درگ رفت و برگشتی بین تسلا مدل 3 پرفورمنس و هیوندای آیونیک 5 N
تسلا مدل 3 پرفورمنس به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 510 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و درنتیجه 140 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به هیوندای آیونیک 5 N دارد. البته دو موتور الکتریکی هیوندای در حالت عادی 610 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند و با فشردن دکمهٔ N Grin Boost روی فرمان، تنها برای 10 ثانیه این اعداد به 650 اسب بخار و 770 نیوتن متر افزایش میابد. برای استفادهٔ دوباره از این قابلیت نیز راننده باید 10 ثانیه صبر کند. بااینحال، آیونیک حتی در حالت عادی هم 100 اسب بخار قدرت بیشتری دارد هرچند که نزدیک به 400 کیلوگرم هم سنگینتر است.
این دو خودروی الکتریکی در مسابقهٔ U-Drag به مصاف هم میروند که یعنی پس از پیمودن 400 متر، باید دور بزنند و دوباره به خط شروع بازگردند. برای اینکه همهچیز عادلانه باشد، پس از مسابقهٔ اول، رانندگان جابجا میشوند و رقابت یکبار دیگر انجام میشود. در هردو مسابقۀ رفت و برگشتی، هیوندای برنده شد و توانست کل مسافت U-Drag را در 32.8 ثانیه طی کند درحالیکه تسلا این کار را در 33 ثانیه انجام داد. بااینحال، این تمام ماجرا نیست و مدل 3 پرفورمنس در آیتمهای دیگری برتری داشت.
این سدان آمریکایی ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه کراساوور کرهای برای انجام این کار به 3.3 ثانیه زمان نیاز داشت. مدل 3 حتی تا پایان 400 متر هم برتری خود را حفظ کرد و ظرف 11 ثانیه به پایان این مسافت رسید اما آیونیک 400 متر را در 11.2 ثانیه به پایان رساند؛ بنابراین، تسلا هنگام دور زدن زمان از دست داد و باعث شد مغلوب هیوندای شود. همچنین اگر راننده از قابلیت N Grin Boost آیونیک استفاده نمیکرد، احتمالاً مدل 3 میتوانست برندهٔ مسابقه باشد که با توجه به 100 اسب بخار قدرت و 12 هزار دلار قیمت کمتر، عملکرد قابلتوجهی خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل 3 پرفورمنس | هیوندای آیونیک 5 N | |
قوای محرکه | دو موتوره | دو موتوره |
قدرت | 510 اسب بخار | 650 اسب بخار |
گشتاور | 740 نیوتن متر | 770 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1837 کیلوگرم | 2210 کیلوگرم |
قیمت پایه | 55,380 دلار | 67,495 دلار |
قیمت تستشده | 58,380 دلار | 67,685 دلار |