودت سرچ کن تغییرات جزئی هست ولی کپی کاری مشهوده
          ۲۰۰۷ CHEVROLET CAPTIVA
          santafe 2009
          ——————————————————–
          Cadillac Escalade 2007
          kia telluride 2020
          ——————————————————–
          اخرین شاهکار کره ای ها هم آیونیک ۶ که یه کپی ترکیبی از پورشه ۹۱۱ و نسخه ی سدان برقی مرسدس هست

          موافقم ۴
          مخالفم ۲
        5. phonix

          ۲۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (603 ديدگاه)

          والا چی بگم
          نظرت محترمه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  3. Si

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (428 ديدگاه)

    ولی بیاید قبول کنیم شبیه چلنجر هست کاملا نه ولی از جلو شبیه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۰
    1. شهر نشین

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1004 ديدگاه)

      دهه ۸۰ میلادی اینقد از این طراحیا بوده…

      موافقم ۸
      مخالفم ۳
    2. Carlover

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      چلنجر ندیدی تو عمرت ظاهرا!

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۵
      1. Si

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (428 ديدگاه)

        عزیزم ماشین مورد علاقم چلنجر هست

        و اینکه فقط کمی چراغا فرق کرده وگرنه شبیه اونه

        موافقم ۱
        مخالفم ۴
  4. meysam

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    طراحی خیلی خوب
    ولی با اون باتری بزرگ که جداگانه میتونه شارژ بشه و یه تانک هیدروژن جداگانه بردش خیلی خیلی کمه

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  5. كارevol

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    خیلی طراحیش جذابه.واقعا ایرادی به این طراحی تقریبا کلاسیک وارد نیست

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  6. مزدا

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (506 ديدگاه)

    اون چراغ جلوظ یکم شبیه چلنچر

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  7. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (362 ديدگاه)

    شما میگید چلنجر ولی من حس میکنم یکم از دی‌ام‌سی دلوریان الهام گرفته نمیدونم چرا ولی شبیه دلوریانه.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (362 ديدگاه)

      ولی خب از همون ماشین کلاسیک خودش الهام گرفته بهتره اسم دلوریان رو اینجا نیاریم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. پدرام

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (540 ديدگاه)

        اتفاقا شیشه کنار شیشه جلویی شبیه دی ام سی بازگشت به آینده است تا حدی شبیه اون ماشین هم هست

        موافقم ۰
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا